4 צפייה בגלריה
אפליקציית Threads
אפליקציית Threads
אפליקציית Threads. טוויטר-קילר?
(צילום: rafapress / Shutterstock.com)
מה זה Threads? Threads היא אפליקציית מיקרו-בלוגינג חדשה של אינסטגרם, שמתחרה באופן ישיר בטוויטר. בניגוד לאינסטגרם, שבה הדגש הוא על תמונות וסרטונים, Threads מבוססת על פוסטים טקסטואליים והמטרה שלה היא להפוך לזירה של מה שנקרא "שיח ציבורי". Threads מאפשרת לפרסם טקסטים באורך של עד 500 תווים וכן תמונות וסרטונים באורך של עד חמש דקות.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

איך מתחברים ל-Threads? קודם כל, אתם צריכים חשבון אינסטגרם. יש? מעולה. הורידו את Threads מחנות האפליקציות של גוגל או אפל. האפליקציה תזהה אתכם ותציע לכם להתחבר באמצעות חשבון האינסטגרם שלכם. בשלב הבא תתבקשו ליצור פרופיל (ניתן לייבא את כל המידע מאינסטגרם). לאחר מכן תצטרכו להחליט אם החשבון שלכם ב-Threads יהיה פרטי או ציבורי ואם ברצונכם לייבא את אנשי הקשר שלכם מאינסטגרם (אתם יכולים לבחור בכולם או רק בחלק מהם). זהו, ברוכים הבאים ל-Threads.
רוצים להשתמש ב-Threads במחשב? השירות אומנם נגיש גם בגרסת ווב דרך הדפדפן, אך נכון לעכשיו החוויה שם מוגבלת מאוד: ניתן לצפות רק בפרופילים של משתמשים ולא בפיד הראשי, ולא ניתן לפרסם פוסטים. סביר להניח שזה ישתנה בקרוב.
האם Threads תומכת בעברית? כן, בהחלט, אבל לצערנו הטקסט מיושר לשמאל, כך שכל ניסיון לשלב טקסט באנגלית בפוסט שלכם יוביל לטקסט מבולגן למדי. צוקרברג, לטיפולך.
לאיזה תוכן לצפות ב-Threads? בשל החיבור לאינסטגרם, אפשר לשער שהשיח ב-Threads יתמקד בעולמות הבידור והלייפסטייל לא פחות מאשר בפוליטיקה. האפליקציה שוקקת חיים מאז שהושקה הבוקר ולא מעט יוצרי תוכן, משפיענים, מותגים ופוליטיקאים כבר אימצו אותה לחיקם. עם זאת, חלק ניכר מהפוסטים מוקדש לתגובות וממים על ההשקה (ועל המפלה הצפויה לטוויטר כביכול), כך שעדיין לא ממש ברור מה הערך שהאפליקציה החדשה תיתן למשתמשים ומה יהיה הבידול שלה.
4 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג ב-Threads
מארק צוקרברג ב-Threads
הפרופיל של מארק צוקרברג ב-Threads
(צילום מסך)
איך נראית חוויית השימוש ב-Threads? הפיד של Threads משלב תכנים של האנשים שאתם עוקבים אחריהם לצד כאלה של יוצרי תוכן שאתם לא בהכרח מכירים. מבחינה ויזואלית הוא מזכיר מאוד את הפיד של טוויטר, וגם כאן ניתן לעשות לייק לפוסטים, להגיב אליהם ולפרסם אותם מחדש (Repost). סרגל הכלים התחתון, התפריטים והאייקונים, לעומת זאת, מזכירים יותר את אינסטגרם. מי שרגילים לאחת האפליקציות האלה ירגישו כאן בבית. עם זאת, ניכר ש-Threads הושקה בחופזה: משתמשים מדווחים פה ושם על באגים באפליקציה, והפיצ'רים הזמינים כרגע מאוד בסיסיים.
מה חסר כרגע ב-Threads? לא מעט: כרגע אי אפשר לערוך פוסטים אחרי הפרסום; החיפוש מאפשר למצוא אך ורק פרופילים של משתמשים ולא פוסטים; והאפליקציה לא תומכת בהאשטאגים שמאפשרים לאגד בעמוד אחד פוסטים שונים באותו נושא. עוד משהו שאין כאן הוא פרסומות: במטא הסבירו כי כרגע הם מעדיפים להתמקד בצמיחה של האפליקציה ולא במונטיזציה. יותר מסביר להניח שאם האפליקציה תעמוד בציפיות של מטא, גם הפרסומות יבואו.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית Threads
אפליקציית Threads
עוד רשת חברתית של מטא
(צילום: Justin Sullivan / Getty Images)
מה ההבדלים בין טוויטר ל-Threads? נכון לעכשיו, לטוויטר יש הרבה יותר מה להציע למשתמשים: יש לה את כל הפיצ'רים שהזכרנו בסעיף הקודם, וגם תכונות נוספות כמו הודעות אישיות, חדרי שיחה קוליים (Spaces), אפשרות בחירה בין פידים שונים (For you ו-Following), שמירת טיוטות של פוסטים ועוד. מצד שני, יש לה גם בעלים בלתי צפוי שרק בסוף השבוע האחרון הגביל את הצפייה בתכנים למשתמשים רשומים בלבד ללא התרעה מראש, ולאחר מכן הכריז כי הוא מגביל את מספר הפוסטים היומיים שכל משתמש יוכל לקרוא.
האם Threads היא אכן טוויטר-קילר? מוקדם מדי לקבוע אם Threads תחסל את טוויטר. האפליקציה אומנם הגיעה תוך שבע שעות לעשרה מיליון משתמשים, וקשה להיזכר בהשקה של רשת חברתית שעוררה כל כך הרבה עניין בשנים האחרונות, אבל אנחנו עדיין ביום הראשון; ראינו כבר לא מעט רשתות חברתיות נוסקות במשך שבועות וחודשים ולאחר מכן מתרסקות או דועכות (עיינו ערך קלאבהאוס או BeReal). מעבר לכך, לטוויטר יש עדיין בסיס משתמשים גדול ונאמן שלא ינטוש אותה בקלות, בטח שלא לטובת האימפריה של צוקרברג. ולמרות הכל, אין ספק ש-Threads היא האיום המשמעותי ביותר שראינו על טוויטר בשנים האחרונות.
האם Threads היא רשת חברתית מבוזרת? כרגע לא, אבל מטא מבטיחה שבעתיד היא תתמוך בפרוטוקול ActivityPub שמשמש את גם הרשת החברתית המבוזרת מסטודון. המשמעות היא שמשתמשי Threads יוכלו לעבור לרשת חברתית אחרת שתומכת בפרוטוקול ביחד עם המידע האישי ורשימת החברים שלהם. במטא אומרים שבעתיד משתמשים ברשתות חברתיות אחרות יוכל להתכתב עם משתמשים ב-Threads גם בלי שיהיה להם חשבון באפליקציה ולהפך. "אנחנו מאמינים שהגישה המבוזרת, בדומה לפרוטוקולים של מיילים והרשת עצמה, תשחק תפקיד משמעותי בעתיד של הפלטפורמות המקוונות", אומרים במטא.
האם ישנן עוד אלטרנטיבות ל-Threads ולטוויטר? רשימת הטוענות לכתר הולכת ומתארכת בחודשים האחרונים: בלוסקיי, שהוקמה על ידי מייסד טוויטר ג'ק דורסי, היא אחד השמות החמים יותר ברשימה הזאת. גם מסטודון צברה תאוצה בעקבות הכאוס שזרע מאסק בטוויטר, ויש גם את Hive, Nostr, T2, Spill וכמובן את פוסט שהוקמה על ידי נועם ברדין, מנכ"ל ווייז לשעבר.
4 צפייה בגלריה
Threads
Threads
הממשק מזכיר מאוד את טוויטר
(צילום: מטא)
האם אפשר לסמוך על ת'רדס שתשמור על הפרטיות שלי? למטא אין מוניטין מוצלח בתחום הזה, ואתר הטכנולוגיה TechCrunch כבר הגדיר את Threads כ"סיוט לפרטיות". הסיבה היא שהאפליקציה אוספת מידע רב על המשתמשים, חלקו רגיש - מדובר בין היתר במיקום, מידע פיננסי, אנשי קשר, היסטוריית חיפוש, נתונים רפואיים, פרטי התקשרות ועוד.
בנוסף, Threads לא תושק בשלב הראשון במדינות האיחוד האירופי, ככל הנראה מכיוון שאינה עומדת בדרישות של חוק השווקים הדיגיטליים (Digital Markets Act) אשר מגביל שיתוף מידע על משתמשים בין פלטפורמות שונות. חוקי הפרטיות של האיחוד האירופי מחמירים יותר מאשר אלה של ארה"ב, בריטניה וישראל.
לאילו ישראלים כבר יש חשבון ב-Threads? באופן לא מפתיע, בהתחשב בקשר שלה לאינסטגרם, מצאנו באפליקציה לא מעט ידוענים ומשפיענים, בהם נועה תשבי, דנה זרמון, דנית גרינברג, קווין רובין ואשלי וקסמן בקשי. יאיר לפיד הוא כנראה בין הפוליטיקאים הראשונים בישראל שהתחברו ל-Threads, ואחריו הצטרפו לפלטפורמה גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.
כיצד הגיב אילון מאסק להשקה של ת'רדס? ההשקה המתקרבת של Threads היא זאת שגרמה למאסק לצייץ בחודש שעבר "אני מוכן לקרב היאבקות אם הוא (צוקרברג - י"מ) מוכן" - ציוץ שעשוי להוביל לחילופי מהלומות פיזיים בין השניים, אולי בקולוסיאום ברומא ואולי בזירת היאבקות בלאס וגאס. היום צייץ מאסק כי "עדיף בהרבה להיות מותקף על ידי זרים בטוויטר מאשר להתבוסס באושר המזויף של החביאו-את-הכאב אינסטגרם". בהכירנו את מאסק, סביר להניח שהוא עוד לא אמר את המילה האחרונה.