בקצרה:
  • חשמלית ראשונה של סובארו, תאומה לטויוטה bZ4X
  • תשווק עם הנעה קדמית או כפולה ועד 530 ק"מ טווח
  • צפויה לנחות כאן בעוד יותר משנה
אחדות יפנית: הסולטרה היא חשמלית ראשונה של סובארו, אחות תאומה לטויוטה bZ4X שהוצגה לאחרונה כחלק משיתוף פעולה מתרחב והולך בין ענקית הרכב ליצרנית דגמי הנישה. שת"פ שכבר העלה לכביש לפני שנים את ה-BRZ וה-GR86 הספורטיביות, למעשה מכונית זהה עם הבדלים לא גדולים. הסובארו החשמלית תשווק ביפן, אירופה וצפון אמריקה החל מאצע 2022 וצפויה להגיע אלינו כחצי שנה מאוחר יותר, כנראה בתחילת 2023.
באופן טבעי, הבסיס לשתיים זהה למרות שטויוטה בוחרת לכנות את הפלטפורמה e-TNGA וסובארו בוחרת ב-e-SUBARU Global Platform. כדי לקבל פרופורציה למידותיה, היא ארוכה ב-6.5 ס"מ מהפורסטר (469 ס"מ), רחבה ממנו ב-4.5 ס"מ (186 ס"מ) אך נמוכה ב-8 ס"מ (165 ס"מ). כמקובל בפלטפורמות חשמליות, הגלגלים ממוקמים קרוב יותר לקצות המרכב וכך גם כאן, שכן בסיס הגלגלים ארוך בלא פחות מ-18 ס"מ (285 ס"מ) מהפורסטר, ובכך אמור הדגם להבטיח תא נוסעים מרווח משמעותית.
נקי מזיהום: גם מערכת ההנעה זהה לטויוטה עם אפשרות בחירה בין מנוע חשמלי בודד (204 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים הקדמיים, או שני מנועים מאחור ומלפנים (108 כ"ס כל אחד) עם הספק משולב של 217 כ"ס והנעה כפולה-קבועה. סובארו לא מפרסמת נתוני ביצועים, אבל האחות היפנית מסיימת את המיאוץ הקלאסי ב-8.4 שניות להנעה הקדמית ו-7.7 שניות להנעה הכפולה. מצברי 71.4 קוט"ש מקנים טווח נסיעה רשמי של 460 ק"מ להנעה הכפולה ו-530 ק"מ להנעה קדמית. יש אפשרות לטעינה מהירה (150DC) אך סובארו לא מדווחת כמה זמן היא צפויה לארוך.
מה אנחנו חושבים: סובארו אומנם זוכה באופן היסטורי להצלחה בשוק האמריקאי, אבל באירופה נחלשה משמעותית עקב מגוון דגמים מיושן ובחירה ביחידות הנעה שאינן מחדשות דבר. חשמלית חדשה עשויה תיאורטית לשפר את מצבה מבחינה תדמיתית, אבל היא מצטרפת ממש מאוחר למסיבה ותדרש להציג יכולות מאוד גבוהות כדי לשכנע את הרוכשים לוותר על מספר גדל והולך במהירות של דגמים חשמליים מוכחים ומשובחים מאירופה, קוריאה, ארה"ב וכמובן סין.
מה אצלנו? הסולטרה מעניינת מבחינות רבות ואילו הייתה מגיעה כעת, יש להניח שהייתה זוכה לקבלת פנים חמה. נחיתה בארץ רק בעוד למעלה משנה תשלב אותה בשוק שיוצף כבר באינספור דגמים מפתים אחרים. וסובארו שנהנית מאז ומעולם מקהל קטן אך נאמן, עלולה להפסיד אותו עד אז.