בקצרה:
  • מותג מכוניות הספורט הבריטי עובר לחשמל
  • ישמור על משקל עצמי נמוך ויכולת דינמית גבוהה
  • יציג יורשת לאליז ולאלפין A110 העתידית
חשמל במקום בנזין: לוטוס הבריטית סובלת מפיצול אישיות. מצד אחד היא אחת היצרניות היותר-מוערכות בתעשיית הרכב, בעיקר בזכות יכולת דינמית יוצאת דופן שאפיינה כמעט ללא יוצא מהכלל את דגמיה. וגם מכיוון שהופיעה לצד רוג'ר מור בשניים מסרטי ג'יימס בונד, אבל זה כבר סיפור (שיווקי) אחר. מצד שני, את האיכויות הללו היא התקשתה לתרגם להצלחה מסחרית ולכן מעולם לא הפכה לשחקנית משמעותית בקטגוריית הספורט-ביצועים.
היצרנית הבריטית שנמצאת מאז 2017 בשליטת ג'ילי הסינית חושפת כעת פלטפורמה חדשה המכונה LEVA (ר"ת Lightweight Electric Vehicle Architecture) שתהיה ייעודית לדגמי הספורט העתידיים שלה, ותשמש בסיס גם עבור דגמי אלפין, חטיבת הביצועים של רנו.
מי שמוביל את הפיתוח הוא ריצ'רד ראקהאם, שהתפרסם בזכות שלדת האלומיניום של האליז הראשונה שתכנן לפני חצי יובל. הוא אמר: "תכנון הפלטפורמה מהפכני כיום, בדיוק כפי שהאליז הייתה מהפכנית ב-1996. במיטב רוח לוטוס השגנו חיסכון במשקל, תוך התמקדות בביצועים ויעילות אנרגטית".
על כף המאזניים: היכולות הדינמיות המפורסמות של דגמי לוטוס מגיעות בעיקר הודות להקפדה על משקל עצמי נמוך, וכך יהיה גם בדגמים החשמליים, למרות הסוללות המכבידות. כך למשל, תת השלדה האחורית, אליה מחוברים המנוע החשמלי וזרועות המתלים, קלה ב-37% מהיחידה בדגם ה-V6 בנזין הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
לוטוס LEVA
לוטוס LEVA
תשמש גם לקופה בתצורת עם מקום לארבעה נוסעים
הפלטפורמה תשמש בסיס לשני דגמים עם שני מושבים. האחת בסיסית וקטנה (247 ס"מ בסיס גלגלים) עם מנוע חשמלי בהספק 475 כ"ס, השניה בכירה וגדולה יותר (בסיס גלגלים של 265 ס"מ) עם צמד מנועים חשמליים המעבירים 883 כ"ס לגלגלים האחוריים. מיקום המצברים יהיה מאחורי המושבים אבל לפני המנוע החשמלי, על מנת לדמות חלוקת משקל של מכונית בעלת מנוע מרכזי ולאפשר תנוחת נהיגה נמוכה וקרובה ככל הניתן לכביש.
שווה להזכיר כי בתצורה זהה השתמשה לוטוס כשסייעה לטסלה בפיתוח המכונית הראשונה שלה, הרודסטר מ-2008, אז על בסיס פלטורמת האליז שהוסבה בכדי לאכלס מצברים ומנוע חשמלי. היא גם תשמש בסיס לקופה גדולה יותר, ויתכן גם לכמו-קופה עם ארבע דלתות ומצברים מונחים על ובתוך הרצפה כמקובל דגמים חשמליים כיום. זאת על מנת לאפשר מקום למושב אחורי לשני נוסעים.
מה אנחנו חושבים: המעבר של תעשיית הרכב לחשמל מצד אחד והכסף הסיני מצד שני, עשויים לסייע ללוטוס לבצע את המהפך הגדול בתולדותיה. אין ספר שהכוח ההנדסי המפורסם של החברה יאפשר לה להציע יכולות דינמיות יוצאות דופן בחשמליות העתידיות, ממש כפי שעשתה עם דגמי הבנזין עד כה.
צריך רק לקוות שבשונה מבעבר, לוטוס תשכיל הפעם לזנוח את הספרטניות שאפיינה אותה ולהציע איכויות גבוהות גם בשאר התחומים האוטומוטיביים. אם תעשה זאת, ההצלחה תהיה מובטחת.