• יונדאי פליסייד יהיה הגדול והיקר ביותר שיונדאי שיווקה בישראל
  • עם מקום לשמונה נוסעים, אבזור עשיר ותג-מחיר לא אופייני למותג
  • הסנטה פה המוכר עבר מתיחת פנים, ישווק עם מנוע דיזל בלבד
הענק של יונדאי: פליסייד, רכב פנאי ענק מתוצרת יונדאי, עם ממדים "אמריקאיים" ושוק יעד צפון אמריקאי בעיקר, הוצג לפני כשנתיים כמחליף לגרנד סנטה פה (אף הוא לא שווק אצלנו). הוא מתמודד שם עם דגמים סופר פופולאריים כמו שברולט טראוורס ופורד אקספלורר ומתחרים יפניים שהצטרפו לקטגוריה הריווחית כמו סובארו איבולטיס המשווק כאן ומאזדה CX-9 שלא הגיע. אצלנו הוא יהיה רכב פנאי חמישי והגדול ביותר של המותג, וגם היקר ביותר ששווק כאן אי פעם על ידו, עם תג-מחיר שמתחיל ב-320 אלף שקל ומגיע ל-350 אלף שקל בגרסה הבכירה.
מקום לשמונה: הפליסייד ארוך מהסנטה פה ב-19.5 ס"מ, רחב ב-7.5 ס"מ, גבוה ב-4 ס"מ ובסיס הגלגלים שלו ארוך ב-13.5 ס"מ. המטרה: מקום לשמונה נוסעים, או שבעה עם שני מושבי "קפטן" בשורה השניה בגרסה הבכירה. לתא המטען נפח סביר (311 ליטר) בתפוסת נוסעים מלאה, 704 ליטר לאחר קיפול השורה השלישית.
הוא יוצע כאן רק עם מנוע בנזין, V6 בנפח 3.8 ליטר עם 291 כ"ס, תיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה קדמית בגרסת הבסיס או כפולה בבכירה. בעתיד יצטרף להיצע גם מנוע טורבו דיזל 2.2 ליטר המוכר של היצרנית.
אבזור כמעט אמריקאי: כל מערכות הבטיחות המוכרות של יונדאי יוצעו כאן כציוד תקני כשמלבד בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, יש גם מערכת התרעת שטחים מתים אקטיבית, המונעת כניסה לנתיב לא פנוי ופתיחת דלת כשמגיע רכב. יש גם מערכת להתרעה על שכחת ילדים במושב האחורי באמצעות חיישני תנועה.
אבזור הנוחות כולל משטח טעינה אלחוטי, ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים קדמיים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה עם פתחים לכל שורות המושבים, חימום למושבים הקדמיים ולשורה השניה, מפתח חכם עם אפשרות להנעה מרחוק, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש וחישוקי "20. במפתיע ולמרות תג המחיר הגבוה, הרשימה מצומצמת יותר מזו האמריקאית. כך למשל אין לוח מחוונים דיגיטלי, מסך המגע קטן יותר מזה המשווק בצפון אמריקה ("8 לעומת "10.25) ויש רק מצלמת נסיעה לאחור, לעומת מצלמות היקפיות כמקובל בדגמים אלה.
גם הסנטה פה מתעדכן: יונדאי הציגה גם מתיחת פנים לסנטה פה, כשנתיים בלבד לאחר השקת הדור הרביעי והנוכחי בשושלת. מדובר במחזור חיים קצר מהמקובל (3-3.5 שנים) והסיבה לכך ברורה: הצורך בשינוי פלטפורמה לטובת מנועים היברידיים והיברידיים-נטענים הנחוצים להפחתת ממוצע פליטת המזהמים באירופה.
למרות זאת, עד שיגיעו אלינו מנועים מתקדמים, ההיצע כאן יהיה מוגבל לטורבו-דיזל המוכר בנפח 2.2 ליטר (עם מספר שינויים) והספק דומה של 202 כ"ס. הנעה קדמית בגרסת הבסיס (270 אלף שקל) או כפולה-קבועה בבכירה (300 אלף שקל).
שינוי משמעותי יותר הוא לתיבת ההילוכים - כפולת-מצמדים (רטובים) לעומת אוטומטית – עם שמונה יחסים והנעה קדמית או כפולה-קבועה. התיבה החדשה אמורה לייצר שיפור קל בביצועים וצריכת הדלק ופליטת המזהמים בהשוואה לסנטה פה היוצא. יונדאי לא תציע כאן עוד, וטוב שכך, את מנוע הבנזין האטמוספרי והוותיק.
מה עוד צריך לדעת עליו: השינוי העיצובי מתמקד בחרטום וחישוקים שונים, גידול קל בממדים (1.5 ס"מ לאורך, סנטימטר לרוחב ו-0.5 ס"מ לגובה) ובתא המטען (571 ליטר).
יש מסך מגע גדול יותר ("8 לעומת "7), אבל עדיין לא יחידת "10.25 המוצעת באירופה. הגרסה הבכירה מוסיפה גם שקע חשמל 220V ליושבים מאחור, מצלמות היקפיות ולוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) עם הקרנת פינות הרכב בזמן הפעלת האיתות. למערך הבטיחות נוספה שמירה על נתיב לעומת תיקון בעבר, בנוסף לבלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מה אנחנו חושבים: יונדאי מנסה כבר שנים למצב עצמה גבוה מבעבר, ועושה זאת בהצלחה מסוימת עם דגמים ששיווקית ספק אם יסייעו לה להגדלת הרווח, אבל יכולים להעניק לה דחיפה חיובית לתדמית. והפליסייד הוא אחד מהם. חבל רק שהיבואנית בוחרת שלא לצייד אותו בכל הטוב שיש ליונדאי להציע, למרות תג המחיר הגבוה. היה כאן מקום לוותר על ניסיון להשוות את מחירו למתחרים, וללכת All in על שיא האבזור. מפתיע אותנו שלא עשו כך.
העדכון של הסנטה פה הוא עניין פשוט יותר לעיכול. מדובר בשינוי מתבקש לא רק בגלל הבעיות של יונדאי עם תקני זיהום אוויר, אלא גם בהתחשב בתחרות מצד טויוטה היילנדר וקיה סורנטו, שנייהם עם מנועים היברידיים שיונדאי תציע רק בעתיד. וזה לא מבשר דווקא טובות למוצר.