בקצרה:
  • הטונאלה הוא רכב פנאי קטן ראשון לאלפא רומיאו
  • בינתיים עם בנזין בלבד, היברידי נטען רק בעתיד
  • תג המחיר מתחיל ב-229 אלף שקל
ממלא מקום: הטונאלה הוא רכב הפנאי הקטן של אלפא רומיאו, שצפוי למלא בין היתר את החלל שהותירה הג'ולייטה - שייצורה הופסק לפני שנתיים - כדגם הכניסה למותג. הוא יתמודד בקטגוריה מול מתחרים עדכניים כמו ב.מ.וו X1 חדש שצפוי לנחות כאן בתחילת השנה, אודי Q3, וולוו XC40 ומרצדס GLA שכבר כאן.
האיחוד עם קונצרן PSA הצרפתי הגיע קצת מאוחר עבור אלפא, ולכן רכב הפנאי לא משתמש בפלטפורמה מודרנית יעודית מבית פיז'ו-סיטרואן, אלא בזו המאוד ותיקה של ג'יפ קומפאס. עם בסיס גלגלים זהה (263.5 ס"מ) אבל תוספת של 12.5 ס"מ לאורך (453 ס"מ), 1.5 ס"מ לרוחב (183.5 ס"מ) ומרכב נמוך יותר (160 ס"מ). תא המטען נאה בגודלו - 500 ליטר.
לדברי היצרנית, איכות הנסיעה צפויה להיות טובה משמעותית מזו של האח האמריקאי הודות לשינויים במיתלים, ומפסקי סרנים מורחבים, גיאומטריה שונה ומערכת המדמה באמצעות הבלמים דיפרנציאל מוגבל החלקה, לצד מערכת בלימה אלקטרונית (ללא חיבור מכאני) שאמורה להקנות תחושה טבעית בהרבה מהמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
בינתיים על בנזין בלבד: בשלב ראשון ישווק הטונאלה רק עם מנוע בנזין, ארבעה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר ובשתי רמות הספק. 130 כ"ס עם מגדש רגיל, 160 כ"ס עם מגדש בגיאומטריית מניפה משתנה, שניהם עם מערכת היברידית קלה (48V) והנעה קדמית.
שלא כמו במרבית היצרניות, כאן מדובר במנוע חשמלי קטן (20 כ"ס) "אמיתי" המשולב בתוך תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד חדשה, ולכן הוא משמש גם להנעה ראשונית של הרכב במהירות נמוכה (עד 30 קמ"ש). הביצועים: זינוק ל-100 קמ"ש ב-9.6 שניות בגרסה החלשה, שבמפתיע איטית ב-0.4 שניות מהקומפאס. הגרסה החזקה יותר תסיים את המיאוץ הקלאסי ב-8.8 שניות.
בתחילת 2023 צפויה לנחות כאן גם גרסה היברידית-נטענת עם מנוע בנזין מוגדש בעל ארבעה צילינדרים בנפח 1.3 ליטר (180 כ"ס), המחובר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שישה הילוכים אוטומטית. המנוע החשמלי (122 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים האחוריים ולכן ההנעה כפולה, עם תפוקה משולבת של 275 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 6.2 שניות ומצברי 15.5 קוט"ש אמורים לאפשר טווח חשמלי תיאורטי של כ-60 ק"מ.
מה עוד צריך לדעת: המנוע החלש ישווק בשתי גרסאות אבזור-גימור. "ספרינט" הבסיסית (229 אלף שקל) שכוללת בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3), מסך מגע ("10.25), בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם וחישוקי "18. במפתיע, היא אינה כוללת מצלמת נסיעה לאחור לטובת סיוע בתמרוני חניה ואין לה מנופי שליטה ידנית בהילוכים מאחורי ההגה. גרסת ספשיילה (249 אלף שקל) מוסיפה תאורת מטריקס לד, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "20.
בגרסת TI (ב-269 אלף שקל) עם המנוע החזק יש גם ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום ואוורור למושבים הקדמיים. גרסת וולוצ'ה הבכירה ביותר (289 אלף שקל) מוסיפה גם בולמי זעזועים אדפטיביים המאפשרים קשיחות משתנה. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, עם תיקון סטייה מנתיב בגרסאות הבסיס (ספרינט ו-TI), בעוד שבבכירות הוא גם נשמר.
4 צפייה בגלריה
אלפא רומיאו טונאלה
אלפא רומיאו טונאלה
(צילום: ניר בן זקן)
מה אנחנו חושבים: אלפא היא האחרונה מבין מותגי היוקרה להצטרף לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, ומבחינה זו מדובר בתוספת חשובה עבורה שתסייע לה ללא ספק להגדיל משמעותית את קהל הלקוחות, ולשפר את מצב המכירות של המותג. והיא לא מאוד יקרה, יחסית כמובן.
מחיר גרסת הבסיס נמוך בכ-10,000 שקל מזה של וולוו XC40, בכמעט 50 אלף שקל מאודי Q3 וב-70 אלף שקל ממרצדס GLA. מצד שני, מערכת ההנעה שלו חלשה ביחס לתדמית המותג ורשימת האבזור צנועה מדי. עם הגרסה החזקה והמאובזרת יותר, הוא מתקרב כבר לטריטוריה של הסטלביו הגדול ממנו. קל זה לא יהיה.