בקצרה:
  • דווקא בתערוכת טכנולוגיה: ראם חשמלי ב-CES
  • מבטיח יכולת עבודה הטובה בקטגוריה
  • ייצור סדרתי יחל רק בעוד שנה
האחרון בזירה: הכירו את ראם רבולושן, אב טיפוס מתקדם וכמעט מוכן לייצור של טנדר חשמלי ראשון מבית חטיבת המסחריות של קרייזלר. רכב העבודה שנחשף בתערוכת הטכנולוגיה CES יתמודד מול פורד F150 לייטנינג שכבר משווק בצפון אמריקה ושברולט סילברדו EV שיגיע לאולמות התצוגה במהלך השנה, וכמובן מול הסייבר טראק של טסלה - שהוצג כבר לפני יותר משלוש שנים - כאשר זה יעלה על הכביש.
כבסיס תשמש פלטפורמת STLA FRAME, למעשה שלדת סולם שתוסב לאכלס מנועים חשמליים ומצברים, בדומה לטנדר של פורד אך בשונה מהטנדר של שברולט. הבחירה בתצורה זו תאפשר לשמור על כושר העמסה וגרירה דומים לראם 1500 המשווק כיום (עם מנועי בנזין או דיזל), הגבוהים לדברי היצרנית מהמתחרים הישירים.
מתלי אוויר אדפטביים מלפנים ומאחור הם ציוד תקני על מנת לאפשר מרווח גחון משתנה (וגם תמיכה טובה יותר בנסיעה עם או בלי מטען בארגז), ויש גם היגוי אחורי אקטיבי בזווית גדולה מהמקובל (15 מעלות) על מנת לשפר את יכולת התמרון.
מערכת ההנעה משלבת שני מנועים חשמליים, אחורי וקדמי, המאפשרים הנעה כפולה. היצרנית לא פרסמה נתוני הספק או טווח נסיעה, אך מבטיחה שהוא יהיה גדול מהמתחרים הישירים (F150 לייטנינג עם 510 ק"מ וסילברדו EV עם 640 ק"מ). היצרנית כן מציינת כי מצברים במתח 800V יאפשרו שימוש בעמדות טעינה אולטרה מהירות (350DC) והוספת כ-160 ק"מ ב-10 דקות בלבד.
מה עוד צריך לדעת: העיצוב החיצוני כמעט ואינו מזכיר את הראם המוכר. עם יחידות תאורה קדמיות לרוחב כל החזית והאחוריים, בתי גלגלים מורחבים כדי לאפשר מקום לצמיגי וחישוקי ענק ("35 על חישוקי "24) ופתרונות להקטנת מקדם הגרר כמו מצלמות במקום מראות וידיות פתיחת דלתות מוסלקות. כמקובל בחשמליות מודרניות, יש תא מטען מתחת למכסה הקדמי, בעוד שמאחור ניתן להאריך את הארגז לטובת מטען חורג באמצעות מנגנון ייחודי לדלת. ראם תמשיך להציע את תא האכסון המוכר Ram-Box בכנפיים האחוריות.
לדברי היצרנית, תא הנוסעים של הראם החשמלי ארוך בכ-10 ס"מ מהראם 1500 המוכר, ומאפשר כך מרחב מחיה טוב משמעותית לנוסעים, עם צמד מושבי קפטן מאחור באב הטיפוס, בעוד שבגרסה הרגילה יוצע ככל הנראה ספסל רגיל לשלושה. הדלתות האחוריות נפתחות בזווית הפוכה לקדמיות, ללא קורה B, כדי להקל על כניסה ויציאה.
סביבת הנהג כוללת הגה שתי צלעות מקורי, מסך מגע עצום מידות ("28) בקונסולה המרכזית ותצוגת נתונים עלית במציאות רבודה. ראם גם מבטיחה יכולת נהיגה אוטונומית ברמה 3+.
מה אנחנו חושבים: הצלע האמריקנית של קונצרן סטלנטיס אינה חזקה במיוחד, למעט שני מתוגים מאוד מצליחים - ראם וג'יפ. וכדי לשמר את מעמדם חייבים השניים התאמה מהירה לעידן החדש. טנדר חשמלי למשל הוא מחויב המציאות, שכן הביקוש לדגמים אלו בצפון אמריקה גבוה וצפוי לגדול באופן ניכר בשנים הקרובות. חדשות טובות?
חלקית. ראם מצאה עצמה מפגרת באופן ניכר אחרי שתי מתחרותיה הגדולות – פורד ושברולט – בתחום החשמלי והגם שהיא טוענת ליתרונות חשובים על פניהן, היא חייבת להאיץ מהלכים. תחילת שיווק רק בעוד שנה יעניק לשתי הגדולות האחרות יתרון אדיר בשוק התחרותי, עימו יהיה לראם קשה יותר להתמודד.