בקצרה:
  • ישראל היא ראשונה מחוץ לצפון אמריקה לקבל את פורד ברונקו
  • יוצע בשלוש גרסאות שונות ורק עם מנוע V6 חזק
  • תג המחיר הופך אותו ליקר משמעותית מג'יפ רנגלר
בפעם השנייה מול ג'יפ: את רכב השטח של פורד רק מעטים מכירים כאן. הברונקו הראשון שהוצג באמצע שנות ה-60 היה אחד הפרויקטים המסקרנים שהוביל לי אייקוקה לפיתוח דגמים חדשים, במטרה לאפשר לפורד לפנות לנישות חדשות ולהביא קהל חדש וצעיר למותג. הראשון שבהם היה המוסטנג הסופר-מפורסמת שמשווקת עד היום. השני היה ברונקו, דגם שנקרא במסדרונות פורד בשם הקוד GOAT (ר"ת Goes Over All Terrain, עובר בכל שטח), כינוי שמוצמד ל"הטוב בהיסטוריה" גם היום - Greatest Of All Time.
באותה תקופה, ה-CJ של ג'יפ היה הרכב המועדף על בוגרי מלחמת העולם השניה, אשר התאהבו ברכב צבאי עם קשיחות יוצאת דופן ויכולת מעבר בכל תוואי דרך. באופן שהיה יוצא דופן לתקופה, פורד ביצעה סקר נרחב בקרב קהל לקוחות ג'יפ כדי לבדוק מה הם היו רוצים ברכב השטח שלהם, והתשובה המרכזית הייתה שיפור תנאי השירות. לכך סייעה התפתחות הכבישים הסלולים באותה תקופה, שהגדילו את משך הזמן שבו רכב השטח מבלה על אספלט.
והברונקו ההוא היה בדיוק כזה. עם אותה יכולת שטח של ג'יפ, אבל תא נוסעים מודרני, איכותי ומאובזר, ונוחות נסיעה טובה משמעותית על הכביש. הדורות הבאים אימצו מראה סטנדרטי יותר, אבל גם הם היו נוחים יותר ומצוידים באביזרי מותרות במטרה להתמודד מול שברולט בלייזר דווקא, רכב כביש-שטח רך יותר מג'יפ. כל זאת עד הפסקת הייצור באמצע שנות ה-90 ופינוי מקום לאקספלורר והאקספדישן.
הברונקו החדש נראה כחוזר למקורות, ופונה ישירות ללקוחות ג'יפ עם דגש על יכולת שטח, לצד איכות חיים טובה משמעותית על האספלט.
על בסיס טנדר: בשונה מלנד רובר שבחרה בבסיס מודרני ומתקדם טכנולוגית לדיפנדר, שפוגע ביכולת השרידות כרכב שטח, פורד בחרה במתכון המשלב מכלולי הנעה קשוחים ומודרניים. שלדת סולם חסונה של הטנדר ריינג'ר מהווה בסיס, עם תצורת מיתלים המשלבת סרן חי מאחור לטובת מהלך מתלה ארוך בשטח טכני, ונפרד מסוג עצמות עצה כפולות מלפנים לטובת היגוי מדויק על האספלט.
הברונקו משווק בצפון אמריקה עם שני מנועי בנזין מוגדשים, ארבעה צילינדרים בנפח 2.3 ליטר (300 כ"ס) שלא ישווק כאן, V6 בנפח 2.7 ליטר (330 כ"ס) שיהיה האופציה היחידה ויחובר לתיבת 10 הילוכים אוטומטית. תיבת העברה מאפשרת בחירה בין הנעה אחורית, כפולה לכביש (העברת כוח גם לפנים כשנדרש), או כפולה לשטח עם חלוקה שווה לפנים-אחור, והילוך כוח. הוא גם מצויד בבורר נהיגה עם ארבע מצבים לכביש (חסכוני, רגיל, ספורט ואספלט חלק) וארבעה לשטח (חול, בוץ, סלעים ובאחה) המשנים את המערכות השונות.
כמו רנגלר, גם לברונקו אפשרות הסרה מהירה של גג ודלתות הצד אבל בשונה מהמתחרה, כאן (בגרסה הארוכה) יש אפשרות לאחסונם בתא המטען כך שניתן להרכיבם ולפרקם גם במהלך הטיול. כמו כן לא נדרשת התקנת מראות צד ייעודיות שכן הן מחוברות למרכב עצמו. את השמשה הקדמית לעומת זאת לא ניתן להשכיב כדי לקבל רוח בפנים.
שלוש רמות אבזור: הברונקו יוצע בשלוש רמות אבזור, ובמרכב קצר (שלוש דלתות) או ארוך (חמש דלתות). הבסיסית מכונה Outer Banks (ב-385 אלף שקל לקצר, 405 אלף שקל לארוך) עם רשימת האבזור הכוללת בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי ("8), מסך מגע ("12), מצלמות היקפיות, חימום למושבים הקדמיים ומערכות בטיחות כציוד תקני. ואלה האחרונות מייצרות מיידית יתרון גדול על פני המתחרה הישיר שאינו מציע אותן - בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. צמיגי כביש-שטח עם העדפה ברורה לכביש (ברידג'סטון דואלר) במידה "32 יעטפו חישוקי "18.
הבאות בתור הן גרסאות קשוחות יותר שיהיו התשובה לרנגלר רוביקון. ה-Badlands (ב-415 אלף שקל לקצר, 435 אלף שקל לארוך) מצויד בצמיגי שטח דו-שימושיים (BFGoodrich AT KO2) במידה "33, בולמי זעזועים שפותחו עבורו במיוחד על-ידי בילשטיין, נעילות דיפרנציאל אחורית וקדמית ואפשרות ניתוק מוט מייצב קדמי על מנת להגדיל את מהלך המתלה בנסיעה בשטח טכני. אגב, פורד מתגאה בכך שבשונה מבג'יפ, כאן הניתוק לא מחייב שטח מישורי ויכול להתבצע בכל מצב.
ה-Wildtrak יוצע רק במרכב חמש דלתות (450 אלף שקל) ומוסיף צמיגי שטח ענקיים במידה "35 בפרופיל קרבי יותר (Goodyear Territory MT), ועד שינחת כאן הרוביקון אקסטרים הם יהיו הגדולים ביותר לרכב שטח בייצור סדרתי. בהתאם, גם יחסי העברה הסופיים שלו קצרים יותר (1:4.7). הצמיגים הגדולים מאפשרים זוויות גישה-נטישה דומות למתחרה הישיר (37-43 מעלות), אבל מרווח גחון טוב ב-2 ס"מ (29.4 ס"מ) . גרסה זו מוותרת על אפשרות ניתוק מוט המייצב. לכל הגרסאות מערכת סיוע בתמרוני שטח הבולמת את הגלגל האחורי-פנימי בדומה לטרקטור חקלאי, ומסייעת להקטנה משמעותית של רדיוס הסיבוב.
מה אנחנו חושבים: פורד ברונקו מסתמן כרכב שטח ראשון שיכול לאיים על ההגמוניה של ג'יפ בקטגוריה, ועל הנייר הוא נראה כמי שמציע שילוב נכון בין תנאי שירות ביומיום ויכולת שטח גבוהה. עד כאן החדשות הטובות עבור פורד בישראל. מצד שני, גרסת הבסיס שתשווק כאן יקרה ביותר מ-100 אלף שקל מהג'יפ הבסיסי, בעוד שבגרסאות שטח ייעודיות המחיר דומה. יש להניח שאפשרות ייבוא מוגבלת הביאה לבחירה בנתוני פתיחה שכאלה. מצד שני קל להמר שכל כלי שיגיע, גם יימכר ובמהירות שכן הקהל המכור מצפה לכך. האם הוא גם יותר טוב מהרנגלר? שאלה מצוינת עליה נשמח לענות בהקדם.