• במה נהגנו: פיז'ו 408
  • מתחרים: סיטרואן C5 X
  • מתי אצלנו: במהלך 2023
  • מחיר משוער: 235 אלף שקל
  • בעד: מקוריות, נוחות, התנהגות
  • נגד: ביצועים, אין גרסה חשמלית
בגדול: בהיסטוריה של פיז'ו נחשבת סדרה 400 לאחת הוותיקות, עם כמה דגמים מהאיכותיים שייצרה לאורך השנים. למשל ה-404 הרב שימושית, ה-405 המשובחת או ה-406 המצוינת שיוצרה גם בגרסת קופה, הנחשבת עד היום לאחת המכוניות היפות שייצרה, מראה עליו חתום פינינפארינה. אבל כבר יותר מעשור, מאז הופסק ייצור ה-407 הפחות משכנעת, נעדרת הספרה ארבע מאולם התצוגה של פיז'ו.
אבל ה-408 החדשה לא רק מחזירה מספר. היא מכונית ביניים שאמורה לענות על מה שבפיז'ו מזהים כמחסור. מי ש-308 קצרה מדי עבורו, 508 ארוכה מדי ו-3008 גבוהה מדי. סוג של ניסיון לקחת קצת מכל קטגוריה, בשילוב של האצ'בק, קופה וקצת פנאי.
אולי גם ניסיון שלא להותיר לאחות הכמעט תאומה והממוצבת נמוך יותר בהיררכיה המשפחתית - סיטרואן C5 X - נישה ייחודית. האמת, קשה היה להשתכנע שאכן יש בעיה כלשהי עם ההיצע הקיים אבל פיז'ו לא מפתחים ומייצרים מכונית ככה סתם. אז נהגנו בה.
עיצוב ותא נוסעים: החזית היא העדכנית של פיז'ו, עם יחידות תאורה מקוריות ושם הדגם בקצה מכסה המנוע, אבל משאר הזוויות היא נראית כערב רב של צורות גיאומטריות וטריקים עיצוביים, עם אלמנטים מכל תצורת מרכב אפשרית, קצת האצ'בק, קצת קופה, קצת פנאי. הרושם הראשוני הוא של עומס יתר, במבט שני ושלישי היא כבר נראית מיוחדת ומעניינת יותר.
סביבת הנהג היא המוכרת של היצרנית, כולל גלגל ההגה הקטן (מדי) שמחייב מיקום נמוך (מדי) כדי שלא להסתיר את לוח המחוונים המרשים ("10). הקונסולה המרכזית כוללת מסך מגע עדכני ("10) ואיכותי עם צג נוסף תחתיו המאפשר מעבר מהיר אל תפריטים ייעודיים, סידור נוח מהמקובל בדגמי פיז'ו. אנחנו עדיין מעדיפים מתגים פיזיים לבקרת האקלים למשל.
איכות החומרים טובה ברובה, למעט שילוב פלסטיק שחור ומחוספס בדיפוני הדלתות. המושבים הקדמיים נוחים למדי אבל חסרה להם תמיכה צידית. מתג-בורר הילוכים מפנה מקום לתא אחסון גדול ושימושי בקונסולה שבין המושבים.
בסיס הגלגלים דומה ל-508 (278.5 ס"מ) אבל היא קצרה ממנה ב-6.5 ס"מ (468.5 ס"מ) ובעיקר גבוהה ב-7.5 ס"מ (148 ס"מ), ומאפשרת כך גישה נוחה יותר לתא הנוסעים. מרחב הרגליים מאחור מרשים למדי ומרווח הראש עדיף על המשפחתית הגדולה, אבל צנוע מהמקובל ברכבי פנאי. תוצאת צללית עם גג משתפל לאחור. שטחי החלונות קטנים יחסית ולתא המטען נפח ראוי (471 ליטר) עם גישה נוחה למטען הודות לתצורת דלת תא מטען חמישית.
אבזור הבטיחות כולל את כל המערכות המוכרות של היצרנית, לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. עם זאת ראוי לציין כי אלו מערכות ותיקות יחסית, ואינן יוצאות דופן ביחס למקובל בקטגוריה.
מנועים וביצועים: ה-408 הוא דגם ראשון של פיז'ו שמחרים את הדיזל, עידן חדש. יש בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר (130 כ"ס) שלא ישווק אצלנו והיברידי נטען שכן. האחרון משלב מנוע בנזין מוגדש עם ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ליטר ומנוע חשמלי, בשתי רמות הספק – 180 או 225 כ"ס כמו במקרה של רכב המבחן. בשני המקרים עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה קדמית. מצברים 12.4 קוט"ש מאפשרים כ-60 ק"מ תיאורטיים נקיים מזיהום.
הביצועים טובים יחסית, עם 7.8 שניות ל-100 קמ"ש. נשמע מרשים, אבל אלה 0.3 שניות יותר מ-308 עם מערכת הנעה דומה. היא מתמודדת בקלות עם שיוט במהירויות גבוהות מאוד, אבל תיבת ההילוכים מגיבה באיטיות לקיק דאון, בין אם לצורך עקיפה במצב אוטומטי, או לבלימת מנוע במצב ידני בעזרת מנופי שליטה מאחורי ההגה.
פיז'ו מאפשרת להגביר את עוצמת הרגנרציה באמצעות מצב B, אבל מידת העוצמה שלו נמוכה מהמקובל במערכות הנעה משולבות חשמל. (רק) בעוד שנתיים תוצע גרסה חשמלית מלאה ומסקרנת, עם מערכת הנעה דומה ל-e308 וכ-400 ק"מ בין טעינות.
נוחות והתנהגות: כבסיס משמשת פלטפורמת EMP2 המוכרת של היצרנית, המיועדת לכל הדגמים מ-308 ומעלה. כמקובל בפיז'ו, כיול המיתלים מוקפד, עם יכולת שיכוך טובה בכל תוואי או מהירות נסיעה, אך בשיוט ניכר בידוד רעשי דרך לא מספק.
היכולת הדינמית טובה, קרובה יותר למשפחתית קומפקטית איכותית ופחות לרכב פנאי מגושם. עם זוויות גלגול מבוקרות, אחיזת כביש גבוהה ותגובות מרכב מהירות. פחות אהבנו את דוושת הבלם שמקשה על מינון עוצמה מדויק.
סיכום: פיז'ו מחזירה את סדרה 400 לאולם התצוגה כדגם ייחודי-מקורי כמו קודמותיה בשושלת, אבל היא מותירה גם מספר סימני שאלה. למשל אילו לקוחות מקווה היצרנית למשוך. וגם עניין תג המחיר באירופה. הוא צפוי להיות זהה ל-3008 המשובח, הנחשק והרב שימושי כרכב משפחתי. גם חסרונה של אלטרנטיבה חשמלית לה יש להמתין שנתיים, נראה מעט מוזר.
עכשיו נותר לראות אם פיז'ו זיהו דרישה שאנחנו לא מכירים, או שהוסיפו לארסנל דגם מעניין ומשובח, אבל עם מעט מדי לקוחות פוטנציאליים.
  • מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 180 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 25.5 קג"מ ב-1,750 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי: 110 כ"ס, 32.6 קג"מ
  • הספק, מומנט משולב: 225 כ"ס, 36.7 קג"מ
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • אורך: 468.7 ס"מ
  • רוחב: 184.8 ס"מ
  • גובה: 147.2 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 278.7 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,825 ק"ג
  • נפח תא מטען: 471 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.8 שניות, 233 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 83.3 ק"מ לליטר, 26 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 63 ק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
  • מחיר משוער: 235 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת פיז'ו