• אחרי שלוש שנות היעדרות ונגד הטעם המקומי, וולוו מחזירה לכאן מכונית סטיישן
  • תשווק XC40 היברידי-נטען עם הנעה קדמית, בשונה מהמתחרים ב.מ.וו X1 25e ו-DS7 PHEV
  • עדיין לא מייבאת ארצה גרסה חשמלית מעניינת ובעיקר מתקדמת הרבה יותר
זה הכי וולוו שיש: דגמי סטיישן תמיד היו חלק מליבת הדגמים של וולוו השוודית - היום דווקא הרבה יותר סינית. כך למשל, לעיתים מקדימים אצלה דגמי סטיישן את גרסאות הסדאן אפילו, כמו ב-V60 שהושקה ארבעה חודשים לפני גרסת ארבע דלתות סטנדרטית (S60). באירופה וארה"ב זכו - ועדיין זוכים - דגמי הסטיישן של וולוו למעמד בכיר ובלתי מעורער. בישראל לעומת זאת, סטיישנים פשוט לא נמכרים. לא במקרה, אודי (A4), ב.מ.וו (סדרה 3) ומרצדס (C קלאס) לא שוקלים זאת אפילו. וולוו, כפי שדיווחנו לפני כחודש, דווקא כן - בשתי גרסאות שונות זו מזו.
מצד אחד, ביצועים: נתחיל בכוח. V60 T8 היברידית-נטענת (290 אלף שקלים) היא סטיישן עם המון כוח. מנוע הבנזין 2.0 ליטר עם מגדש על ומגדש טורבו משחרר 303 כ"ס לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שמונה הילוכים אוטומטית - וזה נתון מרשים. אבל רגע. מנוע חשמלי עם 87 כ"ס מחובר ישירות לגלגלים האחוריים ומעלה את ההספק המשוקלל - לדברי וולוו - ללא פחות מ-390 כ"ס. וזה כבר מרשים במיוחד. מצברי 11.6 קוט"ש מאפשרים בין 50 ל-59 ק"מ נקיים מזיהום לדברי החברה.
יש גם הנעה כפולה כך, ולכן זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש שמסתיים תוך 4.9 שניות. בעניין המהירות המרבית, ובכן, נזכיר לכם שגם בישראל וולוו מגבילה את המהירות המרבית ל-180 קמ"ש בלבד למרות שהיא יכולה להיות מהירה הרבה יותר, כחלק מחזון החברה ל-0 הרוגים ופצועים קשה.
מצד שני, כאילו שטח: עם כל הכבוד לכוח של ה-T8, ה-V60 היותר-מעניינת היא הקרוס קאנטרי (260 אלף שקלים). מבחינת מנוע, זו ה-B5 עם טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר ו-250 כ"ס, וסיוע קל של מערכת היברידית 48V. יש גם כאן תיבת שמונה הילוכים אוטומטית אבל מערכת הנעה כפולה-קבועה "אמיתית", קדמית בבסיסה שמעבירה כוח לאחור דרך מצמד רב-דיסקי (האלדקס דור 5). עם 6.9 שניות מעמידה ל-100 היא לא בדיוק איטית.
אבל היא בעיקר משתמשת במיתלים שונים שמאפשרים מרווח גחון מרשים (21 ס"מ), כ-6 ס"מ מאוד משמעותיים יותר מ-V60 רגילה. יש לה גם "שטח" בבורר מצבי הנהיגה שרותם את מערכת ההנעה ובקרת היציבות כדי לאפשר לה להתמודד טוב יותר עם משטחים דלי-אחיזה.
מכשירים ופטנטים: לשתי גרסאות ה-V60 מסך מגע בגודל "9, מצלמת נסיעה לאחור, לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3), ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, חלון שמש, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "19 קלים. אבל, לקרוס קאנטרי גם משטח טעינה אלחוטי. בטיחות? בלימה אוטונומית גם בכניסה לתנועה חוצה ולפני התנגשות חזיתית, שמירה על נתיב (עם התחמקות ממכשול באמצעות היגוי), בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטחים מתים (אקטיבית) ותאורת מטריקס-לד אדפטיבית.
5 צפייה בגלריה
וולוו V60 קרוס קאנטרי
וולוו V60 קרוס קאנטרי
וולוו V60 קרוס קאנטרי
ויש גם פנאי היברידי-נטען כמובן: לצד שתי V60 הודיעה וולוו-ישראל על תחילת שיווק ה-XC40 היברידי-נטען (260 אלף שקלים). מנוע 1.5 ליטר צנוע-נפח וצילינדרים (שלושה) עם מגדש טורבו מייצר 180 כ"ס. בניגוד לגרסת T3, כאן הוא מקבל סיוע ממנוע חשמלי (82 כ"ס) שמותקן בתוך תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. התפוקה המשולבת עומדת על 262 כ"ס. ואלה 13 כ"ס יותר אפילו מה-T5 החזקה ביותר עד כה.
5 צפייה בגלריה
וולוו XC40 T5 PHEV
וולוו XC40 T5 PHEV
וולוו XC40 T5 PHEV
הנעה כפולה? אולי לא צריך: בשונה ממתחריו הישירים וגרסאות היברידיות-נטענות אחרות של היצרנית, כאן אין מנוע חשמלי אחורי ולכן עם אין הנעה כפולה אלא קדמית בלבד. בחירה מוזרה מעט של וולוו, אשר מציבה אותה בעמדת נחיתות מובנית בקטגוריה מאוד תחרותית כיום. תוספת משקל של כ-50 ק"ג לעומת ה-T5 החלשה יותר, אחראית בין היתר לנתוני ביצועים נחותים יחסית - 7.3 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, איטי ב-0.8 שניות.
פינוקים: רשימת האבזור דומה לגרסאות הבנזין הרגילות והזולות יותר וכוללת מסך מגע בגודל "9, מושבי עור עם כיוון חשמלי לנהג וחימום ליושבים מלפנים, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש וחישוקי "18 קלים. מערכות הבטיחות כוללת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטחים מתים ותאורה דינמית.
ומה יש לנו לומר על זה: שלושה דגמים חדשים, והקרוס קאנטרי הוא המעניין מהם ובפער גדול. לא רק מכיוון שרכב הפנאי-סטיישן הזה נטול מתחרים של ממש בארץ, אלא גם מכיוון שלצד יכולת משפחתית יש תא מטען ענק וסופר-שימושי שאנחנו מאוד אוהבים, אבל גם (כנראה) יכולת שטח מסוימת. למעשה זו נראית כמו הכלאה אידיאלית, עדיפה בוודאי על סטיישן רגילה, אבל גם על רכבי פנאי שמרביתם נראים כאילו הכריחו את היצרניות לשגר לשוק.
בעניין ה-XC40 זה קצת יותר מורכב. את רכב הפנאי הרגיל אנחנו מאוד אוהבים ולטעמנו הוא מהטובים בקטגוריה. אבל. דווקא הגרסה ההיברידית-נטענת כאן נראית פחות משכנעת - בין היתר הוויתור על הנעה כפולה. בכלל, נראה שלוולוו היו אפשרויות יחידות -הנעה מתקדמות יותר, אבל מטעמי תג-מחיר עתידי בחרה לוותר עליהן. כך נראה שיהיה לו קשה לשכנע מול מתחרים ישירים עם דף נתונים משכנע יותר, לרבות כאלה שיגיעו בקרוב. אגב, גרסה חשמלית נראית ייחודית הרבה יותר, אבל היבואנית בוחרת שלא לשווק אותה בארץ למרות שבאירופה היא נושאת תג-מחיר אטרקטיבי.