כמו רבים וטובים (וגם גרועים) לפניו, וללא ספק גם אחריו, סוזוקי S-קרוס נקרא גם אחרת, ושמו בישראל נקבע כ'קרוסאובר'. אם בגלל השם, או ללא קשר אליו, ההצלחה מאז נחיתתו כאן ב-2013 הייתה לא פחות מאדירה. שכן באותה תקופה, כשקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים (וזולים יחסית) הייתה בחיתוליה, הציעה סוזוקי שילוב די ייחודי של תא נוסעים שימושי בממדים כשל משפחתית קומפקטית, מערכת הנעה יעילה, עיצוב שגם אם לא היה נאה במיוחד הוסיף ממד גובה חשוב לפוזה. וגם תג מחיר ידידותי במונחים מקומיים לא הפריע.
3 צפייה בגלריה
סוזוקי S-קרוס
סוזוקי S-קרוס
(צילום: ניר בן זקן)
אלא שבמהלך השנים קמו לו מתחרים עדכניים, בזמן שהוא - כמו מרבית דגמי סוזוקי - כמעט שלא השתנה. ובהתאם, מעמדו הרם נשחק. כעת, כמעט עשור לאחר מכן, הוא נוחת כאן בדור שסוזוקי מגדירה באופן מאוד ליברלי 'חדש'. וגם חוזר לשמו המקורי, S-קרוס. נהגנו בו לראשונה כדי לבדוק עד כמה, אם בכלל, הוא טוב יותר מהדגם הישן.
סיכום: סוזוקי מגדירה אומנם את ה-S-קרוס כדור חדש, אבל מדובר במתיחת פנים לדגם היוצא. לראיה, אין כל שינוי בממדים החשובים או במערכת ההנעה. מה כן שונה? שיפור מסוים מבחינת אבזור ומערכות בטיחות בגרסאות יקרות, אבל למרות שהוא עדיין רכב מרווח מאוד לנוסעיו, איכות הנסיעה עדיין נמוכה מזו של הבולטים בקטגוריה כמו פיז'ו 2008, רנו קפצ'ור וסקודה קאמיק.
בהחלט ייתכן שעבור לקוחות שמרנים הוא עדיין ראוי ונחשק הודות לשמירת ערך טובה, מוניטין של אמינות ראויה והרבה פח לשקל, בעיקר מול מתחרים כמו מיצובישי ASX וקיה סלטוס העולים כמו גרסת הבסיס (140 אלף שקל) עם הנעה קדמית. עם הנעה כפולה שמייקרת אותו הוא מפתיע לטובה בשטח, אבל שם הוא מתמודד מול סובארו XV המשובח. בצמרת הקטגוריה אין לו מקום.
איך נראה: לעומת הדגם הישן, ה-S החדש זוכה לעדכון מראה בעיקר בחלק האחורי ובחרטום. עם סבכה ויחידות תאורה שונות ותוצאה נעימה יותר לעין. לא עוד סוג של סטיישן מוגבה, כן פרופורציות של רכב פנאי.
השינוי בסביבת הנהג צנוע יותר ומתמקד בקונסולה מרכזית, המוותרת סוף-סוף על מסך המגע בהתקנה מקומית לטובת יחידה מקורית ("7 בגרסת הבסיס, "9 עם מצלמות חניה היקפיות ברכב המבחן), שמאפשרת צימוד מתבקש ל-Apple CarPlay ו-Android Auto. למרות השיפור, תגובות המסך איטיות, תפעולו מסורבל והוא מנפק צליל מטריד בכל לחיצה.
מפתיע יותר לגלות שבמהלך כל השנים שחלפו, סוזוקי לא מצאה לנכון להוסיף אפילו שקע USB אחד לקיים, נותרה עם פתיחה בלחיצה אחת רק לחלון הנהג, עם לוח מחוונים אנלוגי ואיכות חומרים לא יותר מסבירה ומראה משעמם. איכות ההרכבה לעומת זאת, מצוינת כתמיד. לרכב המבחן היקר ריפוד משולב עור במושבים והם נראים טוב, אבל הם לא נוחים ומעייפים לאורך זמן, חסרי אפשרות כיוון תמיכה לגב לנהג וללא כיוון גובה למושב הנוסע.
3 צפייה בגלריה
סוזוקי S-קרוס
סוזוקי S-קרוס
(צילום: ניר בן זקן)
הממדים נותרו במפתיע זהים לדגם היוצא, שהיה ממילא מרווח מאוד מאחור ומאפשר ישיבה נוחה לצמד מבוגרים - בבירור טוב יותר מהמתחרים. מצד שני, הם ייאלצו להסתדר שם בקיץ ישראלי לוהט ללא פתחי מיזוג שאמורים לטעמנו להפוך כבר למחויבים בחוק. גם תא המטען המרווח (430 ליטר) נותר זהה, אך אבזור הבטיחות שודרג עם תוספת של תיקון סטייה מנתיב והתרעת שטח מת, בנוסף לבלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית שהוצעו בעבר.
איך נוסע: מערכת ההנעה נותרה זהה לזו שפגשנו בעדכן האחרון שעבר הקרוסאובר היוצא, מנוע 1.4 ליטר מוגדש עם מערכת היברידית קלה (48V) ו-129 כ"ס, תיבת שישה הילוכים אוטומטית והנעה קדמית או כפולה-קבועה ברכב המבחן. זהו מנוע נעים עם אספקת כוח חלקה שנעזרת מעט במערכת היברידית קלה לחיסול השהיית מגדש. אבל הביצועים נותרו ללא שינוי והם ראויים, עם אפשרות לשיוט נמרץ או נסיעה קלילה בכביש הררי. צריכת הדלק טובה - 12.9 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
איכות הנסיעה בינונית לכל היותר. מערך המתלים הוא עקב אכילס של הסוזוקי עם חוסר יכולת בולט לשכך מפגעי סלילה מקומיים. אלה עוברים ישירות לעמוד השדרה של הנהג והנוסעים, ומייצרים כך נסיעה קופצנית ומטרידה בכל תוואי ומהירות. גם רעשי דרך ורוח נוכחים במידה ניכרת כבר במהירות שיוט חוקית. התנהגות הכביש? סבירה בלבד, עם הגה חסר תחושה ותגובות מרכב מהוססות.
3 צפייה בגלריה
סוזוקי S-קרוס
סוזוקי S-קרוס
(צילום: ניר בן זקן)
רכב המבחן צויד כאמור במערכת הנעה כפולה, שעלותה כ-12 אלף שקל. אם אתם לא מתכננים לנטוש את האספלט, כדאי לוותר עליה. אם כן יש לכם תוכניות - אמיתיות, אל תבטיחו לעצמכם הבטחות שאין לכם כוונה לקיים - תגלו יכולת שטח מפתיעה לטובה, לרבות בשטחים עם קרקע דלת אחיזה כמו שבילים חוליים. בקרת משיכה יעילה מסייעת להתמודד בקלות יחסית עם הצלבת צירים מזדמנת.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 1.4 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 129 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 24 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
  • אורך: 430 ס"מ
  • רוחב: 178.5 ס"מ
  • גובה: 158.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 260 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,385 ק"ג
  • נפח תא מטען: 430 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.2 שניות, 195 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 16.4 ק"מ לליטר, 139 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 160 אלף שקל (152 אלף שקל)