בקצרה:
  • ראם מפרסמת תמונות ראשונות של הטנדר החשמלי
  • בוחרת לשמור על מראה דומה לטנדר הרגיל
  • שיווק בצפון אמריקה - רק בסוף שנה הבאה
ארגז עם חשמל: כחודש לאחר חשיפת הקונספט בתערוכת CES, חטיבת המסחריות של קונצרן סטלנטיס חושפת תמונות ראשונות של גרסת הייצור לראם REV, טנדר חשמלי ראשון עבורה. אבל הוא לא מגיע לאולמות תצוגה בקרוב, שכן תאריך היעד בצפון אמריקה הוא סוף השנה הבאה. נראה כי ראם נתפסה כאן מעט לא מוכנה, שכן מתחריו מקדימים אותו בהרבה. פורד F150 לייטנינג כבר משווק בצפון אמריקה, שברולט סילברדו EV יגיע לאולמות התצוגה במהלך השנה.
התמונות שחושפת היצרנית מעידות על שמרנות-מה בעיצוב, שכן הוא דומה למדי לראם 1500 הרגיל המשווק עם מנועי בנזין ודיזל. ההבדל העיקרי - יחידות תאורה שונות מלפנים ומאחור. חבל, אך מנגנון הפתיחה הייחודי לדלתות תא הנוסעים והמטען מאב הטיפוס לא עשו דרכן לגרסת הייצור הסדרתי. גם תא האחסון המוכר (Ram-Box) בכנפיים האחוריות שונה מהקונספט ודומה לזה של הגרסאות הרגילות. אכזבה קלה נוספת נרשמת בסביבת הנהג, שאף היא דומה לגרסאות הרגילות, למעט מסך מגע נוסף לנוסע בגרסאות מסוימות.
מה אנחנו יודעים: כבסיס תשמש פלטפורמת STLA FRAME, למעשה שלדת סולם ותיקה שתוסב לאיכלוס מנועים חשמליים ומצברים, בדומה לטנדר של פורד אך בשונה מהטנדר של שברולט. הבחירה בתצורה זו תאפשר לשמור על כושר העמסה וגרירה דומים לראם 1500 המשווק כיום (עם מנועי בנזין או דיזל), הגבוהים לדברי היצרנית מהמתחרים הישירים.
מערכת ההנעה משלבת שני מנועים חשמליים, אחורי וקדמי, המאפשרים הנעה כפולה. היצרנית לא פרסמה נתוני הספק או טווח נסיעה, אך מבטיחה שהוא יהיה טוב מהמתחרים הישירים (F150 לייטנינג עם 510 ק"מ, סילברדו EV עם 640 ק"מ). ראם כן מציינת כי מצברי 800V יאפשרו שימוש בעמדות טעינה אולטרה מהירות (350DC) והוספת כ-160 ק"מ ב-10 דקות בלבד.
אב הטיפוס שהוצג ב-CES צויד במתלי אוויר אדפטביים מלפנים ומאחור על מנת לאפשר מרווח גחון משתנה (וגם תמיכה טובה יותר בנסיעה עם או בלי מטען בארגז), ובהיגוי אחורי אקטיבי בזווית גדולה מהמקובל (15 מעלות) על מנת לשפר את יכולת התמרון. עוד לא ברור האם הם יוצעו גם בגרסת הייצור הסדרתי אך יש להניח כי גם אם כן, לא בכל הגרסאות.
מה אנחנו חושבים: ג'יפ וראם הם המותגים המצליחים של הצלע האמריקאית בקונצרן סטלנטיס. אך בשונה מג'יפ שנהנה ממעמד כמעט חסר תחרות, הקרבות בעולם הטנדרים האמריקאי קשים מאוד. וכדי לשמור על המעמד הבכיר, ראם נדרשת להתאים עצמה במהירות לביקושי השוק, בעיקר עם טנדר חשמלי בקטגוריה שצפויה לגדול באופן ניכר בשנים הקרובות.
אבל זה לא ממש עובד בינתיים, שכן כבר עתה נרשם פיגור ניכר בתחום החשמלי אחרי שתי מתחרותיה הגדולות – פורד ושברולט. נכון, המכירות שם עדיין נמוכות מאוד, אבל זה עומד להשתנות, ובמהירות. ולמרות שבראם טוענים ליתרון טכנולוגי, כל עוד הוא לא מתבטא באולם התצוגה, היתרון הזה נותר תיאורטי בלבד. האצת תהליכים מחויבת המציאות ותחילת שיווק רק בסוף 2024 מעניק למתחרות הישירות שלה יתרון אדיר. אלה לא חדשות טובות.