ג'נסיס היא אחת ההפתעות הטובות של שוק היוקרה המקומי בעשור האחרון. מדובר להזכירכם ביצרנית לא ממש מוכרת ונטולת מוניטין, צעירה יחסית וחסרת היסטוריה עשירה ומרשימה בדומה למתחרותיה, שתוכננה בכלל לארה"ב וחדרה רק לפני כשנה וחצי לאירופה ולישראל. אבל תוך זמן קצר יחסית מחזיקה בהיצע רחב של דגמים, כל אחד מהם מסוגל להתמודד ללא רגשי נחיתות במיטב תעשיית הרכב הגרמנית.
5 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
(צילום: ניר בן זקן)
קדילאק הגדולה לא הצליחה לעשות זאת גם אחרי עשרות שנים של ניסונות והצהרות. חטיבות יוקרה של מותגים יפניים - אקורה (הונדה), אינפיניטי (ניסאן) - לא הצליחו בכך למרות ההצלחה המסחרית. רק לקסוס יכולה לראות עצמה שם, ואף היא כך נראה מאבדת גובה במהירות בשנים האחרונות. ודווקא מותג קוריאני מצליח. יותר מכך, הוא מציג כבר שלושה דגמים חשמליים, כמו אודי וב.מ.וו הגאות. מרשים.
נזכיר כי ה-GV60 הוא דגם ראשון שעושה שימוש בפלטפורמה הייעודית והמשובחת של יונדאי (E-GMP), זו משותפת לאיוניק 5 שמשווקת כאן וראויה לתואר החשמלית הטובה ביותר על הכביש כיום, וקיה EV6 שממשיכה להתעכב. בגרסה הבכירה, החזקה והיקרה כבר נהגנו, כעת תור גרסת הבסיס שתהיה הפופולרית בהיצע.
5 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: גרסת הבסיס ל-GV60 מרשימה עוד יותר מגרסת הביצועים הבכירה שזכתה אצלנו לציון מעולה, עד כמה שהדבר מפתיע. שכן היא שומרת (כמעט) על כל היתרונות, ומוסיפה עליהם טווח משופר ומרשים בפני עצמו ונוחות נסיעה עדיפה. כל זאת עם תג מחיר נמוך בכ-150 אלף שקל. ובכך היא הופכת לטוענת לכתר העסקה המשתלמת ביותר בקטגוריית היוקרה, ללא קשר לסוג ההנעה.
מה שונה: גרסת הבסיס משתמשת במנוע חשמלי בודד שמעביר 228 כ"ס לגלגלים האחוריים, לעומת 490 והנעה כפולה בגרסה הבכירה. הבדל עצום שמתבטא מיד בביצועים והזינוק ל-100 קמ"ש אורך כמעט זמן כפול (7.8 שניות). לא בדיוק חלזון מוטורי ומספיק לכל שימוש יומיומי של נהג מהשורה, אבל בשום אופן לא מסעיר.
מצד שני, הוויתור על מנוע חשמלי נוסף מלפנים מביא עמו צריכת החשמל שבממוצע המבחן הייתה נמוכה בכ-25% מזו של הגרסה הבכירה, כ-15 קוט"ש ל-100 ק"מ. ולכן, עם מצברים בקיבולת זהה (77.4 קוט"ש) עומד טווח הנסיעה בפועל על 500 ק"מ מרשימים מאוד, הרכב החשמלי עם הקרוב ביותר לנתוני יצרן שבחנו (517 ק"מ).
5 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
(צילום: ניר בן זקן)
סיבה נוספת לצריכת החשמל הנמוכה היא השימוש בצמיגים פחות ספורטיביים (מישלין פרימסי 4 לעומת פיילוט ספורט EV), צרים יותר (235/55 לעומת 255/40) על חישוקים קטנים יותר ("19 לעומת "21). הפגיעה באחיזת הכביש מינורית במקרה הרע וספק אם נהג כלשהו יבחין בה, אבל נוחות הנסיעה נשכרת מכך. למרות שגרסת הבסיס לא מצוידת בבולמי זעזועים אדפטיביים, היא פשוט מכונית נוחה יותר, עם פחות רעשי דרך.
לכך אחראית כמובן גם פלטפורמת יונדאי-קיה המעולה, שכמו בדגמים "רגילים" יותר מבית המותגים העממיים, מציגה איכות מהטובות בתעשייה. אם לא הטובה שבהן. הוסיפו לכך הגה מדויק ומערכת בלימה טובה יחסית למערכות משלבות אגירת אנרגיה, ותקבלו חבילה מוטורית משובחת.
סביבת הנהג מרגישה (מעט) פחות איכותית ומיוחדת מהגרסה הבכירה, בעיקר בגלל בחירה בריפוד וגימור צנועים יותר, בצבעים שגרתיים יחסית ועם מושבים שמציעים פחות אפשרויות תמיכה. אבל גם הג'נסיס הזו מרגישה ונראית יוקרתית, ובהתחשב (שוב) בתג המחיר, זה הישג לא מובן מאליו. מבחינה זו, השוואה לגרסאות צנועות של שלושת המתחרות הגרמניות שמוותרות לעיתים אפילו על אבזור מובן מאליו, לא תחמיא לאחרונות. אגב, המראות הרגילות כאן עדיפות על המוניטורים והמסכים בגרסאות הבכירות. לא משכנע עדיין.
מה דומה: המראה כמעט זהה, עם החזית המוכרת של המותג ופסי התאורה הייחודיים, ויתור על סבכה קדמית ומרכב דמוי-קופה. כולל צללית המרכב המקורית וידיות פתיחת דלתות מוסלקות.
רשימת האבזור עשירה כבר בגרסת הבסיס, בין היתר עם ריפודים משולבי עור, כיוון חשמלי, חימום וקירור למושבים הקדמיים, מצלמות היקפיות, משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש שאינו נפתח, אבל עם וילון אטימה קבוע. מערכת השמע (B&O עם 17 רמקולים) מייצרת הד חוזר להפחתת רעשי רוח ודרך וגם כאן יש שלט שמאפשר להסיע בעזרתו את הרכב לצורך כניסה לחניה צפופה.
אבזור הבטיחות בכל הגרסאות כולל את כל המערכות המתקדמות של יונדאי, לרבות בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית המונעת כניסה לנתיב לא פנוי ועל פתיחת דלת כאשר השטח לא פנוי והקרנת פינות המרכב על גבי לוח המחוונים בהפעלת איתות, מהמערכות המשובחות מסוגן שפגשנו.
5 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג כוללת את הסידור המוכר - לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע (בגודל "12.3 כל אחד) נוח לתפעול, צג תחתון לבקרת האקלים. קונסולה מרכזית "צפה" בין המושבים הקדמיים על גבי רצפה שטוחה ונוחה בין הנהג לנוסע, אבל לא אהבנו את חוגת השליטה על מצבי הנסיעה (לפנים-אחור-חניה). שדה הראיה מצוין לפנים ולצדדים, פחות לאחור בגלל חלון מפוצל עם מסיט אוויר באמצע. יש תאי אחסון רבים, כולל אחד גדול מלפנים בתחתית הקונסולה ונוסף ליושבים מאחור, בין המושבים הקדמיים.
בהשוואה לאיוניק 5, ה-GV60 קצר ב-12 ס"מ (451.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים צנוע ב-10 ס"מ (290 ס"מ). כך שמרחב המחיה ליושבים טוב, אבל לא עצום כמו ביונדאי. גם תא מטען קטן יותר מאחור (432 ליטר, 100 ליטר פחות), אבל התא מלפנים דומה לאיוניק 5 (50 ליטר).
5 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
(צילום: ניר בן זקן)
מערכת הבלימה הרגנרטיבית היא המוכרת של יונדאי, מהטובות ביותר בתעשייה. עם אפשרות בחירה בין מגוון רחב של עוצמות בלימה באמצעות מנופים מאחורי ההגה. החל במצב המדמה הילוך סרק ללא כל אגירת אנרגיה, ועד למצב המאפשר ויתור כמעט מוחלט על הבלמים. בנוסף יש מצב 'אוטומטי' נעזר רדאר, המתאים את עוצמת הרגנרציה לתנועה שסביב הרכב.
מצברי מתח גבוה (800V) מספקים טעינה אולטרה-מהירה (350DC) שתאפשר, כאשר יהיו כאן תחנות כאלה, טעינה ב-18 דקות בלבד מ-10% ל-80%. בעמדה מהירה "רגילה" (175DC) מדדנו 23 דקות. המשמעות היא כבר ניתן להוסיף כ-150 ק"מ בזמן שנדרש לעצירת תדלוק במכונית בנזין. מרשים מאוד.
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 77.4 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 228 כ"ס / 35.7 קג"מ
  • הנעה: אחורית
  • אורך: 451.5 ס"מ
  • רוחב: 189 ס"מ
  • גובה: 158 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 290 ס"מ
  • משקל: 2,050 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי/קדמי: 50/432 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 7.8 שניות
  • מהירות מרבית: 185 קמ"ש
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 295 אלף שקל