בקצרה:
  • שיווקה של MG4 המשפחתית כבר החל באירופה
  • המחיר שם נמוך משמעותית ממחיר ה-ZS EV שמשווק כאן
  • צפויה לנחות כאן בעוד מספר חודשים
על כל הקופה: MG4 היא חשמלית חדשה מבית היצרנית הסינית שיכולה לראות עצמה כפורצת דרך בשוק הרכב הישראלי. ולפני כניסת טסלה עם מודל 3, ממותג הרכב החשמלי הפופולרי ביותר בישראל. ה-4 תשתלב בקטגוריה שצפויה להפוך לגדולה ביותר באירופה, האצ'בק משפחתית חשמלית עם חמש דלתות, אלטרנטיבה זולה למתחרות דוגמת פולקסווגן ID3 ורנו מגאן-E שכבר משווקות שם (עדיין לא הגיעו ארצה, הראשונה גם לא צפויה), ופיז'ו e308 שתוצג בקרוב.
עד כמה היא עשויה להיות אטרקטיבית מגלה תג המחיר של היצרנית הסינית באירופה, שם הוא נמוך בכ-17% עד 25% מהמתחרות הישירות. חשוב עוד יותר, מחירה בבריטניה מתחיל ב-26 אלף פאונד, בהולנד ובגרמניה הוא עומד על 30 אלף יורו, כך שהוא נמוך בכ-10% מ-MG ZS EV שמחירו מתחיל כאן ב-144 אלף שקלים. אם כך הוא עשוי לעלות כאן פחות מ-130 אלף שקל, זול אפילו מגרסאות בסיס של משפחתיות קומפקטיות עם מנועי בנזין מזהמים.
חשמלי ייעודי: בדומה למתחרה הגרמנית ובשונה מהצרפתיות המבוססות על פלטפורמה מוסבת, MG4 תתבסס על פלטפורמה MSP (ר"ת Modular Scalable Platform) ייעודית להנעה חשמלית. לדברי MG, הפלטפורמה החדשה תאפשר יכולת דינמית גבוהה משמעותית מדגמים קודמים, בין היתר הודות לשילוב מערכת המצברים החדשה (ONE PACK) והקומפקטית שגובהה 11 ס"מ בלבד וממוקמת ברצפה כחלק אינטגרלי מהפלטפורמה.
בכך יובטחו קשיחות מבנית גבוהה שתאפשר מערך מתלים נוח, מרכז כובד נמוך, חלוקת משקל מאוזנת לפנים-אחור (50-50) וניצול מיטבי של חלל הפנים. לדברי MG, מקדם הגרר יהיה נמוך משמעותית מה-ZS ולכן צפויה צריכת חשמל נמוכה בכ-30% שתשפיע כמובן על טווח הנסיעה לסוללה נתונה.
ה-MG4 תוצע עם שתי מערכות מנוע-מצבר. לגרסת הבסיס 170 כ"ס, מצברי 51 קוט"ש וטווח נסיעה צנוע של 350 ק"מ. לגרסה הבכירה 204 כ"ס ומצברי 64 קוט"ש עם טווח נסיעה של כ-450 ק"מ, הנתפס יותר ויותר כרף כניסה עבור רכב חשמלי מתקדם. ההנעה בשני המקרים היא לגלגלים האחוריים והזינוק ל-100 קמ"ש אורך פחות מ-8 שניות, עם מהירות מרבית מוגבלת ל-של 160 קמ"ש.
האורך זהה לפולקסווגן גולף (428.5 ס"מ) אבל היא רחבה ממנה ב-4.5 ס"מ (183.5 ס"מ) וגבוהה ממנה ב-6.5 ס"מ (150.5 ס"מ). סביבת הנהג כוללת הגה שתי צלעות מקורי עם לוח מחוונים דיגיטלי צנוע ("7) ומסך מגע ("10.25) בקונסולה המרכזית.
בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) בעיצוב חוגה מוצב על קונסולה צפה ומאפשר חלל בין המושבים הקדמיים. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת כולל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
מה אנחנו חושבים: MG עושה מאמצים גדולים כדי לבסס את מעמדה באירופה, השוק הצומח והחשוב ביותר לרכב חשמלי. והיצע הדגמים החשמליים הרחב אותו היא משווקת שם, מעניק לה יתרון לא רק על פני מותגים סיניים אחרים שעדיין לא עשו את הצעד, אלא גם על פני מותגים מקומיים. בבריטניה למשל היא ממותגי הרכב הבודדים שחוו השנה צמיחה של כ-75%, המציב אותה לפני יצרניות כמו רנו, סקודה, סיאט ומיני. בעיקר מכיוון שהיא מתקדמת מהם באופן ניכר בהיצע דגמים חשמליים.
גם בישראל MG מציגה השנה גידול חד (75%) על רקע ירידת שוק כללית של כ-15%, ומוצאת עצמה אחרי שבעה חודשים במקום ה-12 בטבלת המסירות הכללית עם 3,500 מכוניות. לשם השוואה, במהלך כל 2021 מכרה החברה הסינית בישראל 3,000 מכוניות, ב-2020 עמד המספר על 1,500 בלבד, רק 1,000 בכל 2019 ו-500 מכוניות בלבד שנה מוקדם יותר.
יש להניח כי אילו הייתה MG משווקת כאן כבר את ה-ZS EV העדכני, ולא מותירה את הזירה למתחרה הישירה ג'ילי גיאומטרי C (החשמלית הנמכרת בישראל), הצמיחה השנה הייתה אף גדולה יותר. הגעת MG4 בתחילת השנה תשפר את מצבה ללא ספק, אך יש לזכור כי עד אז צפויה לה גם תחרות מ-BYD המרשימה ומותגים נוספים. כאן עשוי תג המחיר הנמוך להפוך לשובר שוויון.