בקצרה:
  • כמתוכנן, מקסוס הסינית תשווק רכב פנאי חשמלי
  • הטווח עומד על 350 ק"מ, רשימת האבזור עשירה
  • המחיר הבסיסי עומד על 171 אלף שקלים
תרבות הפנאי: ה-E-יוניק 6 הוא רכב פנאי חשמלי ראשון של מקסוס, חטיבת המסחריות קונצרן הרכב הסיני הענק SAIC המיובאת לישראל על ידי צ'יינה מוטורס. הוא מבוסס על פלטפורמת רכב הפנאי הקומפקטי של היצרנית (D60) המשווק בסין בגרסאות בנזין, שעברה הסבה למנוע חשמלי ומכילה כמובן מצברים. מתחריו הצפויים: איוויס U5 וסקיוול ET5.
המנוע החשמלי מפיק 174 כ"ס, מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים ומאפשר זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות, איטי בכשתי שניות מהמתחרים הישירים, בדרך ל-160 קמ"ש מרביים. מצברי 70 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי של 354 ק"מ או יותר מכך בתנועה עירונית בלבד, אך בכל מקרה זהו נתון צנוע ממתחריו. טעינה מהירה תאפשר מילוי הסוללה מ-20% ל-80% בכחצי שעה.
מה עוד צריך לדעת עליו: ה-6 גדול במעט מרכבי פנאי קומפקטיים מוכרים. בהשוואה לטויוטה ראב4 למשל הוא ארוך בלא פחות מ-13.5 ס"מ (473.5 ס"מ), גבוה ממנו ב-5 ס"מ (173.5 ס"מ) ובסיס הגלגלים שלו ארוך ב-7 ס"מ (276 ס"מ). כל אלה אמורים להעניק לנוסעיו מרחב פנים נדיב במיוחד.
סביבת הנהג כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ("10.4) ומסך מגע ענק ("12.3) בקונסולה המרכזית. רשימת אבזור מדויקת שתגיע ארצה טרם פורסמה, אבל ניתן לקבל אותו עם ריפודי עור, מצלמות היקפיות, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש וחישוקי "19. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. בסין מוצעת מערכת חניה אוטומטית בשליטה מרחוק, אך זו לא תוצע כאן.
ארוך טווח: בנוסף תשווק היבואנית את המיניוואן החשמלי - E-יוניק 5 – גם בגרסה עם טווח מוגדל של 360 ק"מ, הודות למצברים גדולים יותר (70 קוט"ש לעומת 52.5). למרות זאת, תג המחיר נותר ללא שינוי - 198 אלף שקל. גרסה זו תוצע עם צמד מושבי קפטן בשורה השניה לעומת ספסל לשלושה בגרסה הרגילה. המנוע החשמלי נותר בהספק זהה – 174 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים.
נזכיר כי גם ה-E-יוניק 5 הוא למעשה הסבה של דגם קיים להנעה חשמלית, במקרה זה על בסיס ה-G50. בהשוואה לסיטרואן C4 ספייס-טורר הוא ארוך ב-12.5 ס"מ (482.5 ס"מ), גבוה ממנו ב-13.5 ס"מ (178 ס"מ), עם ממד רוחב זהה (182.5 ס"מ) ובסיס גלגלים קצר ב-4 ס"מ (280 ס"מ).
5 צפייה בגלריה
מקסוס E-יוניק 5
מקסוס E-יוניק 5
מקסוס E-יוניק 5
(צילום: רונן טופלברג)
מה אנחנו חושבים: זרם הדגמים החשמליים מבית מותגים סיניים עלומי שם בעבר, התחזק משמעותית השנה. וכפי שזה נראה כעת, ב-2022 הזרם הזה צפוי להפוך לשיטפון. ובניגוד לעבר, כאשר תעשיית הרכב הסינית ייצרה בעיקר כלי רכב נחותים, כיום המצב שונה לגמרי. יש ביניהם - ומשווקים בארץ - מספר יצרנים שעדיין נדרשים להוכיח את עצמם (ולשדרג את הרמה) כמו סרס או סקיוול, אבל לצידם החלו לשווק כאן כאן גם מותגים מפתיעים (מאוד) לטובה כמו ג'ילי או איוויס שמצטרפים ל-MG שהובילה אשתקד את שוק החשמליות בארץ.
היכן ממוקם מבחינה זו רכב הפנאי החדש של מקסוס? עוד לא נהגנו בו כך שמוקדם לקבוע, אך אפשר לציין כבר עתה כי תג המחיר שלו ממקם אותו בסמיכות ניכרת (מדי) לחשמליים סופר-מודרניים של מותגים מוכרים ומוערכים, בהם יונדאי איוניק 5 שהוכתר אצלנו כרכב המשפחתי-חשמלי הטוב ביותר, או סקודה אניאק שחולק פלטפורמה עם אודי Q4 e-tron המשובח. הוא אפילו לא רחוק במיוחד מטסלה מודל 3 הקטנה יותר אמנם, אך בעלת התדמית הטובה ביותר ורמת הנחשקות הגבוהה מכולן כרגע בשוק החשמלי.
אז נכון, מאחורי מקסוס עומדת SAIC הנחשבת ליצרנית סינית מוערכת, ולכן לא יהיה זה הימור גדול במיוחד להעריך שהאיכויות - גם אם לא כרגע - צפויות להשתדרג במהירות. בכל מקרה, תשובה חד-משמעתית לשאלות הבוערות נקבל רק לאחר מבחן ראשון.