בשלהי שנת 2014 הפתיע אלון מאסק את עולם הרכב ועורר ציפייה בקרב מאות מיליוני מעריציו עם הבטחה: ב-2015 תושק טסלה רודסטר חדשה, דגם שיחליף את מכונית הביכורים של המיזם האדיר שהקים ואשר הושקה אי שם ב-2008. השנה היא 2021, שש שנים אחרי, והרודסטר המובטחת והסנסציונית ששוגרה לחלל כחלק מקידום המותג עדיין לא עלתה על הכביש. כעת מעדכן מאסק שגם לא תעלה. לא לפני 2023, שמונה שנים אחרי ההבטחה המקורית. אם הכוכבים יסתדרו.
2 צפייה בגלריה
הוצגה ב-2017 - טסלה רודסטר
הוצגה ב-2017 - טסלה רודסטר
הוצגה ב-2017 - טסלה רודסטר
מעריצי המותג, קהל עצום ורב שמאמינים כי מעולם לא דבק רבב פעוט בהתנהלותו השנויה במחלוקת של מאסק, יאמרו כי מדובר בלא יותר מעניין אזוטרי שאין לייחס לו חשיבות, או ידיעה ב-ynet. ובכל זאת, מנהגו של איש השיווק מספר 1 בעולם המודרני עם שרשרת הצלחות מסחריות, לחלק (גם) המחאות ללא כיסוי, שווה התייחסות.
ראו את הטנדר החשמלי המדהים, או את המשאית המהפנטת. שני דגמים שנדחו אף הם פעם אחר פעם כמו כמעט כל מוצר אחר בחברה, ולמרות זאת צפויים לנער את העולם המוטורי כאשר יעלו על הכביש. אבל רק כשסוף סוף יגיעו לשם.
בחזרה לרודסטר שזכתה בשנים האחרונות למסע יחסי ציבור מדהים למרות דחיות השקתה החוזרות ונשנות, בין היתר ב-2020, ואחר כך ב-2021, ואז בסוף קיץ 2022, וכעת 2023 מבלי לפרט מתי לאורך השנה. לדברי מאסק, הדחייה (הפעם) היא עקב בעיות אספקה עולמיות. "2021 הייתה מטורפת מבחינת מחסור באספקת (רכיבים)" צייץ מאסק והוסיף כי ההשקה תעבור ל-2023, בהנתן שעד אז לא יהיו התפתחויות דרמטיות. במילים אחרות, גם 2023 אינה בטוחה כשנת השקה, שכן לפי כל ההערכות, המחסור בשבבים יימשך לפחות עוד שנה, אבל יש לקחת את דבריו בערבון מוגבל.
מאסק לא ממציא בעיות. עיכובים באספקת רכיבים מוכרים בתעשיית הרכב ומעכבים ייצור אצל כולם, כמעט ללא יוצאי דופן. אבל את דבריו אי אפשר לנתק מהצהרות קודמות בהן הודה כי עיקר תשומת הלב של טסלה מוענקת כרגע לשני דגמים בלבד, ואליהם יוזרמו כל יכולות הייצור המוגבלות יחסית של החברה הקטנה. יש להניח כי הסיבה האמיתית היא זו, שכן אחרת כבר היה משיק את הדגמים המובטחיים במספרים זעומים, כפי שנהג תמיד.
שני הדגמים מטילי ביצי הזהב הם טסלה מודל 3 שהפכה ללהיט ענק בכל העולם, לרבות בישראל, ומודל Y שמציע מענה למחפשי רכב פנאי (מרבית שוק הרכב) וצפוי להפוך לדגם הנמכר ביותר של החברה. זו גם אחת הסיבות לעיכוב המתמשך ברענון מאוד נחוץ למודל S ו-X הוותיקות. נזכיר כי גם הטנדר החשמלי אמור היה לעלות לכביש ב-2019-2020, נדחה שוב ושוב ובינתיים מתוכנן לשנה הבאה. המשאית הכבדה אמורה הייתה לעלות על הכביש ב-2017 אך כעת מתוכננת ל-2022, בתקווה. נמתין.