בקצרה:
  • סדרה 7 חדשה תוצע עם מנוע בנזין, דיזל, היברידי או חשמלי
  • עם חרטום ייחודי, ומסך ענק ליושבים מאחור
  • תנחת כאן בתחילת 2023
השביעית בשושלת: זהו דור שביעי בשושלת ספינת הדגל של ב.מ.וו שחוגגת כעת 45 שנים להופעתה הראשונה, וראשון שיוצע גם בגרסה חשמלית מלאה לצד מנועי בנזין, דיזל והיברידי. כבסיס ממשיכה לשמש פלטפורמת CLAR של הדגם היוצא, וזאת בשונה מהיריבה מרצדס שעושה שימוש בפלטפורמות שונות וייעודיות לסוג מערכת ההנעה בספינות הדגל שלה, ה-S קלאס וה-EQS.
בהשוואה לסדרה 7 לונג היוצאת, היא ארוכה ב-13 ס"מ (539 ס"מ), רחבה וגבוהה ב-5 ס"מ (195 ו-154.5 ס"מ בהתאמה). בסיס הגלגלים התארך בחצי ס"מ (321.5 ס"מ) ותא המטען גדל ב-15 ליטר (540 ליטר) בגרסאות הרגילות וב-105 ליטר בהיברידית (525 ליטר).
בנזין או היברידי: ב.מ.וו תמשיך להציע את מנועי בנזין מוגדשים המוכרים, אך הם לא ישווקו באירופה. שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר בשתי רמות הספק (272 כ"ס ב-735, 380 כ"ס ב-740) ו-V8 כפול מגדשים בנפח 4.4 ליטר, שמכונה כעת 760 במקום 750 בעבר למרות נתוני תפוקה כמעט זהים (544 כ"ס, 14 כ"ס יותר). כל המנועים מצויידים במערכת היברידית קלה (48V) ומחוברים לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה אחורית או כפולה קבועה ב-760.
באירופה יוצעו גרסאות היברידיות נטענות, המשלבות בין מנוע שישה צילינדרים בנזין למנוע חשמלי בשתי רמות הספק, 490 כ"ס ב-750e ו-571 כ"ס ב-760e בשתיהן עם הנעה כפולה קבועה. מצברים בקיבולת 18.7 קוט"ש המאפשרים טווח נקי מזיהום של 80 ק"מ, 20 ק"מ פחות ממרצדס S580e. עוד יוצע ביבשת הישנה מנוע טורבו דיזל שישה צילינדרים עם 300 כ"ס ב-740d.
חברת החשמל: ה-i7 החשמלית תעשה שימוש במערכת ההנעה המוכרת מה-iX בגרסת 50, שכאן מכונה דווקא 60 עם שני מנועים חשמליים (אחורי עם 313 כ"ס וקדמי עם 258 כ"ס) בתפוקה משולבת של 544 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 4.7 שניות, עשירית שנייה יותר מברכב הפנאי החשמלי, בדרך ל-240 קמ"ש מרביים. מצברים בקיבולת 101.7 קוט"ש מאפשרים טווח נקי מזיהום של כ-625 ק"מ, 145 ק"מ פחות ממרצדס EQS450. טעינה מהירה (200DC) תאפשר מילוי מ-10% ל-80% בתוך 34 דקות.
מערכת הטעינה הרגנרטיבית כוללת מצב אוטומטי, המתאים את העוצמה לתנאי הדרך באמצעות נתונים מהרדאר וממערכת הניווט לרבות צמתים, כיכרות ושיפוע הכביש. בהמשך ב.מ.וו תציג גם גרסת ביצועים ל-i7 המכונה M70 עם אותו מערכת הנעה זהה ל-iX M60 והספק של 600 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש ייקח קצת פחות מארבע שניות, כחצי שנייה יותר מאשר ה-EQS 55 AMG (3.4 שניות).
כל גרסאות סדרה 7 ו-i7 יוצעו עם מיתלי אוויר אדפטיביים מלפנים ומאחור. כאופציה יש היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים (בזווית של עד 3.5 מעלות) המסייע לצמצום קוטר הסיבוב ב-80 ס"מ ומוטות מייצבים אקטיביים (עם הפעלה חשמלית לעומת הידראולית בעבר) המשפרים את נוחות הנסיעה במהירות נמוכה ומצמצמים את זוויות הגלגול במהירות גבוהה.
החרטום והמושב האחורי: עיצוב מאמץ את החרטום הייחודי שהוצג לאחרונה ב-X7 עם סבכת כליות ענקית ויחידות תאורה מפוצלות, בעוד ידיות פתיחת הדלתות מוסלקות, עם מנגנון פתיחה חשמלי. במקרה של ה-i7 יש חישוקים ייחודיים סבכה אטומה וויתור על מפלטים מאחור, אבל בגלל הזהות לסדרה 7 בעלת מנוע בעירה פנימית מלפנים מקדם הגרר, מהמשפיעים העיקריים על צריכת החשמל, גבוה משמעותית מה-EQS (0.24 לעומת 0.20).
סביבת נהג כוללת את אותו סידור מה-iX עם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) אליו צמוד מסך מגע גדול ("14.9) המופנה לכיוון הנהג המאפשר הפחתה משמעותית של כמות המתגים. הבורר המסורתי מפנה מקום למתג בחירת מצב נסיעה (לפנים-אחור-חניה) וב-i7 הגה בעיצוב שתי צלעות לעומת שלוש צלעות בגרסאות האחרות. ב.מ.וו מאפשרת בחירה מגוונת של גימורים וצבעים לרבות ריפודי מושבים עשויים קשמיר עם כיוון חשמלי באמצעות מתגים בגימור קריסטל על דיפון הדלת ותאורת אווירה משולבת בגימור שקוף לרוחב הקונסולה המרכזית ובצמד חלונות השמש.
המושב האחורי מרשים לא פחות, עם צמד מסכי מגע ("5.5) בדלתות האחוריות המאפשרים שליטה במערכת הבידור ונוחות ובעיקר מסך HD ענק ("31.3) הנפתח מהתקרה ומאפשר אפילו חיבור לאמזון TV. למושב האחורי ימני יש אפשרות להטיית המסעד לאחור והדום לרגליים.
ב.מ.וו תציע כאן מערכת ניווט עם חצי הכוונה במציאות רבודה, זיכרון אוטומטי של תוואי הנסיעה ואפשרות חזרה אליו בנסיעה לאחור ל-200 מטר (50 מטר בעבר) ואת כל מערכות הסיוע לנהיגה המוכרות לרבות שילוב נהיגה אוטונומית ברמה 3 בהתאם לרגולציה.
מה אנחנו חושבים: סדרה 7 היא ספינת הדגל של ב.מ.וו, המכונית שאמורה להביא את מיטב הטכנולוגיה שיש לאחת מיצרניות הרכב המוערכות בעולם. באופן היסטורי היא מושקת תמיד לאחר ה-S קלאס, זמן המאפשר לה לסגור את הפערים הטכנולוגיים וליישר קו או אף להתעלות בתחומים מסוימים על המתחרה הישירה. אלא שהפעם זה נראה קצת אחרת.
נראה שב.מ.וו השקיעה הפעם בעיקר ביצירת זהות עיצובית שאפשר לאהוב או לשנוא אבל היא ללא ספק ייחודית, בתא נוסעים שהוא מהמרשימים בקטגוריה ובניסיון לייצר מיצוב גבוה יותר על ידי מיתוג מחדש של גרסאות מערכות ההנעה. משאר הבחינות היא לא מציגה כל חידוש טכנולוגי אמיתי או יתרון על המתחרה הישירה מבחינת מערכות ההנעה או מערכות מכאניות אחרות (מתלים והיגוי למשל).
וזה בולט בעיקר בגרסה החשמלית, שבשונה לא רק ממרצדס, אלא גם מאודי ובקרוב גם וולוו ולקסוס, מתבססת על פלטפורמה ותיקה ולא ייעודית, סידור שהוא פשוט וזול יותר לתכנון ולייצור אבל הוא לא מאפשר ניצול מיטבי של מערכת ההנעה החשמלית. ולכן לנו יש ספק האם זה יספיק לספינת הדגל של ב.מ.וו על שלל גרסאותיה להתמודד בתעשייה הכוללת לא רק את היריבות הוותיקות, אלא גם יצרניות צעירות יותר איתן היא תיאלץ להתמודד בשנים הקרובות.