בקצרה:
  • לדור החדש של ה-X-טרייל מנוע היברידי ייחודי
  • על בסיס פלטפורמה מודרנית ועדיין עם מקום לשבעה
  • צפוי לנחות בישראל תוך כחודשיים
טייק 4: שנתיים לאחר שהוצג הרוג, אחיו המיוחד לשווקי צפון אמריקה, חושפת ניסאן פרטים מלאים על ה-X-טרייל ה"אירופי", שיגיע גם לישראל עוד לפני סוף השנה הנוכחית. הדור הרביעי בשושלת רכב הפנאי הראשון שייצרה ניסאן ינסה להתמודד טוב מבעבר עם מתחריו החזקים: סקודה קודיאק, פיז'ו 5008 ומיצובישי אאוטלנדר.
כבסיס הוא עושה שימוש בפלטפורמת CMF-C קשיחה יותר, עם חלקי מרכב מאלומיניום (דלתות צד, כנפיים קדמיות ומכסה מנוע) ודלת תא מטען מחומרים מרוכבים, המסייעים להפחתת משקל. בשונה מהקשקאי החולק עימו פלטפורמה, כל גרסאות ה-X-טרייל מצוידות במתלה אחורי רב-חיבורי שאמור לשפר את נוחות הנסיעה.
בלי דיזל, עם חשמל: החידוש המשמעותי ביותר הוא מערכת הנעה היברידית ייחודית לניסאן, שונה ממערכת ההנעה ההיברידיות של אחיו לקונצרן, רנו אסטרל ומיצובישי אאוטלנדר PHEV. זהו מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, ומערכת יחס דחיסה משתנה המוכרת של אינפיניטי. אך הוא אינו מנוע מרכזי, שכן תפקידו בעיקר לטעון סוללות, מבלי שיהיה מחובר לגלגלים.
על ההנעה עצמה בגרסת הבסיס אחראי מנוע חשמלי קדמי (204 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים הסמוכים אליו, אשר מזניק את הרכב ל-100 קמ"ש ב-8 שניות. הגרסה הבכירה מכונה e-4ORCE וכוללת מנוע חשמלי נוסף (134 כ"ס) המחובר לגלגלים האחוריים, עם הנעה כפולה ותפוקה משולבת של 213 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש מסתיים תוך 7.2 שניות.
מערכת אגירת האנרגיה דומה לזו של האריה, עם עוצמה משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר ('אקו', 'סטנדרט' או 'ספורט'). בנוסף יש גם מצב B המופעל באמצעות בורר הילוכים ומגביר עוד יותר את העוצמה, ומצב e-Pedal המופעל באמצעות מתג נוסף ומאפשר ויתור כמעט מוחלט על דוושת הבלם. בהשוואה לגרסאות הרגילות נוספו גם חומרי בידוד בין תא המנוע לנוסעים, ומערכת הפחתת רעשים באמצעות יצירת הד חוזר מהרמקולים.
בנוסף יוצע גם מנוע בנזין מוגדש, היחידה המשמשת כגנרטור בגרסאות ההיברדיות, אבל עם 163 כ"ס ומערכת היברידית קלה (12V). הכוח עובר כאן לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה והזינוק ל-100 קמ"ש אורך 9.6 שניות, 1.9 שניות פחות מ-X-טרייל בנזין היוצא. בשונה מהמתחרים האירופאים כמו סקודה קודיאק ופיז'ו 5008, ניסאן לא תציע מנועי דיזל ב-X-טרייל.
מה עוד צריך לדעת: הממדים דומים ל-X-טרייל היוצא - 467.5 ס"מ בין הפגושים ובסיס גלגלים של 270.5 ס"מ. כמו בדגם הקודם, גם כאן תציע ניסאן אפשרות לשורת מושבים שלישית עם מקום לשני נוסעים המוגבלים לדברי ניסאן ל-1.6 מטר. עוד מציינת היצרנית היפנית כי הדלתות האחוריות נפתחות בזווית של 90 מעלות על מנת להקל על גישת היושבים שם. הספסל האמצעי ניתן להסטה לפנים-אחור ונוספו וילונות הצללה לחלונות. בגרסאות ללא שורת מושבים שלישית תא המטען מכיל 585 ליטר, 20 ליטר יותר מבעבר.
העיצוב החיצוני כמעט זהה לרוג האמריקני, והוא מרשים ומודרני מהדגם היוצא. סביבת הנהג עודכנה עם לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע גדול ("12.3 כל אחד), תצוגת נתונים עלית על השמשה ("10.8) ובורר הילוכים בעיצוב ג'ויסטיק המפנה מקום ליותר תאי אחסון, בקונסולה שבין המושבים ובעזרת תא נוסף מתחתיה. ניסאן תשלב בו מערכות בטיחות מתקדמות לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מה אנחנו חושבים: אילו היה מוצג לפני מספר שנים, ה-X-טרייל החדש היה נראה כלהיט בטוח בקטגוריה, כזה שיאפשר ליצרנית לחזור לצמרת הפנאי לשבעה נוסעים. בזכות עיצוב מרשים, תא נוסעים מודרני ושימושי ובעיקר הנעה היברידית ייחודית. היום המצב מורכב ויתר, וכלים מסוגו מאבדים במהירות גובה במדד הנחשקות. האם הוא יהיה זה שיחזיר את הקהל לפורמט האהוב? אין לנו תשובה בנתיים.