לפני כחודשיים הודיעה יצרנית הרכב הסינית הגדולה ג'ילי, כי תשתף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה פוקסקון. המטרה: לייצר יחד כלי רכב או רכיבים עבור מותגי רכב שונים. ג'ילי היא כוח עולה בתעשיית הרכב העולמי וזו שהצילה את וולוו מחיסול. פוקסקון היא ספקית ציוד האלקטרוניקה הגדולה בעולם עם מיליון עובדים והצהירה שתספק 10% מכלל הרכיבים לרכב חשמלי בתעשייה כבר ב-2025. העובדה שהיא מייצרת עבור אפל סמארטפונים ומחשבים הפכו אותה מועמדת מיידית אפשרית, אבל השת"פ עליו הכריזה עם ג'ילי שדרג את שתיהן במירוץ היוקרתי.
על השת"פ הבסיסי ביניהן הודיעו השתיים לפני כחודשיים ולפי הערכות כבר אז, הן מעוניינות לנצל את פוטנציאל הייצור הלא ממומש שלהן. במקרה של פוקסקון המצב אינו נורא, שכן הדרישה למוצרי אלקטרוניקה בכלל וסמארטפונים ולפטופים יוקרתיים של אפל בפרט, לא קטנה. למיליון הידיים העובדות שם תהיה תעסוקה גם בעתיד. המקרה של ג'ילי מעניין יותר והופך למעשה את השתיים לפייבוריטיות. לא במקרה, לפני ימים אחדים פרסמו השתיים כי הן פונות לתחום הרכב עם חלוקה שווה ביניהן.
השתיים אומרות כי יספקו רכיבים ואף ירכיבו כלי רכב שלמים עבור מותגים שונים בתעשייה, בעיקר עם ייעוץ, הכוונה ורכיבים בתחום הרכב החשמלי. אנאליסטים בתעשיית הרכב רואים בכך קריאת הזמנה לאפל במקרה הפחות אפשרי, או עדות לכך שהשתיים נמצאות כבר במשא ומתן מתקדם עם האמריקאים. אלה שהצהירו זה מכבר על כוונתם - הלא ריאלית יש לציין - להעלות על הכביש מכונית כל-אוטונומית-חשמלית מייצור עצמי תוך שלוש שנים.
כדאי להזכיר בהקשר זה כי ג'ילי הודיעה לאחרונה כי היא עובדת ביחד עם ענקית הטכנולוגיה הסינית באידו על פרויקט רכב חשמלי עצמאי. עם ייצור עצמאי מרשים מאוד, בעלות על וולוו ו-10% בדיימלר (מרצדס), היא אינה כוח שאפשר להתעלם ממנו עוד בתעשיית הרכב. אבל לא המיקום שלה בטבלת המכירות העולמית הוא זה שהופך אותה מעניינת בהקשר לרכב של אפל.
יכולת הייצור השנתית של ג'ילי עומדת היום על 2.1 מיליון כלי רכב בשנה. והיצרנית הסינית מקימה כעת שני פסי יצור גדולים חדשים בסין מעבר ל-11 בהם היא כבר מחזיקה, כשהיא ממשיכה את תכנית ההתרחבות המרשימה עליה הצהירה לפני שנים. כמה היא מנצלת? ביחס ליצרניות מערביות היא לא מתקרבת אפילו ליעילות נדרשת מסיבה פשוטה: הגדלת נפח הייצור אינה ביחס ישר לצמיחה במכירות.
ב-2020 מכרה ג'ילי 1.32 מיליון מכוניות, ובכך ניצלה קצת מעבר למחצית הפוטנציאל, או 59% אם לדייק. וזו ירידה דרמטית - בין היתר עקב משבר הקורונה אך לא רק - לעומת 78% ב-2018 ו-85% ב-2017.
אז כן, לפי הערכות היא כמובן תמכור יותר ב-2021 ושיתופי הפעולה העתידיים והמוכרים שלה בהחלט אמורים לספק פעילות שתדרוש יותר ממשמרת אחת ביום בחלק מהמפעלים, אחדים מהם עם כושר ייצור של יותר מ-200 אלף יחידות בשנה.
אבל מה עם אפל? משמעות "מכונית על הכביש" ב-2024 היא שבשנה הקרובה יהיה ברור כבר מי תייצר עבור אפל את הרכב הכה מסקרן. לפחות כרגע, ג'ילי את פוקסקון נראות כמו הימור לא רע בכלל. אם אתם חייבים להמר.