מרצדס גררה רגליים והיססה עם חדירה חשמלית לשוק המקומי. וכך ה-EQC, חשמלי ראשון מודרני למותג, פספס בלא פחות משנה את הכניסה הסוערת של אודי e-tron. לא רק תדמיתית, אלא בעיקר איבד הטבת מיסוי משמעותית שסייעה (מאוד) למתחרה הגרמנית. אבל מאז האיצה מרצדס את פעילותה נטולת הזיהום והמצב הפוך. בעוד אודי מתקשה להרחיב פעילות כתוצאה מתהליכי קבלת החלטות כושלים בקונצרן פולקסווגן, מרצדס מחזיקה ההיצע החשמליות הגדול והרחב בישראל.
4 צפייה בגלריה
מרצדס EQB
מרצדס EQB
(צילום: ניר בן זקן)
החל מ-EQA כפנאי קטן, דרך EQV כוואן להובלת נוסעים ועד EQS כספינת דגל. לכן גם לא מפתיע שב-2022 היא תופסת לראשונה בהיסטוריה את ההובלה בשוק היוקרתיות מבחינת היקף מכירות, ומצליחה אף למצב עצמה בעשירייה הראשונה של שוק הרכב - מותג יוקרה ראשון לעשות זאת.
ה-EQB שמתייצב כאן למבחן הוא הדגם השישי במספר כאן, רכב פנאי חשמלי יחיד (בינתיים) מתחת לרף חצי מיליון שקל, עם אפשרות לשבעה מקומות. נזכיר רק שאף הוא - כמו מספר דגמים אחרים ביצרנית - מהווה חלק מתהליך "סגירת הפער" בעולם החשמל, ולכן הוא לא מבוסס על הפלטפורמה הייעודית והמשובחת של מרצדס לדגמים חשמליים (EVA), אלא כגרסה מוסבת לחשמל ל-GLB המוכר.
סיכום: מרצדס EQB הוא דוגמה מצוינת לתוצאות מהלך סגירת הפער המהירה של מרצדס. הוא משלב את כל היתרונות של גרסת הבנזין עליה הוא מבוסס, עם שילוב מרשים בין מידות קומפקטיות לתא נוסעים איכותי ושימושי לשבעה, ומוסיף להם את יתרונות ההנעה החשמלית, עם טווח ראוי וטעינה מהירה.
אמנם, הוא פחות נוח מגרסת הבנזין וחסרונם של פתחי מיזוג ליושבים מאחור (בגרסת הבסיס) הוא לא פחות משערוריה ברכב כה יקר, אבל בכך פחות או יותר מסתיימת הביקורת. ואיך הוא מול גרסת הבנזין? תג מחיר זהה לזה בו שווק בעבר ה-GLB200 הבסיסי מייתר כמעט את השאלה. אם יש לכם מקום לעמדת הטענה, אין (כמעט) במקרה שלו סיבה לעמוד ליד משאבת דלק. מה שמסביר גם את הפסקת שיווק גרסת הבנזין הרגילה.
איך נראה: כרגיל, שימוש בפלטפורמה קיימת מקנה פחות חירות עיצובית מבסיס חשמלי ייעודי, ולכן המראה דומה מאוד ל-GLB, עם שינויים קלים שמסתכמים בסבכה אטומה מלפנים, יחידות תאורה שונות וחישוקים אחרים. ובכל זאת, לטעמנו הוא נראה טוב מאחיו המזהם, עם מראה רבוע וקשוח ופסי הגנה מפלסטיק שחור סביב למרכב. מצד שני, מקדם הגרר המשפיע ישירות על צריכת חשמל, דומה לגרסת הבנזין (0.28 לעומת 0.30) וגבוה יחסית.
4 צפייה בגלריה
מרצדס EQB
מרצדס EQB
(צילום: ניר בן זקן)
לא רק המראה החיצוני, אלא גם סביבת הנהג האיכותית כמעט-זהה לגרסת הבנזין. כולל צמד המסכים - לוח מחוונים ומסך מגע בגודל "10.25 כל אחד - ואפילו פתחי המיזוג ושילוב החומרים והצבעים. חבל רק שמרצדס לא ויתרה על משטח מגע לשליטה במערכות הרכב, שתופס מקום מיותר בקונסולה שבין המושבים. תנוחת הנהיגה טובה, גבוהה ושלטת עם שדה ראיה טוב, אבל ליצרנית יש מושבים טובים יותר במחסן החלקים.
מרחב המחיה מאחור טוב למדי, בין היתר הודות לאפשרות כיוון מרחק של שורת המושבים השניה (14 ס"מ לפנים אחור), אבל לשניים בלבד. שלושה ירגישו פחות בנוח. חשוב עוד יותר, גרסת הבסיס נעדרת פתחי מיזוג מאחור, הפתעה לרעה בהתחשב בתג המחיר ולא פחות מכך, בתדמית היצרנית. השורה השלישית מתאימה בעיקר לילדים ולנסיעות קצרות, למרות צמד שקעי USB שמותקן שם.
מרצדס אומנם לא מפרסמת את נתון תא המטען בתצורת נוסעים מלאה, אבל הוא כנראה דומה ל-GLB (130 ליטר) ולכן צנוע יותר מזה בו מצוידות מכוניות מיני. קיפול השורה השלישית מאפשר נפח ראוי (495 ליטר).
4 צפייה בגלריה
מרצדס EQB
מרצדס EQB
(צילום: ניר בן זקן)
מעבר לכך, רשימת האבזור נאה וכוללת כבר בגרסת הבסיס בין היתר ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים קדמיים, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש (עם וילון שאינו אוטם באופן מלא) וחישוקי "19. רכב המבחן הוסיף בקרת אקלים מפוצלת חשובה וחימום מיותר למושבים הקדמיים לצד מערכת שמע משודרגת במעט.
אבזור הבטיחות בכל הגרסאות כולל בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור ולתנועה חוצה), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ועל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
איך נוסע: מערכת ההנעה החשמלית כוללת צמד מנועים - מאחור ומלפנים - עם 228 כ"ס והנעה כפולה. כמקובל בחשמליות, התאוצה נמרצת בתחילה, חלקה ולינארית, אלא שקצב ההתקדמות אינו מרשים וכדי להגיע ל-100 קמ"ש נדרשות 8 שניות ארוכות יחסית מהמקובל בעידן החשמלי. ואלה גם 1.1 שניות יותר מה-GLB250 בנזין.
הוא מצויד במערכת בלימה רגנרטיבית עם שלושה מצבים ידניים אותם ניתן לבחור באמצעות מנופים מאחורי ההגה. החזק שבהם מאפשר לוותר באופן כמעט מוחלט על דוושת הבלם, ויש גם מצב אוטומטי נעזר-רדאר שמתאים את עוצמת הרגנרציה לתנועה וראוי לשבח - הטוב ביותר מסוגו בתעשייה כרגע.
צריכת החשמל בממוצע המבחן עמדה על 18.6 קוט"ש ל-100 ק"מ, כך שטווח הנסיעה נע באזורי ה-360 ק"מ, לעומת נתון רשמי של 410 ק"מ. טעינה מהירה (100DC) מאפשרת לדברי היצרנית מילוי מ-10% ל-80% ב-32 דקות, העמדה הייעודית בה השתמשנו אישרה זאת - ואף סיימה דקה מוקדם יותר.
4 צפייה בגלריה
מרצדס EQB
מרצדס EQB
(צילום: ניר בן זקן)
ה-EQB שוקל חצי טון יותר מה-GLB250, עליית משקל חריפה של יותר מ-30%. נוחות הנסיעה טובה יחסית לחשמליות מוסבות, אבל מרצדס לא הצליחה להעלים את עליית המשקל לחלוטין. במילים אחרות, הוא פחות נוח מגרסת הבנזין בהתמודדות עם אספלט מאתגר מתלים. בהתאם, גם התנהגות הכביש מגושמת יותר ואובדן האחיזה מגיע מוקדם יותר.
התחושה בדוושת הבלם פחות טובה מזו של גרסת הבנזין, אבל עדיין מהטובות בהן נתקלנו במערכות המשלבות אגירת אנרגיה. הבידוד אינו מבריק ורעשי רוח ודרך נוכחים בתא. חבל שמרצדס לא התקינה כאן מערכת להפחתת רעשים באמצעות הד חוזר מהרמקולים, או התקנת שמשות כפולות כפי שהיא עושה בדגמים חשמליים יקרים יותר מתוצרתה.
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 66.5 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 228 כ"ס / 39.8 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 468.4 ס"מ
  • רוחב: 183.4 ס"מ
  • גובה: 170.1 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 282.9 ס"מ
  • משקל: 2,175 ק"ג
  • נפח תא מטען (שורה שלישית מקופלת): 495 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 8.0 שניות
  • מהירות מרבית: 160 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 390 אלף שקל (350 אלף שקל)