תקנה שיזמה שרת התחבורה מירי רגב ואושרה בחופזה בכנסת, תיכנס לתוקף בעוד כחודשיים ותחייב מכל מי שמסיע במכוניתו פעוט להוציא מכיסו בין מאות לאלפי שקלים כדי להתקין מערכת נגד שכחת ילדים במכונית. חובת ההתקנה היא בכל רכב שמסיע פעוט, לפי הערכות, כמיליון כלי רכב השייכים להורים ולבני משפחה אחרים יידרשו להתקין את המערכת בעלות הנאמדת במאות מיליוני שקלים בסך הכל.
הרקע לתקנה הם מקרי המוות קורעי הלב של פעוטות בכלי רכב נעולים המתרחשים בכל שנה, בעיקר בתקופת הקיץ. מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים עולה כי בין 2010 ל-2020 הגיעו לחדרי מיון בישראל כ-980 ילדים כתוצאה מהשארתם ברכב, בעוד ש-34 ילדים מתו מטרגדיות דומות באותן שנים.
למרות שהבעיה אינה ייחודית לישראל, בעולם לא מקובל לחייב התקנת מערכות נגד שכחה. איטליה היא המדינה היחידה שהחליטה לחייב התקנת מערכות כאלו לפני שנתיים. לאחר כמה שנים של התלבטויות בנושא והתנגדויות מצד משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, החליט משרד התחבורה להעתיק את התקנה האיטלקית והיא אושרה בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ יעקב מרגי (ש"ס).
מערכת מניעת שכחת פעוטות בה מצוידים דגמים חדשים שונים בשוק הרכב, מזכה בהנחה של 250 שקלים כחלק מההטבות על אביזרי בטיחות. ב-2022 צפוי ארגון הבטיחות האירופי, EuroNCAP להתחיל לעודד התקנת מערכות שכאלה ולכן הן צפויות להגיע למכוניות נוספות.
מערכת שאינה מגיעה עם הרכב יכולה להתבסס על חיישנים המזהים נוכחות פעוט בכיסא הבטיחות, כאשר המכונית ננעלת או כאשר הנהג מתרחק ממנה, או על מערכת המזהה פתיחה וסגירת דלת אחורית. חלק מהמערכות מתריעות על שכחה אפשרית במשכירי הטלפון של הנהג וכל מי שצירף למערכת ההתרעה. זאת בנוסף לצפירה שתמשוך את תשומת ליבם של עוברי אורח.
למרות שבדיוני ועדת הכלכלה בהם אושר החוק הובטח כי המערכות יעלו כ-25 שקלים בלבד ולכן יהיו שוות לכל נפש, בפועל טווח המחירים נע בין 200 ל-700 שקלים לרוב המערכות עם מחירי קיצון של למעלה מ-1,000 שקלים ליחידה כולל תוספות. יש להזכיר שוב כי מערכת הכוללת חיישן בכסא יש לרכוש עבור כל פעוט המוסע ברכב. עד עתה אושרו רק שלוש מערכות, ובקרוב יאושרו ארבע נוספות.
גורמים מקצועיים התנגדו לחקיקה שקידמה השרה רגב. שר התחבורה הקודם, בצלאל סמוטריץ', אף הגיש בקשה לדיון מחדש - שלא התקבלה - בטענה כי מדובר ב"מס הורים" מיותר וכי לא ברור עד כמה יעילות המערכות המוצעות. יש גם להזכיר כי מדובר בחוק מורכב לאכיפה: שוטר יהיה חייב לעצור רכב, לבדוק את גיל הפעוט ולבקש שתוצג לו המערכת. העונש למי שלא תהיה ברכבו המערכת: 250 שקל קנס וארבע נקודות חובה.
משום שאין בעולם מחקרים המוכיחים את הצלחת המערכות, אושרה התקנה הישראלית כזמנית, למשך שנתיים. אחת הטענות נגד החוק היא שרוב הילדים הנפגעים הם מהמגזרים החרדי והערבי, אוכלוסיות חלשות ברובן שממילא לא בטוח כי יצייתו לחוק, בניגוד למגזרים אחרים - בהם הסיכוי לשכחת ילדים נמוך יותר - אשר יצייתו. בעיה נוספת: חלק מיצרני כיסאות הבטיחות לפעוטות אוסרים התקנת תוספת לכיסא, למשל כריות עם חיישני משקל.
בארגון בטרם לבטיחות ילדים אומרים כי הם מצפים ממשרד התחבורה לוודא כי כל המערכות המאושרות בטוחות לשימוש ולא פוגעות באיכות ובתפקוד של מושבי הבטיחות או נוגדות את הנחיות השימוש בהם. "אנו מצפים לרשימה המלאה של המערכות המאושרות למניעת שכחה ברכב, האמורות להתפרסם עד מועד כניסת התקנה לתוקף ומקווים כי יהיו ברשימה גם מערכות שוות לכל כיס, שבכולן הבטיחות היא המעלה העליונה".
לדברי בצלאל סמוטריץ', "צריך לשמור על איזון בין הדרישה לבטיחות לבין המציאות. התקנה תחייב משפחות להוצאות כבדות בזמן שאין מחקר שמוכיח את יעילות המערכות ורוב מקרי המוות הם בקרב מיעוטים שספק אם ירכשו אותן. המדינה הייתה צריכה לסבסד את הרכישה דרך הנחה ברשיון הרכב, כפי שנעשה כדי לעודד מערכות התרעה נגד התנגשות. משרד התחבורה היה צריך לפקח על המחירים ולקבוע כי השימוש במערכת יהיה וולנטרי".
מירי רגב אמרה אתמול: "לאחר עשרות מקרי מוות שיכלו להימנע, הצלחנו למצוא פתרון לטרגדיות הנפוצות מדי של שכחת ילדים ברכב. פעלתי בכל כוחי כדי לוודא כי כבר בקיץ הקרוב תציל המערכת החדשה את חייהם של ילדים רכים ותמנע שכול והרס של משפחות, שעולמן חרב עליהן בגלל רגע של חוסר תשומת לב״.