בקצרה:
  • ה-UX300e הוא דגם חשמלי ראשון למותג שעשה לעצמו שם כפורץ דרך היברידי
  • צפוי לאפשר כ-300 ק"מ בין טעינות אך מוגבל לטעינה בעמדת 50DC בלבד
  • תג המחיר מתחיל ב-258 אלף שקלים, כ-30 אלף יותר מהגרסה ההיברידית
בקצרה: ה-UX הוא רכב הפנאי הקטן של לקסוס, המבוסס על טויוטה C-HR האופנתי, דגם ראשון של היצרנית - שנחשבת כפורצת דרך עם שילוב מנועים היברידיים בכל דגמיה - עם מנוע חשמלי. ראוי לציין כי בשונה ממרבית יצרניות הרכב המשווקות באירופה, לקסוס לא נדרשת עדיין להאיץ שילוב של דגמים כול-חשמליים בארסנל הקיים, במטרה לעמוד בתקנות זיהום אוויר שייכנסו לתוקפן ב-1.1.2021, שכן היא עומדת בהן כבר כיום. ה-UX במקרה זה הוא פשוט הרחבת הפורטפוליו של היצרנית בשוק שנודד במהירות גדלה והולכת לכיוון עמדות טעינה על חשבון משאבות דלק.
מתחבר לשקע: ל-UX300e מנוע חשמלי עם 204 כ"ס המגיעים ישירות לגלגלים הקדמיים, ובכך הוא הופך לחזק בגרסאות, עם 20 כ"ס יותר מה-UX250h ההיברידי. התשלום בין היתר: תוספת של כ-240 ק"ג למשקל הרכב. במילים אחרות, ההבדל בין נהיגה ברכב לבד לבין נסיעה עם עוד שלושה מבוגרים. הביצועים: זינוק ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות בלבד אך מהירות מרבית מוגבלת ל-160 קמ"ש, במטרה למנוע ריקון מהיר מדי של הסוללה.
מצברי 54.3 קוט"ש אמורים להציע טווח נסיעה ראוי של כ-315 ק"מ, אך במפתיע, לקסוס מאפשרת טעינה מהירה עד 50DC בלבד. המשמעות היא כי מילוי המצברים עד 80% קיבולת אורכת באופן מיטבי 50 דקות. לשם השוואה, DS3 קרוסבק הצפוי להתחרות בו מאפשר טעינה ב-100DC המקזזת 20 דקות מהזמן.
עוד נציין כי היא מצוידת במערכת קירור סוללה באמצעות אוויר ובסויע מערכת המיזוג, לעומת קירור נוזל במרבית החשמליות המודרניות. מסקרן יהיה לגלות כיצד משפיעה טכניקת קירור זו על טווח הנסיעה - כמו-גם מהירות הטעינה - במזג האוויר המקומי והמאתגר. הסוללה מותקנת אגב מתחת לספסל האחורי ומחייבת את הגבהתו, כך שמעניין יהיה לגלות האם נפגם כך מרווח הראש ליושבים מאחור.
נראה בדיוק כמו UX רגיל: מבחינה ויזואלית אין כמעט הבדל בין גרסאות ה-UX לרבות החשמלית, למעט חישוקי "17 לעומת "18 בדגמים הלא חשמליים. רשימת האבזור כמעט-זהה בשתי הגרסאות שישווקו כאן. בבסיסית יש מסך תצוגה בגודל "7 נשלט צג מגע, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת וכיוון חשמלי למושבים הקדמיים. בבכירה יש גם ריפודי עור, חימום למושבים קדמיים, אחוריים והגה וקירור לקדמיים, משטח טעינה אלחוטי וחלון שמש. אבזור הבטיחות כולל בכל הגרסאות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.
מה אנחנו חושבים: גם אם היא עושה זאת מעט באיחור ומטעמים מובנים, אך טבעי שלקסוס תצטרף לצונמי החשמלי השוטף את תעשיית הרכב. האם הבחירה דווקא בדגם קטן וצעיר יחסית כנושא הדגל היא הנכונה ביותר? נדע לנתח אחרי נהיגה ראשונה. אנחנו כן יכולים לקבוע כבר עכשיו שראשית, ה-UX הוא רק ראשון וכול דגמי היצרנית יחושמלו בקרוב. שנית, פער מחיר של כ-30 אלף שקלים בין דגם היברידי כמעט-זהה באבזורו - וחסכן מאוד בדלק בעצמו - לדגם החשמלי נראה גבוה, ולא כזה שיצליח למשוך בין לילה לקוחות לחשמל.