מבחינת ב.מ.וו, סדרה 8 היא סוג של רנסנס, החזרתו לחיים של שם-דגם שהוצמד עוד סוף שנות ה-90 לאחת המכוניות המתקדמות והנאות בתעשייה. כיום היא לא רק זו, אלא גם ממשיכת דרכה של סדרה 6 ששיווקה הופסק. אגב, בדומה למהלך ב-1989 בו סדרה 8 המקורית (E31) החליפה את סדרה 6 (E24) המיושנת דאז כספינת דגל ספורטיבית. ועוד טיפונת היסטוריה. בניגוד לתכניות ב.מ.וו, אף לא אחת מהן זכתה להצלחה שיווקית דומה לסדרות האי-זוגיות (3, 5 ו-7) המפורסמות של היצרנית.
ואחרי גרסת קופה וקבריולה ל-8 הצעירה, נוחתת כאן גראן-קופה, גרסת ארבע דלתות שימושית אשר מתמודדת הפעם מול מתחרות בקטגוריית הסופר-יוקרה. לא אודי A7 ומרצדס CLS הדומות לה, אלא דווקא פורשה פנמרה ומרצדס GT4 AMG היותר אקזוטיות (ויקרות).
מחיר רכב מבחן (בסיס): 920 אלף שקל (890 אלף שקל)
מתחרים: פורשה פנמרה, מרצדס GT-4 43 AMG
8 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: מראה, התנהגות, יחידת הנעה
בסדר: סביבת נהג ונוסעים, אבזור
טעון שיפור: מושב אחורי, מחיר
ציון: 8

איך נראה

החרטום והאחוריים של הגראן-קופה כמעט-זהים לקופה הרגילה, אך הצללית שונה תודות לגידול משמעותי באורך - עוד 23 ס"מ בין פגושים, עוד 20 ס"מ לבסיס הגלגלים. אלה נדרשים לצורך תוספת צמד הדלתות מאחור. אם תשאלו אותנו מדובר במראה המוצלח ביותר של משפחת ה-8 הנוכחית - אחת המכוניות הנאות על הכביש.
8 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
(צילום: ניר בן זקן)
כצפוי, עיצוב הפנים זהה לקופה עם אותם דיפוני עור בשילוב שחור-חום וגימורי אלומיניום איכותי ברכב המבחן. המושבים הקדמיים נוחים מאוד ותומכים היטב ויחד עם הגה שלוש צלעות בשרני בעל טווח כיוון (חשמלי) נדיב, מאפשרים תנוחת נהיגה מצוינת. אפשר היה לוותר על חלק לא קטן מהמתגים בקונסולה המרכזית וסביב בורר ההילוכים (בגימור קריסטל מצועצע).
מסך המגע מעט צנוע בגודלו ("10.25) וגם לוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) לא מרשים במיוחד, לרבות מד סל"ד הפועל הפוך מהמקובל והיעדר מפתיע של בחירת תצוגה משתנה בדומה למתחריו. נקודה נוספת לביקורת נוגעת לשדה הראיה, עם קורה A רחבה המייצרת שטח מת ומפריעה בכניסה לצמתים או בפניות שמאלה.
8 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
(צילום: ניר בן זקן)
סדרה 8 גראן-קופה גדולה מה-6 גראן-קופה אותה היא מחליפה בכל ממד - 7.5 ס"מ לאורך הכללי (508 ס"מ), 4 ס"מ לרוחב (193 ס"מ), סנטימטר לגובה (140 ס"מ) ו-5.5 ס"מ בבסיס הגלגלים (302 ס"מ). למרות זאת, מרחב המחיה במושב האחורי צנוע, הן לרגליים ובעיקר לראש שכן התקרה הנמוכה מפריעה לגבוהים מ-1.70 מטר. על נוסע שלישי במרכז הספסל אפשר לוותר עקב גובהה של קונסולת השליטה האחורית במיזוג (מפוצל לארבעה אזורים). גם תא המטען קטן ב-20 ליטר מזה במכונית המוחלפת (440 ליטר).
רשימת האבזור עשירה במיוחד (וראוי שכך, בהתחשב במחיר) וכוללת מושבים קדמיים חשמליים עם חימום וקירור, ריפודי עור, מערכת מצלמות היקפיות עם אפשרות לתצוגה משתנה, תצוגת נתונים עלית, מפתח חכם עם צג מידע לנתוני רכב, סגירת ואקום לדלתות, דלת תא מטען חשמלית, צמד חלונות שמש וחישוקי "20 קלים.
8 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
(צילום: ניר בן זקן)
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב, תאורה אדפטיבית, התראת שטחים מתים עם תיקון אקטיבי וערנות נהג, בנוסף למערכת חניה אוטומטית כולל אפשרות לזיכרון תוואי הנסיעה וחזרה עליו בנסיעה לאחור (עד 50 מטר).

איך נוסע

ה-840 מצוידת במנוע טורבו-בנזין בעל שישה צילינדרים המוכר והמוצלח של היצרנית, עם 340 כ"ס שעוברים לגלגלים האחוריים דרך תיבת שמונה הילוכים אוטומטית. למרות שמדובר ביחידה ותיקה יחסית, היא עדיין מהטובות בנמצא. הן בגמישות מרשימה (51 קג"מ החל מ-1,600) והן בנכונות לטפס לסל"ד גבוה שמזרים פס קול נפלא לחלל התא.
8 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
(צילום: ניר בן זקן)
גם תיבת ההילוכים המוכרת של ב.מ.וו מצליחה להרשים כאן, מנצלת היטב את המנוע ועוברת במהירות שיא משיוט מנומנם בהילוך שמיני לכוח מרבי בשלישי לצורך עקיפת בזק. במפתיע, גם צריכת הדלק התגלתה כסבירה-פלוס בהתחשב בכוח המנוע ומשקל הרכב - 9.5 ק"מ לליטר.
כבסיס משמשת פלטפורמת CLAR העדכנית של היצרנית, המשותפת לשאר דגמי ההנעה אחורית (סדרה 3 עד 7) של המותג. עם קפיצי סליל מלפנים ומאחור הנתמכים בולמי זעזועים אדפטיביים עם שני מצבי קשיחות בלבד. נוחות הנסיעה טובה ביחס למכונית עם שאיפות דינמיות אבל סדרה 7 המצוידת במיתלי אוויר תבודד את שיבושי הסלילה המקומיים טוב משמעותית. היעדרן של מסגרות לחלונות הצד מתבטא ברעש רוח ודרך נוכחים ביחס למרכבי הסדאן.
לגראן-קופה יכולות דינמיות טובות מאוד, טובות אפילו מה-850 הבכירה בעלת מנוע V8 בה נהגנו בעבר. זאת בעיקר תודות למשקל עצמי נמוך ב-200 ק"ג, רובם נחסכו מהציר הקדמי תודות להנעה אחורית ומנוע צנוע יותר. אותה דיאטה חריפה בקצה הניהוג מתבטאת בנכונות יוצאת דופן לשינוי כיוון מהיר עם היגוי מדויק ותחושת הגה מצוינת. התוצאה היא ביטחון מוגבר אצל הנהג וחדוות נהיגה משופרת.
בכבישים מפותלים מייצרת המכונית הגדולה הזו אקשן לפי דרישה בתנאי שמחיצות הביטחון האלקטרוניות הוסרו. או אז הופכת הגראן-קופה ל'בימרית' של פעם, הנהנית מדיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה, בסיס גלגלים ארוך וחלוקת משקל טובה. תענוג של ממש.
8 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
(צילום: ניר בן זקן)

סיכום

סדרה 8 גראן קופה היא מכונית מרשימה מאוד. להוציא דגמי M מסוימים, זו אולי הב.מ.וו המרשימה ביותר בה נהגנו בשנים האחרונות. גרסת הגראן-קופה עם יחידת ההנעה הבסיסית מחזירה חיוך לפני הנהג ולמרות שיש קטנות וזולות ממנה בקטגוריית הקופה-ארבע-דלתות, היא בפירוש אחת הטובות שבנמצא מבחינה דינמית.
אסור רק לשכוח שכל הטוב הזה מגיע עם תג-מחיר מפלצתי של כמיליון שקלים, ושם היא מוצאת עצמה מול מתחרות סופר-איכותיות שספק אם נופלות ממנה בתחום הדינמי. מי אמר שהחיים קלים?
8 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
ב.מ.וו 840 גראן קופה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 6 צילינדרים, 3.0 ליטר, טורבו-בנזין
הספק: 340 כ"ס ב-6,500 סל"ד
מומנט: 51 קג"מ ב-1,600 סל"ד
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
אורך: 507.4 ס"מ
רוחב: 193.2 ס"מ
גובה: 140.1 ס"מ
בסיס גלגלים: 302.3 ס"מ
משקל עצמי: 1,800 ק"ג
נפח תא מטען: 440 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.2 שניות, 250 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.3 ק"מ לליטר, 170 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
מחיר רכב מבחן (בסיס): 920 אלף שקל (890 אלף שקל)