בקצרה:
  • טויוטה תשווק בקרוב סופרה עם תיבה ידנית
  • עם שישה יחסים ושלוש דוושות
  • מתי אצלנו? תמשיכו לחלום
כמו פעם: תיבות הילוכים ידניות הופכות כיום נדירות מאי פעם ולמעשה מעט מאוד יצרניות עדיין מציעות אופציה לשליטה ידנית בהילוכים, ללא התערבות מחשב ניהול. יש לכך סיבות רבות: החל מההתקדמות הטכנולוגית של תיבות אוטומטיות המאפשרות במקרים רבים ניצול טוב יותר של המנוע, הן מבחינת צריכת הדלק והן מבחינת הביצועים, וכלה בגודשי התנועה שהולכים וגדלים במכל מקום בעולם ומביאים להעדפה גוברת של הלקוחות לתיבה אוטומטית. בנוסף, שילוב מערכות סיוע לנהיגה, כמו בלימה אוטונומית או בקרת שיוט אדפטיבית, מורכב יותר במכוניות עם תיבות ידניות ולא תמיד אפשרי.
לא רק במכוניות רגילות זה המצב. גם במכוניות ספורט הפכה תיבה ידנית - בעבר רכיב חובה במכוניות אלו - נדירה בשנים האחרונות. החל מפרארי ולמבורגיני האקזוטיות שכבר כמעט עשור לא מציעות אפשרות כזו, וכלה במשפחתיות ביצועים כמו קופרה לאון או רנו מגאן RS שמיוצרות רק עם תיבות אוטומטיות (כפולות מצמד). למרות זאת, טויוטה מודיעה כעת שתשיק בקרוב סופרה עם תיבת הילוכים ידנית, המיועדת עבור מיעוט הנהגים המחפשים חוויית נהיגה טהורה כמו פעם.
בטעם של פעם: אחרי 17 שנים של היעדרות, טויוטה החזירה בתחילת 2019 את השם סופרה לאולם התצוגה שלה, כדור החמישי בשושלת שפותח בשיתוף פעולה עם ב.מ.וו וחולק פלטפורמה ומכלולי הנעה עם ה-Z4 העדכנית. כמו האחות הגרמנייה, גם טויוטה משווקת את הסופרה עם אפשרות בחירה בין שני מנועי בנזין מוגדשים של ב.מ.וו – שישה צילינדרים בנפח 3.0 עם 340 כ"ס או ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר עם 258 כ"ס – שניהם עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית.
תיבת שישה הילוכים ידנית שתשיק טויוטה בקרוב צפויה להיות משודכת למנוע הקטן מהשניים, שכן באחות הגרמנייה המנוע הגדול מוצע רק עם תיבה אוטומטית. נזכיר כי המנוע הקטן יותר בסופרה מאפשר הפחתה של לא פחות מ-100 ק"ג מהציר הקדמי בהשוואה לגרסה עם המנוע הגדול, עובדה המשפרת משמעותית את יכולת ההיגוי ותורמת לחלוקת משקל מאוזנת יותר (50-50 לפנים-אחור). טויוטה לא חשפה כל פרט טכני, אבל סביר להניח שהיא תשמור על מכלולים דומים לדגמים האוטומטים, לרבות דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני.
3 צפייה בגלריה
טויוטה סופרה
טויוטה סופרה
אקיו טויודה, האחראי הבלעדי לשינוי הגישה בטויוטה
מה אנחנו חושבים: טויוטה עברה בשנים האחרונות שינוי דרמטי, תחת אסטרטגיית הפיתוח והשיווק שמוביל המנכ"ל איקיו טויודה. בעולם, טויוטה משקיעה כיום בחובבי הגה יותר מכל מותג אחר, עם היצע דגמים יוצאי דופן המונים מלבד הסופרה גם יאריס GR, קורולה GR ו-GR86. בתקופה בה כמעט כל יצרניות הרכב משקיעות בחשמל במקום בנזין ובאוטומציה של הנהיגה במקום במערכות מכאניות, אי אפשר שלא להעריך את טויוטה על הכיוון השונה מהזרם והתווספות תיבת הילוכים ידנית בסופרה היא דוגמה נוספת לכך.
באותה נשימה, גם אי אפשר שלא להצטער על בחירתה של היבואנית המקומית שלא לקחת בכך חלק ולהנחית כאן אף לא אחת מדגמי החשק הללו שטויוטה מציעה בעולם. כמו במקרים רבים אחרים, חבל לנו שרוח המפקד בטויוטה שמקדשת את ההנאה מנהיגה, אינה זולגת כלל לנציגות הישראלית שלה.