בקצרה:
  • ה-i4 תהיה חשמלית ראשונה שהושבחה על ידי "M"
  • 544 כ"ס, 0 ל-100 ב-3.9 שניות, 590 ק"מ טווח
  • תגיע ארצה במחצית הראשונה של 2022
התשובה של מינכן: ה-i4 הנחשפת כעת באופן מלא יכולה להחשב כתשובה של ב.מ.וו להצלחה המסחררת של טסלה מודל 3 המשווקת כאן, ולפולסטר 2 של וולוו שעדיין לא עשתה עליה אך צפויה להגיע בעתיד. זה קורה לאחר שעברו למעלה משנתיים ממועד חשיפת אב טיפוס ראשון בניסויי נהיגה, ויותר משנה לאחר חשיפת הקונספט העיצובי. בדומה ל-iX3, גם היא עושה שימוש בפלטפורמה קיימת (CLAR), של סדרה 3 במקרה זה, שהוסבה לטובת אכלוס מצברים ומנועים חשמליים.
ביצועי V8 ללא זיהום: ה-i4 תהיה חשמלית ראשונה לעבור השבחה בחטיבת הביצועים של היצרנית, אם כי היא מוגדרת כ-M פרפורמנס, כלומר דגם ביצועים ביניים כמו ה-M440 ולא M אמיתית כמו M3 ו-M4 למשל. לגרסה המכונה M50 שני מנועים חשמליים מלפנים ומאחור והנעה כפולה. המנוע הקדמי עם 258 כ"ס, האחורי עם 313 כ"ס - 544 כ"ס בסך הכל לפי חישובי ב.מ.וו.
הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 3.9 שניות בגרסה החזקה, 0.4 שניות יותר מ-M3 כפולת הנעה, 0.6 שניות יותר מגרסת הביצועים של מודל 3. גם המהירות המרבית – 225 קמ"ש נמוכה ב-35 קמ"ש מזו של המתחרה מעמק הסיליקון.
לגרסת הבסיס מנוע חשמלי בודד (340 כ"ס) המחובר לגלגלים האחוריים ומזניק את הרכב ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות, עשירית שניה יותר ממודל 3 הבסיסית. לשתי הגרסאות מצברים בקיבולת 83.9 קוט"ש המאפשרים טווח נסיעה של 590 ק"מ לגרסת הבסיס (10 ק"מ יותר ממודל 3 LR) ו-510 ק"מ לגרסה כפולה ההנעה (60 ק"מ פחות מגרסת הביצועים של טסלה).
טעינה מהירה של המצברים (200DC) תאפשר להוסיף כ-150 ק"מ לטווח הנסיעה בתוך 10 דקות. כמו ב-iX3, גם כאן יש אפשרות למצב טעינה רגנרטיבי אוטומטי המסתייע בנתוני מערכת הניווט ובחיישנים מלפנים, ופועל על פי מצב הדרך והתנועה.
לא רק תאוצה בקו ישר: כמקובל בחשמליות הנושאות סוללות כבדות, המשקל העצמי גבוה (נושק ל-2.3 טון בגרסה הבכירה), אבל ב.מ.וו מציינת שהמצברים הממוקמים ברצפה מאפשרים מרכז כובד נמוך ב-5.3 ס"מ מסדרה 3 הרגילה. בסיס גלגלים דומה (285.5 ס"מ) אך מפסקי סרנים רחבים יותר, אמורים להקנות יכולת דינמית טובה. גם ההגה והמיתלים זוכים לכיול ספורטיבי ייחודי, כשלגרסה הבכירה נוספים גם בולמי זעזועים אדפטיביים. מיתלי אוויר אחוריים יוצעו כאופציה בשתיהן.
העיצוב החיצוני כבר נחשף בתמונות, עם סבכת כליות (מדומה) ענקית מלפנים. במפתיע, מקדם הגרר גבוה במעט מסדרה 3 (0.24 לעומת 0.23). סביבת הנהג שנחשפה כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומסך מגע גדול ("14.9) קעורים המחוברים יחד.
מה אנחנו חושבים: ב.מ.וו הייתה חלוצת יצרניות היוקרה הגרמניות עם מכונית חשמלית נקייה מזיהום, בדמות ה-i3 ב-2013. מאז לא קרה הרבה (מספיק) ולכן כיום היא מתמודדת עם פער לא זניח מול אודי ומרצדס, שמציעות כבר סוללה מרשימה של דגמים נקיים מזיהום, כולל ספינות דגל מרשימות כמו e-tron GT ו-EQS בהתאמה.
התשובה המאוחרת של ב.מ.וו אינה מהפכנית אמנם, שכן היא מבוססת - כמו דור החשמליות הקודם - על פלטפורמה קיימת שעברה הסבה ולא מבנה ייעודי, אבל היא כן פונה למרכז השוק, לא רק לעולמות יוקרה, ולכן גם ממוצבת מול מי שהפכה למשפחתית החשמלית הנמכרת בעולם.
אפשר להעריך במידה גבוהה של ודאות כי תא הנוסעים בב.מ.וו יהיה בעל מאפייני יוקרה החסרים בטסלה, ובהתחשב בהיסטוריה של M, לא יהיה זה הימור נועז להניח כי היכולת הדינמית תהיה אף היא עדיפה. כל זאת לצד ביצועים מעט פחות טובים וטווח נסיעה דומה.
אבל החדשות הפחות טובות עבור ב.מ.וו מגיעות דווקא ממותגי ליבה בשוק הרכב שכבר ביצעו את קפיצת המדרגה לחשמל, למשל יונדאי וקיה שאינן זוהרות כמו טסלה, אך מביאות עמן מערכי שירות עדיפים משמעותית.
אם תג המחיר של ב.מ.וו אכן יעמיד אותה על כ-400 אלף שקלים בחישוב לפי מחירי אירופה, היא תהיה עשויה להיות בבעיה.