רוב יציב בציבור בעד תחבורה ציבורית בשבת: על רקע מיזם התחבורה הציבורית בשבת בגוש דן שיצא לדרך לאחרונה והוכתר בהצלחה, מפרסם הבוקר ארגון חדו"ש (חופש דת ושוויון) סקר מיוחד שממנו עולה שוב כי רוב של כ-70% - שנותר קבוע במשך שנים ארוכות - בציבור מעוניין בהפעלת תחבורה ציבורית בסופי שבוע בישראל. הסקר פורסם לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי שיחול מחר (ג׳).
הסקר בדק את עמדות הציבור ביחס לזכויות מסוימות הקשורות לחופש ונתונות כיום בוויכוח ציבורי ופוליטי בישראל. על פיו, 71% מקרב בעלי הדעה בציבור היהודי הבוגר בישראל תומכים בהתרת תחבורה ציבורית בשבת בישראל, בעוד רק 29% מתנגדים לכך. הסקר נערך במהלך השבוע האחרון של חודש נובמבר ולקחו בו חלק 600 משתתפים המייצגים את האוכלוסייה הבוגרת בישראל. כ-52% מהנסקרים הגדירו עצמם כמסורתיים, דתיים (11%) או חרדים (10%) ו-48% הגדירו עצמם כחילונים.
על פי ממצאי הסקר, בזכות לתנועה בשבתות וחגים תומכים 94% מהחילונים, אך גם 82% מהמסורתיים הלא-דתיים ו-59% מהמסורתיים שמגדירים עצמם "קרובים לדת". עם זאת, מרבית הדתיים (73%) והחרדים (97%) מתנגדים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. רוב כמעט מוחלט של מצביעי כחול לבן (95%) וישראל ביתנו (96%) מעוניינים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אך גם רוב ברור של מצביעי ליכוד [68%] מצדדים בכך, בעוד כמעט מחצית (44%) ממצביעי ימינה ואפילו 9% ממצביעי ש"ס מעוניינים באוטובוסים בשבת.
במכון חדו"ש טענו הבוקר כי הסקר הנוכחי שב ומוכיח עד כמה ראשי הרשויות המקומיות, שהחלו בתקופה האחרונה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, מייצגים נאמנה את רצון מרבית הציבור. זאת, בניגוד פוליטיקאים המרימים את דגל "הסטטוס קוו" בנושאי דת, כדי לקנות את קולותיהן של המפלגות הדתיות במחיר בגידה בציבור הרחב, כולל בבוחריהן.
בתגובה לממצאים אומר היום מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב: "ביום זכויות האדם חשוב לזכור שלא מדובר רק על פוליטיקה, אלא על פגיעה בזכויות האדם הבסיסיות אשר כל העולם הדמוקרטי המערבי מכבד, ובישראל הן נרמסות והופכות להיות קלפי מיקוח בסחר-מכר פוליטי. מערכת הבחירות האחרונה מקרבת אותנו למצב שבו הציבור מבטא את תמיכתו בחופש דת ושוויון בדרך הצבעתו, ויש לקוות שאף יקדם הקמתה של ממשלה אזרחית שתוכל סוף-סוף לממש זכויות אלה".