בקצרה:
  • ניסאן קשקאי החדש יחלוק פלטפורמה עם רנו מגאן הבאה
  • חשמל אין, סולר אאוט. לראשונה עם מנוע היברידי וללא דיזל
  • נחיתה בישראל צפויה למחצית השניה של השנה
הציל את ניסאן באירופה: הקשקאי לא היה רכב פנאי ראשון לנחות באירופה, וגם לא רכב פנאי ראשון לניסאן - האקס-טרייל הקדים אותו בכמה שנים. אבל הוא נחשב כראשון ששיכנע לקוחות שמרניים באירופה לנטוש את המשפחתית הקומפקטית לטובת רכב פנאי. עבור היצרנית שסבלה (גם אז) מהיצע דגמים מיושן, הוא היה לא פחות מגלגל הצלה.
את השם קשקאי אימצה ניסאן משבט נוודים איראני, בהשראת פולקסווגן שהציגה כמה שנים קודם לכן את הטוארג, שמו של שבט נוודים בסהרה.
עד כה יוצרו יותר מ-3 מיליון יחידות בסנדרלנד, בריטניה, מה שהופך אותו לאחד הדגמים הנמכרים בקטגוריה והנמכר ביותר של ניסאן עצמה. אך הדור הנוכחי נאלץ להתמודד מול סוללת מתחרים גדולה ואיכותית. הבא אחריו שעובר כעת ניסויי נהיגה אחרונים, לא צפוי לזכות לחיים קלים יותר.
בלי דיזל: לדברי ניסאן, הביקושים למנועי דיזל באירופה יורד, ולכן ההיצע החדש לא יכלול אופציית סולר. כן את ה-1.33 המוכר של הקונצרן שמוצע גם בדגם הנוכחי, גם עם סיוע היברידי-קל (V12) וככל הנראה בשתי רמות הספק: 140 כ"ס ותיבה ידנית, 160 כ"ס ותיבה רציפה (לעומת כפולת-מצמד כיום). ההנעה קדמית או אופציה לכפולה בגרסה החזקה.
ניסאן תציע את הקשקאי גם בגרסה היבירידית, אך בתצורה שונה מזו הנפוצה כיום. מנוע הבנזין ישמש בעיקר כגנרטור לטעינת סוללות, בעוד על ההנעה מופקד מנוע חשמלי בהספק דומה לזה של מכוניות חשמליות.
פלטפורמה חדשה: הקשקאי יהיה דגם ראשון להתבסס על פלטפורמת CMF-C של קונצרן רנו-ניסאן, ושאמור לשמש גם את רנו מגאן הבאה. לדברי ניסאן, המידות החיצוניות יהיו דומות לדגם הנוכחי.
הפלטפורמה אמורה להיות קשיחה ב-50% מזו של הקשקאי היוצא בעוד דלתות הצד, מכסה המנוע והכנפיים הקדמיות עשויים מאלומיניום, ואילו דלת תא המטען מחומרים מרוכבים. החסכון לא דרמטי: קצת יותר מ-20 ק"ג.
תצורת המיתלים נותרה דומה עם מקפרסון מלפנים וקורות מתח מאחור (בגרסאות הנעה קדמית, רב-חיבורי בהנעה כפולה), אך הם תוכננו מחדש על-מנת לשפר את נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש.
שדרוג נוסף נוגע למערכות בטיחות מקיפות יותר, לרבות בקרת שיוט אדפטיבית שתשתמש בנתוני מערכת הניווט ותתאים את מהירות הנסיעה לתוואי. מערכת התרעת שטחים מתים כוללת כעת גם יכולת מניעה בכניסה לנתיב לא פנוי וגם התרעה על פגיעה במכשול בפניה חדה.
מה אנחנו חושבים: ניסאן סובלת כבר שנים מהיצע דגמים מיושן ומשמעותית פחות תחרותי מבעבר. ולא במקרה היא המפסידה הגדולה של שוק הרכב ב-2020 עם ירידה כפולה מממוצע השוק וצניחה חופשית של כ-35% לעומת 2019. ואם באירופה הקשקאי צפוי לשאת את נטל ההתאוששות ב-2021, בישראל הוא לא פחות מקריטי לעתידו של המותג.
קל זה לא יהיה. שכן ניסאן חייבת להעלות את הרף כך שהקשקאי יוכל להתמודד מול מתחרים מצוינים כמו פיז'ו 3008 הנחשב לטוב בקטגוריה, וסוללה ארוכה של דגמים מקבילים משובחים בפני עצמם.