בקצרה:
  • גרסת הקצה למכונית הספורט ב.מ.וו M4 הגיעה ארצה
  • שני לקוחות מאושרים ישלמו 1.15 מיליון שקלים
  • הייצור מוגבל ל-1,000 יחידות בלבד
אקזוטיקה גרמנית: ה-M4 CSL היא גרסת קצה בייצור מוגבל ל-M4 ובמחיר גבוה ב-345 אלף שקלים מהגרסה הרגילה של מכונית הספורט. לראשונה ראתה אור אשתקד, כאחת מחמש מתנות יום הולדת 50 שהעניקה לעצמה חטיבת הביצועים הגרמנית, תוך שהיא מחזירה לאחר שני עשורים את שילוש האותיות המפורסם (ר"ת Coupe Sport Leichtbau, בתרגום: קופה ספורטיבית קלת משקל) לאולם התצוגה. הקודמת לה הייתה M3 CSL, על בסיס הדור השלישי (E46) באמצע שנות האלפיים.
עם נהג המרוצים ואחראי פיתוח מערכות דינמיות יורג ויידינגר מאחורי ההגה, קבעה ה-M4 CSL זמן הקפה של שבע דקות ו-20.2 שניות סביב הנורבורגרינג (20.8 ק"מ), מהיר ב-12.2 שניות מה-M4 GTS הקודמת (מכונה F82). נזכיר רק כי המתחרה הישירה - פורשה קאיימן GT4 RS - הייתה מהירה ממנה במסלול המפורסם ב-10.9 שניות.
יותר כוח, פחות משקל: מנוע שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר כפול מגדשים המוכר מפיק 550 כ"ס, 40 כ"ס יותר מבגרסת קומפטישן, הודות ללחץ גדישה גבוה יותר (מ-1.7 ל-2.1 באר), שינויים באיבריו הפנימיים ושיפור מערכת השימון והקירור. הוא מחובר לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה אחורית עם דיפרנציאל מוגבל החלקה.
תוספת הכוח לצד הפחתת משקל ב-100 ק"ג אחראים לזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-3.7 שניות בלבד - 0.2 שניות פחות מה-M4 קומפטישן. ל-200 קמ"ש היא תגיע ב-10.7 שניות (1.8 שניות פחות), בדרך למהירות מרבית של 309 קמ"ש (19 קמ"ש יותר).
הפחתת המשקל התבצעה בין היתר על ידי מכסי מנוע ותא מטען עשויים קרבון (8- ק"ג), סעפת פליטה מטיטניום (4- ק"ג) ובלמים קרמיים וחישוקים מאלומיניום מחושל (21- ק"ג). בתא הנוסעים הופחתו חומרי בידוד (15- ק"ג), הוסר המושב האחורי (21- ק"ג) ומלפנים הותקנו צמד מושבי באקט עם כיוון ידני קלים ב-24 ק"ג מאלו של הגרסה הרגילה, אפילו קונסולת הקרבון במרכז אחראית לדיאטה קלה - 4 ק"ג. ב.מ.וו גם ויתרה על בקרת אקלים מפוצלת לטובת יחידה חד אזורית כדי לחסוך במשקל.
כדי לשפר את היכולת הדינמית כוילו המיתלים מחדש והם נוקשים יותר ומנמיכים את המרכב ב-0.8 ס"מ. יש גיאומטריה שונה מלפנים (יותר קאמבר שלילי), בעוד שעל הקשר לאספלט אחראים צמיגי מישלין פיילוט ספורט קאפ 2R אקזוטיים.
ה-CSL מקבלת סבכת כליות שונה עם פתחים גדולים יותר, מסיטי אוויר בקצות הפגוש הקדמי ולאורך ספי הפרופיל וקצה דלת תא מטען מזדקר כלפי מעלה בסגנון זנב ברווז (duck tail) על מנת לשפר את כוח ההצמדה. יש גם יחידות תאורה שונות מלפנים ומאחור, בעוד שסמלי ב.מ.וו הם בעיצוב דומה למקובל מלפני יובל שנים.
מה אנחנו חושבים: חטיבת הביצועים של ב.מ.וו סופגת לא מעט ביקורת בתקופה האחרונה. גם בגלל השימוש המוגבר באות M בעיקר לרמת גימור, גם כי גרסאות קצה "אמיתיות" כמו M3 ו-M5 מעניקות חשיבות יתרה - לדעת מכורי האקשן - לנוחות (תיבה אוטומטית למשל) והנגשת ביצועים (הנעה כפולה) ופחות על ריגוש וחווית נהיגה.
אבל ה-M4 CSL מסתמנת כמי שחוזרת למקורות של חטיבת הביצועים הבווארית, הוכחה לכך שלצד השינויים המתבקשים, ב.מ.וו לא שכחה איך מייצרים מכונות נהיגה מהירות. ושני הלקוחות המאושרים שיקבלו את המפתחות צפויים גם להיות הבעלים של מכונית שתהפוך בעתיד לפריט אספנים מבוקש. בדיוק מסיבות אלה.