לוקה דה מאו הוא אחד המנהלים המבריקים בעידן המודרני של תעשיית הרכב, עם רקורד מרשים אותו בנה בעיקר במותג סיאט אותו ניהל, והעביר מסכנת קיום למעמד של אחד היותר חשובים - ולבטח המסעיר ביותר - בקבוצת פולקסווגן העצומה. דה מאו, שנכנס לתפקיד המאתגר ברנו, יצרנית שעברה טלטלה אדירה בפרשת קרלוס גוהן שעמד בראשה, מנהל את הצרפתים כשנה וחצי בלבד. ובכל זאת הספיק לא רק להדהים את עולם הרכב בהצהרות שנויות במחלוקת, אלא גם לבצע שינויים מרחיקי לכת בחברה שמצאה עצמה אף היא בסכנה קיומית.
1 צפייה בגלריה
רנו 5 קונספט
רנו 5 קונספט
רנו 5 קונספט
לוקה דה מאו מדבר:
"דאצי'ה תהיה לבסוף כמו סיטרואן" אמר למשל, תוך שהוא מבהיר כי המהפך שעבר קונצרן PSA (פיז'ו-סיטרואן) לפני שמצא עצמו בקונצרן סטלנטיס המשותף לפיאט קרייזלר, מהווה מבחינתו דוגמה לניהול נכון. ומדובר ביריבה הגדולה והחשובה ביותר של רנו, אם היה ספק. מישהו מעלה על דעתו את יו"ר ב.מ.וו נושא עיניים עורגות למרצדס וטוען בלהט לכלי התקשורת כי היא מעניקה לו השראה? בדיוק. כשהתנבא שמותג אלפין הזעיר והמדשדש יגדל ויחקה את לא פחות מפרארי ופורשה, אף אחד כבר לא התפלא.
אבל יותר מתיק הדגמים החדשים שדה מאו הכריז כי יציג, העבודה העיקרית התמקדה בקיצוץ עלויות התפעול האסטרונומיות של היצרנית, אלה שגרמו בין היתר להפסד עצום בכל קנה מידה עקב מגיפת הקורונה, ופגיעתה הקשה בתעשיית הרכב ב-2020. רק בששת החודשים הראשונים של השנה שחלפה, כך אמר דה מאו לאוטומובילווכה הגרמני, מקבוצת אוטומוטיב ניוז, הפסידה רנו לא פחות משמונה מיליארד אירו, שהובילו לתכנית קיצוצים יוצאת דופן.
"רנו חייבת להמשיך ולקצץ בהוצאות כדי לפשט את פעולותיה ולהגיע ליעד במסגרתו תציג את ארסנל הדגמים האיכותי ביותר שהיה לה בהיסטוריה, בין השנים 2023 ו-2025", אמר. "אנחנו מתקרבים ליעד של קיצוץ של 2 מיליארד אירו בהוצאות קבועות, שנה לפני תאריך המקור. ועד 2025 נשיג חסכון של 3 מיליארד אירו בהוצאות, היעד הנדרש כדי להבריא את החברה", הוסיף.
"הפסדנו במהלך 2020 סכום של 35-40 מיליון אירו ביום, ואנחנו חייבים להבריא את החברה כדי לאפשר לנו להשקיע בעתידה", אמר עוד. יש להזכיר כי רנו תייצר השנה 500 אלף מכוניות פחות מהתחזיות, בעיקר עקב משבר השבבים, אך יעד הרווח יישמר הודות לקיצוץ בעלויות ומחירי רכב גבוהים יותר.
דה מאו, הדוגל בשיטה בה הרווח (על כל רכב) חשוב יותר מהכמות (המיוצרת), סיפר בעבר כי כאשר הגיע ליצרנית זיהה מיד את הבעיה. "החברה הייתה ממוקדת קודם כל במספר המכוניות שהיא מייצרת, ומכך נגזרו תכניותיה. היו"ר החדש חשף כי תוך 10 חודשים נתן את ברכת הדרך ל-11-12 פרויקטים חדשים (בהם החייאת הדגמים 4 ו-5), תהליך שלדבריו אורך בדרך כלל כארבע שנים.