• ה-iX3 יהיה רכב פנאי חשמלי ראשון למותג, ארץ הייצור תהיה סין
  • עם הנעה אחורית ולא כפולה וטווח נסיעה של 454 ק"מ
  • תג המחיר: 430 אלף שקל, נמוך בכ-100 אלף שקל מהמתחרים
חלוצה בחשמל, ובכל זאת אחרי כולם: ב.מ.וו הייתה מחלוצות תעשיית הרכב האירופאית באימוץ יחידות הנעה חשמליות עם ה-i3 ב-2013. אלא שלמרות הסימנים מסביב, בהנהלת החיברה החליטו להוריד הילוך והתוצאה: כיום היא מצאה עצמה מאחור דווקא בתחום הלוהט ביותר של תעשיית הרכב.
ולא רק מאחורי מתחרותיה הישירות אודי ומרצדס, הנהנות כבר ממספר דגמים חשמליים מודרניים, החל ברכבי פנאי קומפקטיים וכלה ספינות דגל, אלא גם מותגים עממיים יותר כמו פולקסווגן, פיז'ו-סיטרואן, ויונדאי-קיה. שלא להזכיר רשימה מתארכת במהירות של מותגים סיניים ואיך לא, טסלה האמריקאית.
ה-iX3 נוחת אצלנו כמעט שנה לאחר שהושק בעולם, ושלוש שנים לאחר שב.מ.וו הציגה קונספט ראשוני. וכמו לא מעט יצרניות הממהרות להדביק את הפער ובוחרות במהלך ביניים עם דגמים מוכרים מוסבים בזמן שמחלקות הפיתוח עמלות על דגמי עתיד ופלטפורמות ייעודיות, גם ב.מ.וו עושה זאת. במקרה זה מעניק ה-X3 הוותיק את פלטפורמה CLAR הוותיקה, שתתאים עצמה לסוללות. אגב, הוא גם דגם ראשון שתשווק כאן ב.מ.וו ומגיע אלינו מסין.
הנעה מאחור: בשונה ממתחריו הישירים – אודי e-טרון ומרצדס EQC - שמצוידים בשני מנועים חשמליים עם תפוקה משולבת של יותר מ-400 כ"ס והנעה כפולה, ל-iX3 מנוע חשמלי אחד עם 286 כ"ס והנעה אחורית בהתאם. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 6.8 שניות, 1.1 שניות יותר מאודי, 1.7 שניות יותר מהמרצדס, בדרך ל-180 קמ"ש מרביים.
מצברי 80 קוט"ש וצריכת חשמל רשמית נמוכה במעט, מאפשרים לו טווח נסיעה תיאורטי גדול בכ-10% מהמתחרים, עם הבטחה ל-454 ק"מ בין טעינות. טעינה מהירה (150DC) תאפשר למלא את המצברים ל-80% בתוך 34 דקות.
מה עוד צריך לדעת עליו: הדמיון ל-X3 ניכר עם שינויים הכוללים סבכה אטומה, חישוקים ייעודיים שמפחיתים מערבולות רוח וצמד מסיטי אוויר במקום מפלטים. למרות זאת, מקדם הגרר נותר זהה (0.29). ההבדלים בתא הנוסעים מסתכמים בצבעי דיפון-ריפוד אחרים ותצוגה שונה בלוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) ובמסך המגע ("10.25).
הסוללות מוסיפות 450 ק"ג למשקל העצמי (2,260 ק"ג), מקטינות את מרווח הגחון ב-2.5 ס"מ (17.9 ס"מ) אך לדברי ב.מ.וו, מסייעות להנמיך את מרכז הכובד ב-7.5 ס"מ בהשוואה לדגמים רגילים ובכל להעניק עוד קצת יכולת דינמית. מערך המיתלים שומר על תצורה זהה ל-X3 הרגיל עם קפיצי פלדה (נתמכים בולמים אדפטיביים) לעומת כריות אוויר במתחרים הישירים.
רשימת האבזור כוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, מצלמות היקפיות, תצוגת נתונים עלית, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש וחישוקי "20. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת אקטיבית.
מה אנחנו חושבים: נדמה שב.מ.וו החליטה שלא להתחרות ישירות במרצדס ואודי עם ה-iX3, אלא למצב אותו מעט מתחתם. בהתאם, הוא פחות חזק מהם ולא כפול הנעה מחד, זול יותר ובעל טוווח משופר. והגישה הזו מסקרנת, שכן הוא בהחלט עשוי להתגלות כך כמי שמעניק תמורה טובה יותר לכסף. הרבה כסף במקרה של מותגי היוקרה הגרמניים.
בכל מקרה, נראה שכדאי להתייחס אליו כדגם ביניים, ולא כמוביל מהפיכה. שכן אין לנו ספק שיצרנית כב.מ.וו תאיץ ככל שביכולתה ותנסה לסגור את הפער שנוצר במהירות האפשרית. עניין של נתח שוק והצורך לשמור על קדמה בתעשייה שהופכת תחרותית מרגע לרגע. במילים אחרות, זו רק יריית פתיחה, ואנחנו מאוד סקרנים לראות מה יגיע בעקבותיה.