סורנטו הוא רכב הפנאי הגדול ביותר באולם התצוגה המקומי של קיה, ובכל זאת מעולם לא זכה להערכה דומה לזו ממנה נהנה הספורטאז' למשל. למעשה, הוא בעיקר שימש כאלטרנטיבה - זולה יותר - לאח הקוריאני יונדאי סנטה פה. אבל בדור הרביעי המשווק אצלנו כיום ניכר שינוי איכות של ממש, בו נתקלנו כבר כשנהגנו בו לראשונה. ראשית בגרסה ההיברידית, לאחר מכן גם בטורבו-דיזל.
3 צפייה בגלריה
קיה סורנטו
קיה סורנטו
(צילום: ניר בן זקן)
אבל יש לו גם גרסה היברידית-נטענת, שבינתיים לפחות לא ניתן לרכוש באולם של האחות התאומה, הממוקמת בצד המזרחי של נתיבי אילון. למעשה, הוא רכב הפנאי היחיד המשלב מערכת הנעה היברידית נטענת ומקום לשבעה נוסעים למעט וולוו XC90, שעולה כפליים.
סיכום: עם תג מחיר של 305 אלף שקל, הגרסה ההיברידית-נטענת עולה הרבה מאוד כסף, יקרה בלא פחות מ-40 אלף שקלים מהגרסה ההיברידית הרגילה. וזה פער שלמעט במקרים מאוד יוצאי דופן, לא תחזירו בהוצאות דלק נמוכות יותר לאורך מספר שנות שימוש. אבל יש יותר מכך.
הוא אמנם היקר ביותר בארסנל (ויקר מדי לטעמנו), אבל בכל הנוגע לסורנטו ולבני מינו, הוא הרכב המוצלח ביותר. עם אבזור עשיר משמעותית מגרסאות אחרות, ביצועים טובים יותר ומערכת הנעה כפולה-קבועה שמשפרת את היכולת הדינמית, עם בונוס אפשרות לנסיעה בדרכים לא סלולות. כל זאת מבלי לוותר על מרחב מחיה נדיב לנוסעים וסביבת נהג נעימה במיוחד.
מה שונה: מערכת ההנעה משלבת את אותו מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.6 ליטר השוכן בחרטום הגרסה ההיברידית (180 כ"ס), אבל כאן הוא נעזר במנוע חשמלי חזק יותר (91 כ"ס) שמאפשר תפוקה משולבת גבוהה ב-35 כ"ס - 265 כ"ס בסך הכל. הוא מחובר לאותה תיבת שישה הילוכים אוטומטית, אבל ההנעה כאן כפולה-קבועה, לעומת קדמית בהיברידי.
הוא גם כבד יותר, אבל מבחינת ביצועים לפחות, תוספת הכוח מקזזת את 200 הק"ג הנוספים ולכן הוא מהיר במקצת (2 עשיריות) במיאוץ הלא באמת רלוונטי ל-100 קמ"ש - 8.4 שניות. זה המקום לציין כי כמו בגרסה ההיברידית, גם כאן ניכר בעת שיוט מזורז וטיפוס בכביש הררי כי יחידת ההנעה מתאמצת יותר מזו המותקנת בדיזל עשיר המומנט.
3 צפייה בגלריה
קיה סורנטו
קיה סורנטו
(צילום: ניר בן זקן)
סוללת 13.8 קוט"ש מקנה טווח נסיעה נקי מזיהום של 57 ק"מ, אבל אלה תיאורטיים בלבד שכן במציאות היא תספיק לכ-45 ק"מ בלבד. למערכת ההנעה שלושה מצבים. אוטומטי המשלב בין המנועים לפי דרישה, היברידי השומר את מנוע הבנזין פועל, ומשמר חשמל לנסיעה לא מזהמת בעיר. צריכת הדלק בממוצע המבחן שהתנהלה במקרה זה רובה ככולה מחוץ לעיר הפתיעה לטובה. עזבו את ה-62.5 ק"מ לליטר המצוטט שנקבע בתנאי מעבדה. במציאות מדובר ב-14.5 ק"מ לליטר, חסכוני ביותר מ-10% מהגרסה ההיברידית הרגילה בתנאים דומים.
אלה אמנם 200 ק"ג, אבל עליית המשקל באחוזים לה אחראיות הסוללות, נמוכה יחסית למכוניות היברידיות-נטענות קטנות יותר. ולכן ההשפעה על נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש אינה גדולה. ולמרות שהקיץ הישראלי לא מאפשר לחוות זאת, מערכת ההנעה הכפולה תציע ללא ספק יתרון בנסיעה על אספלט רטוב או חלקלק. בורר מצבי נהיגת שטח (שלג, בוץ וחול) מאפשרים להתמודד עם קצת יותר משבילי כורכר כבושים. שווה לציין: בידוד רעשי הדרך והרוח טוב יותר בשיוט, הודות לשימוש בשמשות כפולות.
הגרסה ההיברידית נטענת היא כאמור העשירה מכולן ומוסיפה ריפודי עור, כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, וילונות הצללה נשלפים בחלונות האחוריים, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. השדרוג המשמעותי ביותר הוא מערכת מצלמות היקפיות, עם הקרנה של פינות המרכב על גבי לוח המחוונים בהפעלת איתות.
מה דומה: העיצוב החיצוני זהה, מרשים כיום עם חזית כוחנית ושרירית. אבל קיה יכולה הייתה לוותר על יציאות מפלט מדומות שקצת נמאס לנו מהן - לא רק אצלה - בשנים האחרונות. סביבת הנהג כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) בעל אפשרויות התאמה אישית צנועות, ומסך המגע ("10.25) לא מרשים במיוחד. אך איכות החומרים גבוהה ונאה, עם שילוב דיפונים דמויי אלומיניום. יש שפע תאי אחסון אך לא אהבנו את הבחירה בחוגה כבורר הילוכים. מרבית היצרניות כבר ויתרו על הרעיון הגרוע הזה, והגיע הזמן שגם קיה תשלח אותו למנוחת עולמים לצד מוט הילוכים מזדקר מימין להגה, דוושת בלם חניה וספסל לשלושה מלפנים.
3 צפייה בגלריה
קיה סורנטו
קיה סורנטו
(צילום: ניר בן זקן)
אפרופו, מרחב המחיה ליושבים בשורה השניה טוב ומתאים גם למבוגרים גבוהים, עם אפשרות כיוון למרחק ולזווית המסעד. השורה השלישית מתאימה בעיקר לצמד ילדים, אבל הגישה אליה קלה יחסית הודות לקיפול נוח. חשוב לא פחות, הם נהנים מיחידת מיזוג עם שליטה נפרדת בעוצמה. חשוב קצת פחות, מאחור יש שקעי USB לכל הנוסעים. נפח תא המטען נותר דומה, 175 ליטר פצפוניים בתפוסת נוסעים מלאה, 604 ליטר לאחר קיפול השורה השלישית, כולל גלגל חלופי (זמני).
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי), על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ושכחת ילדים. יש גם כרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע להפחתת פגיעה במקרה של תאונה צידית.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-בנזין, 1.6 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 180 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 27 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי: 91 כ"ס, 31 קג"מ
  • הספק משולב: 265 כ"ס
  • תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה
  • אורך: 481 ס"מ
  • רוחב: 190 ס"מ
  • גובה: 170 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 281.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,057 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 175 ליטר, 604 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.4 שניות, 193 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 62.5 ק"מ לליטר, 38 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 57 ק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 305 אלף שקל