רכב פנאי הפכו בשנים האחרונות מקטגוריית נישה לליבת שוק הרכב, משווקים כאן ובעולם באינספור גדלים ותצורות. מקטנים על בסיס סופר-מיני ועד גדולים עם מקום לשבעה נוסעים כתחליף למיניוואנים "של פעם". אלא שבניגוד למרבית הקטגוריות האחרות בהן הם נוכחים, במקרה של האחרונים ההיצע קטן.
מה מאפיין את כולם מלבד היצע המושבים? תג מחיר גבוה רק במעט מבני משפחתם עם מקום לחמישה בלבד, ובכך הופך אותם לעסקה כדאית יחסית, שאינה שמורה רק למשפחות ברוכות ילדים המנצלות את כל המושבים על בסיס קבוע.
לעיונכם חמישה דגמים הנחשבים לטובים בקטגוריה, כולם מופיעים במנוע חיפוש החדש, עם יתרונות, חסרונות וציון סופי. כל זאת על סמך ביקורת של מיטב עיתונאי הרכב כולל בוחני ערוץ הרכב של ynet, כתבי הרכב של מגזינים בולטים דוגמת אוטוקאר, אוטואקספרס וטופגיר הבריטיים, אוטו, מוטור וספורט ואוטובילד הגרמניים, קאראדוויז האוסטרלי, רואד אנד טראק, קאר אנד דרייבר ומוטורטרנד האמריקאיים ואחרים.

6 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
הקודיאק הוא רכב פנאי ראשון וסופר מוצלח שסקודה הציגה אי שם ב-2016, וגרסתו העדכנית לאחר מתיחת פנים צפויה לנחות כאן בחודשים הקרובים. הוא מבוסס על פלטפורמה ומכלולי הנעה של המשפחתית הגדולה והמוערכת סופרב, עם מרכב מוגבה וגרסאות עם שבעה מקומות ישיבה ופופולאריות יוצאת דופן בשוק המקומי.
כמו שאר דגמי היצרנית, גם כאן יש תא נוסעים איכותי, מרווח ושימושי, עם שורת פתרונות מקוריים ששילבו בו מהנדסי המותג ועליהם הם ראויים לקבל צל"ש. החל באמצעי מניעת פגיעה בדלתות בעת פתיחתן ועד תומכי ראש אחוריים המאפשרים מנוחה או אף שינה ללא כאבי צוואר.
היצע מנועים מגוון - עם בנזין ודיזל מודרניים אך ללא אפשרות היברידית או חשמלית - מציע ביצועים טובים. יש אפשרות להנעה קדמית או כפולה-קבועה בגרסאות בכירות וחזקות. גם רמות הגימור מגוונות, מגרסאות בסיס המיועדות לשוק המוסדי ועד מפוארות במיוחד עם אבזור עשיר שמקובל בדגמי יוקרה. בדומה למרבית דגמי סקודה, גם לקודיאק איכויות נסיעה גבוהות המתבטאות ברמת נוחות מרשימה והתנהגות משובחת למרות גודלו ומשקלו. ושילוב תכונות אלה הופך אותו לרכב פנאי עם מקום לשבעה הטוב בקטגוריה.

6 צפייה בגלריה
(צילום: רונן טופלברג)
ה-5008 הוא למעשה גרסה מוארכת ל-3008 המשובח והמוערך של פיז'ו, עם אפשרות לשורת מושבים שלישית המייצרת מקום לשבעה נוסעים. רק שבניגוד לאח הקטן והמאוד מצליח, הוא מתמודד בקטגוריה מעוטת מתחרים. הוא נחת כאן לראשונה ב-2017 ועבר לאחרונה מתיחת פנים שעדכנה מעט את המראה והרחיבה את היצע מערכות הבטיחות.
כמו שאר דגמי פיז'ו, גם ל-5008 עיצוב שובה עין, עם מראה דינמי ומוקפד שמהווה את אחד מיתרונותיו הברורים ביחס למתחרים המגושמים והשבלוניים יותר. גם סביבת הנהג איכותית ביחס לאחרים, אם כי התפעול - כמקובל בקונצרן PSA לאורך השנים - מסורבל, "מתאמץ" להיות מיוחד. מרחב המחיה ליושבים בשורה השניה טוב מאוד הודות לאפשרות לכיוון מרחק נפרדת של כל אחד משלושת המושבים, יתרון שחברי משפחה גדולה יודעים ללא ספק להעריך.
היצע המנועים שלו מגוון ולמעט מנוע הבנזין הצנוע, הביצועים טובים למדי בכולם. התנהגות הכביש היא מהמשובחות בסגמנט, על חשבון נוחות נסיעה נוקשה יחסית במהירות נמוכה ובתנועה עירונית. בשורה התחתונה, אם אתם רוצים רכב פנאי נאה עם מקום לשבעה, ה-5008 הוא כנראה הבולט מכולם. אם יכולת דינמית היא זו החשובה לכם במיוחד, הוא הופך לאופציה היחידה.

6 צפייה בגלריה
מיצובישי אאוטלנדר
מיצובישי אאוטלנדר
(צילום: ניר בן זקן)
האאוטלנדר של מיצובישי נחשב לאחד מרכבי הפנאי הפופולאריים בהיסטוריה של שוק הרכב המקומי, והדגם הנמכר ביותר של היצרנית כאן שסובלת בשנים האחרונות מהיצע מוגבל ומצומצם. איך הגיע למעמד כה בכיר? בעיקר מכיוון שהיה מהראשונים להציע שבעה מקומות ישיבה, אבל עם תג-מחיר דומה או גבוה רק במעט מרכבי פנאי עם חמישה מקומות בלבד.
הדור החדש והרביעי בשושלת הוא דגם ראשון שמציגה מיצובישי מאז נרכשה על-ידי ניסאן, והוא מבוסס על פלטפורמה ומכלולי הנעה של ניסאן אקסטרייל המוכר. בניגוד לבסיס המיושן של קודמו לשם, כאן יש שיפור משמעותי לא רק מבחינת ביצועים אלא בעיקר נוחות נסיעה עדיפה והתנהגות טובה באופן ניכר. מהדגם היוצא.
על כך הוא מוסיף יתרונות בדמות עיצוב מרשים, ייחודי ובולט, הגם שלא כל אחד יאהב את מראה החרטום הלא קל לעיכול. סביבת הנהג סופר-איכותית ומודרנית (שוב, עדיפה לאין ערוך על זו הקודמת בדגם), עם רשימת אבזור עשירה ונוחות שימוש גבוהה, עם מרחב מחיה משובח ליושבים בשורה השנייה. זו השלישית, כדאי לדעת, מתאימה כמו בעבר בעיקר לילדים ולנסיעות קצרות וממילא מקטינה באופן משמעותי את נפח תא המטען.
ברשימת החסרונות יש למנות היצע מערכות בטיחות פחות מתקדמות מאלו המוצעות בדגם בצפון אמריקה. בנוסף, אם אתם מתכננים לחבר לו עגלה, קחו בחשבון שכושר הגרירה שלו נמוך משמעותית ממתחריו. יתרונו המשמעותי: מוניטין יוצא דופן, בין היתר מכיוון שהוא היחיד כיום בקטגוריה שמורכב ביפן, ארץ הייצור המועדפת על קהל מקומי ושמרן.

6 צפייה בגלריה
יונדאי סנטה פה
יונדאי סנטה פה
(צילום: ניר בן זקן)
כיום נמכר בישראל הדור הרביעי של הסנטה פה, רכב הפנאי הראשון של יונדאי שעיקר ייחודו - בדורות האחרונים - באפשרות לאכלס שבעה נוסעים, עם מרחב מחיה טוב משמעותית מזה המוצע ברכבי פנאי קומפקטיים. הדגם הנוכחי עבר מתיחת פנים מוקדמת מהצפוי, במטרה להתחיל לשווקו כמקובל כיום גם עם יחידות הנעה היברידיות והיברידיות-נטענות. אלה, למרבה הצער וההפתעה, בינתיים לא מוצעות בישראל.
אצלנו הוא משווק רק עם מנוע טורבו-דיזל מודרני, איכותי חסכוני וביצועיסט, עם תיבת הילוכים משובחת. יש גם שינוי עיצובי קל ותוספת אבזור כמו מצלמות היקפיות ולוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) בו מוקרנות פינות הרכב בזמן איתות במטרה להקטין את סיכויי הפגיעה ברכב אחר המצוי בשטח המת של המראות - ממערכות הבטיחות המודרניות המרשימות בהן נתקלנו לאחרונה.
גם שאר מערכות הבטיחות מתקדמות ביחס למקובל. כולל מניעת כניסה לנתיב לא פנוי ומערכות שהורים יעריכו כמו התרעה על פתיחת דלת כאשר השטח לא פנוי או על שכחת ילדים. איכות הנסיעה - לרבות נוחות נסיעה בכל תוואי דרך ובכל מהירות - הן מהטובות בקטגוריה הודות לכיול מיתלים מוקפד. אלא שיש גם חסרון משמעותי, שכן הסנטה פה יקר יחסית, ומצוי עם תג המחיר הנוכחי הרחק מהישג ידם של רבים.

6 צפייה בגלריה
קיה סורנטו
קיה סורנטו
(צילום: ניר בן זקן)
קיה סורנטו העדכני הוא דור רביעי בשושלת רכב הפנאי עם מקום לשבעה של היצרנית, וביצע קפיצת מדרגה משמעותית לעומת קודמו. זה מתחיל בעיצוב חיצוני שרירי ומרשים במיוחד, ממשיך בסביבת נהג מקורית ואיכותית עם מסך מגע גדול ("10.25) ובגרסאות בכירות לוח מחוונים דיגיטלי איכותי ("12.3), ויש לו גם את המערכות המתקדמות ביותר שיש ליצרנית להציע, כולל התרעה על רכב בשטח מת ומניעת כניסה לנתיב לא פנוי, פתיחת דלת מסוכנת ושכחת ילדים ברכב. בדור הזה הוא גם מציע מרחב מחיה משופר לנוסעים מאחור, מהטובים ביותר בקטגוריה מבחינה זו.
סורנטו מוצע עם מגוון מנועים רחב. יש מנוע בנזין ממנו עדיף להימנע בגלל ביצועים עצלים, או דיזל מוגדש מודרני ומשובח העדיף עליו משמעותית מכל בחינה. ההיצע כולל גם גרסאות משולבות חשמל, היברידי רגיל והיברידי-נטען המאפשר תיאורטית 57 ק"מ נקיים מזיהום. ההנעה קדמית בכל הגרסאות למעט ההיברידית-נטענת עם הנעה כפולה.
עיקר יתרונו של סורנטו מתבטא גם בדור החדש בתג-מחיר נמוך יותר מהמתחרים הישירים, ולכן הוא עסקה משתלמת במיוחד. מצד שני, רשימת האבזור שלו ברוב הגרסאות צנועה מהמצופה עבור רכב במחיר של רבע מיליון שקלים.