בקצרה:
  • כצפוי, BYD הסינית חושפת מותג יוקרה חדש
  • רכב שטח חשמלי בשם U8 עם 1,100 כ"ס
  • מכונית על ספורטיבית בשם U9
מכוונת גבוהה: BYD, מ-2022 יצרנית הרכב החשמלי (כולל היברידי-נטען) הגדולה בעולם, חשפה מותג יוקרה חדש בשם יאנגוואנג (YangWang). בכך היא משלימה את מהלך ההתרחבות עליו הכריזה זה מכבר, הכולל לא רק כניסה אגרסיבית לשווקים מערביים אלא גם הרחבת מגוון המותגים. זאת בדומה לחטיבות יוקרה מקבילות של יצרניות סיניות אחרות דוגמת זיקר של קונצרן ג'ילי או הונג'צי של FAW.
בשלב ראשון מיידעת החברה את הדגמים לשוק הסיני בלבד, כנראה עקב יכולת ייצור נמוכה בשלב זה. אך בקבוצת שלמה מוטורס, יבואנית BYD לישראל, אומרים כי שיווק מקומי נמצא כבר בבחינה.
פנאי-שטח חשמלי: ראשית ה-U8, יהיה רכב פנאי גדול עם יכולת שטח שנראית לפחות על הנייר מרשימה במיוחד. כבסיס תשמש שלדת סולם קשוחה עם מיתלים נפרדים מלפנים ומאחור ולא פחות מארבעה מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל. תצורת הנעה דומה לזו של מרצדס EQG וריביאן R1T, המעניקה מינון מדויק של כוח נדרש לכל גלגל בהתאם לרמת האחיזה של כל צמיג. בנוסף היא מאפשרת סיבוב במקום בדומה לכלי זחלי, על ידי הנעה לפנים לגלגלים הימניים ולאחור בשמאליים או להיפך.
ההספק המשולב אדיר ועומד על כ-1,100 כ"ס, עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-3 שניות בלבד. בכך הוא אחד מרכבי הפנאי-שטח המהירים בעולם, מהיר ב-1.5 שניות ממרצדס G63 AMG במיאוץ הקלאסי. לדברי היצרנית, מערכת ההנעה אטומה לחלוטין לחדירת מים ובהתאם היא מדגימה זאת בסרטון מניסוי נהיגה, בו נראה אב הטיפוס חוצה מעבר מים עמוק.
מה עוד צריך לדעת: היצרנית לא מפרסמת את נתוני קיבולת המצבר וטווח הנסיעה, אבל ניתן לשער כי הוא יצויד בסוללה מסדרת בלייד עם מעטפת בעלת תרכובת ייחודית (ליתיום, ברזל ופוספט) הנחשבת כמגינה טוב יותר מפני דליקה או פיצוץ.
העיצוב החיצוני מדגיש מראה זוויתי-קשוח, כולל גלגל חליפי תלוי על דלת תא המטען, עם סבכה ענקית ויחידות תאורה מקוריות בחרטום. ידיות פתיחת דלתות נשלפות עשויות לסייע במעט לצמצום מקדם הגרר, אך בהתחשב בצללית הרכב ספק אם הן באמת משנות משהו.
ה-U8 גדול, גדול מאוד אפילו. בהשוואה לטויוטה לנד קרוזר הוא ארוך ב-46 ס"מ (530 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-26 ס"מ (305 ס"מ). יש לשער שמרחב המחייה לנוסעים נדיב מאוד כולל אפשרות לשורת מושבים שלישית, אך תמונות של תא הנוסעים טרם פורסמו.
ספורט וחשמל: ויש גם U9, מכונית ספורט חשמלית קיצונית שנתפסת כתשובה סינית למתחרות אקזוטיות כמו רימאק נבארה ולוטוס אויג'ה שאף הן לא צורכות בנזין. היצרנית לא חושפת פרטים אודות מערכת ההנעה ונתוני הספק או טווח נסיעה, אבל יש להניח כי גם כאן יהיה מנוע חשמלי בכל גלגל (כמו במתחרות, כמו ב-U8) המאפשר הנעה כפולה עם הכוונת מומנט לפנים-אחור וימין שמאל.
היצרנית כן מפרסמת את נתון הזינוק ל-100 קמ"ש, שתי שניות בלבד, נתון דומה לרימאק וחצי שניה פחות מהזמן שנדרש למכונית החזקה והמהירה ביותר של פרארי, ה-SF90, לסיים את המיאוץ הקלאסי.
מה אנחנו חושבים: הסינים הוכיחו כבר כי המעבר לרכב חשמלי אפשר להם לסגור פערים מול יצרניות ליבה בתעשיית הרכב, אבל זה לא מספיק. בעולם היוקרה הם בקושי נוכחים, בעולם הספורט והשטח פשוט לא קיימים. והנה השינוי, האמיץ יש לומר. שכן שילוב מערכת הנעה חשמלית בדגמי על וברכב שטח מאתגר הרבה יותר, ודורש עמידות בתנאי עומס קיצוניים משמעותית, ולכן גם תכנון וכיול קפדני במיוחד. לא במקרה מוצמד לשני הדגמים האלה תג מחיר של קרוב ל-150 אלף דולר בסין. מה שמקטין מאוד את קהל היעד, אבל גם מלמד על מידת הרצינות. יהיה מעניין.