אחרי חודשים של הדלפות, דיווחים והבטחות, מטא סוף סוף השיקה הלילה (יום ה') את אפליקציית המיקרו-בלוגינג Threads (ת'רדס) שצפויה להתחרות באופן ישיר בטוויטר. מנכ"ל ומייסד החברה, מארק צוקרברג, אמר כי תוך שעות ספורות נרשמו לאפליקציה עשרה מיליון בני אדם.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית Threads
אפליקציית Threads
אפליקציית Threads. מיליוני משתמשים תוך שעות ספורות
(צילום: Dado Ruvic / Reuters)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

ידוענים ואמנים רבים כבר נרשמו לרשת החברתית, בהם ג'ימי פאלון, ארנולד שוורצנגר, גוון סטפאני ורינגו סטאר. בפלטפורמה אפשר למצוא גם מותגים כמו נטפליקס, ספוטיפיי, פלייסטיישן, מארוול ועוד. גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מיהר להצטרף ובפוסט הראשון שלו כתב: "גם פה יש עתיד". נכון לכתיבת שורות אלה, לראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין אין חשבון בת'רדס.

מה זה Threads?

Threads נבנתה על ידי אינסטגרם והיא מאפשרת למשתמשי הרשת החברתית הוותיקה להצטרף אליה בקלות ולייבא את רשימת אנשי הקשר שלהם. הפוסטים בת'רדס הם באורך מקסימלי של 500 תווים והם יכולים לכלול קישורים, תמונות, וסרטונים באורך של עד חמש דקות. באופן לא מפתיע, הממשק והעיצוב מזכירים מאוד את טוויטר.
4 צפייה בגלריה
Threads
Threads
ממשק דומה מאוד לזה של טוויטר. Threads
(צילום: מטא)
הפיד הראשי בת'רדס יכלול פוסטים של אנשים שהמשתמשים עוקבים אחריהם, לצד תוכן של יוצרים שאינם מכירים בהכרח. ניתן לשתף פוסט בת'רדס בסטורי באינסטגרם, או בכל פלטפורמה אחרת. "בנינו את ת'רדס עם כלים שיאפשרו שיחות חיוביות ופרודוקטיביות", אמרו במטא - רמז לשיח הרעיל שמזוהה עם טוויטר.
"צריכה להיות אפליקציה לשיח ציבורי עם יותר ממיליארד משתמשים", כתב צוקרברג בפוסט שפרסם בת'רדס, "לטוויטר הייתה את ההזדמנות לעשות את זה אבל היא לא הצליחה. אני מקווה שאנחנו נצליח".
האפליקציה צפויה לתמוך בעתיד בפרוטוקול ActivityPub לרשתות חברתיות מבוזרות. המשמעות היא שמשתמשי Threads יוכלו להעתיק את החשבון שלהם, כולל אנשי הקשר, לשירותים אחרים שתומכים בפרוטוקול, בהם מסטודון שהפכה לאחת היריבות המרכזיות של טוויטר מאז שהאחרונה נרכשה על ידי אילון מאסק.
רשתות חברתיות מבוזרות, מתפייטים במטא, "עשויות לעצב את העתיד של האינטרנט". לפי החברה, "החזון שלנו הוא שאנשים שמשתמשים באפליקציות תואמות יוכלו לעקוב ולהיות באינטראקציה עם אנשים בת'רדס בלי שיהיה להם חשבון בת'רדס, ולהפך, מה שיוביל לעידן חדש של רשתות מחוברות ומגוונות".
4 צפייה בגלריה
החשבון של יאיר לפיד ב-Threads
החשבון של יאיר לפיד ב-Threads
הראשון שזיהה? החשבון של יאיר לפיד ב-Threads
(צילום מסך)
ת'רדס הושקה ב-100 מדינות, כולל בישראל, והיא זמינה הן באנדרואיד והן ב-iOS. אתמול דווח כי האפליקציה לא תושק בשלב הראשון באיחוד האירופי, מכיוון שאינה עומדת כרגע בכללי הגנת הפרטיות הנוקשים של הארגון, שהם מחמירים יותר מאשר בארה"ב או בבריטניה. במרץ דווח לראשונה כי מטא עובדת על אפליקציה שתתחרה בטוויטר, תחת שם הקוד "פרויקט 92". לפני כחודש אמר כריס קוקס, סמנכ"ל המוצר של מטא, כי משתמשים מעוניינים בפלטפורמה ש"מנוהלת בצורה שפויה" - עקיצה למאסק, שחולל כאוס בטוויטר מאז שהשתלט עליה בסוף השנה שעברה. ההחלטה של צוקרברג להתחרות באופן ישיר במאסק היא זו שהובילה למגעים על קרב היאבקות בין השניים, שעדיין לא ברור אם ייצא לפועל.
אם השם Threads נשמע לכם מוכר, אתם לא מדמיינים: אינסטגרם השיקה ב-2019 אפליקציית הודעות עם אותו שם בדיוק, שהייתה אמורה לאפשר למשתמשים לשמור על קשר עם החברים הקרובים שלהם. Threads המקורית לא הצליחה להתרומם והיא נסגרה כעבור שנתיים בקול ענות חלושה.

האם זה סופה של טוויטר? פרשנות

מארק צוקרברג קיבל שתי החלטות חכמות עם ההשקה של Threads. הראשונה היא הקישור לאינסטגרם - רשת חברתית עם שני מיליארד משתמשים חודשיים - שמאפשר ל-Threads באופן תיאורטי להפוך לאחת הרשתות החברתיות הגדולות בעולם תוך שעות ספורות. למה דווקא אינסטגרם ולא פייסבוק הגדולה יותר? קודם כל כי הדימוי הציבורי של אינסטגרם הרבה פחות בעייתי, ושנית בגלל ש-Threads דומה מדי לפייסבוק, שמבוססת גם היא בסופו של דבר על פוסטים טקסטואליים. ההחלטה השנייה היא התמיכה ב-ActivityPub, פרוטוקול לרשתות חברתיות מבוזרות שמאפשר להן לתקשר ביניהן ולמשתמשים לעבור מאחת לשנייה בקלות יחסית. אומנם Threads עדיין לא תומכת ב-ActivityPub, אבל במטא מבטיחים שזה יקרה בהמשך. צוקרברג ראה את ההתלהבות של המשתמשים ממסטודון המבוזרת והבין שהם רוצים יותר אפשרויות ממה שפייסבוק ואינסטגרם מאפשרות להם היום. "אם אתה לא יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם", ודאי אמר לעצמו.
4 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג ואילון מאסק
מארק צוקרברג ואילון מאסק
עדיין לא נוקאאוט. מארק צוקרברג ואילון מאסק
(צילום: David Ramos / Getty Images, Samuel Corum / AP)
האם זה אומר שאפשר כבר להספיד את טוויטר? ממש לא. Threads אולי לוהטת כרגע, ולראיה הידוענים הרבים שממהרים להצטרף אליה, אבל עדיין מוקדם לדעת אם ההצלחה הזאת בת-קיימא. ראינו לא מעט רשתות חברתיות שנוסקות לכמה שבועות או חודשים ואחר כך מתרסקות אל קרקע המציאות. ולמרות כל התחלואים של טוויטר, לרשת החברתית של מאסק יש בסיס משתמשים קבוע ונאמן שלא יעזוב אותה כל כך בקלות, בטח לא לטובת האימפריה של צוקרברג.
צוקרברג אולי נתן את המכה הראשונה עוד לפני שהוא ומאסק נכנסו לזירת ההיאבקות, אבל זה ממש לא נוקאאוט.
פורסם לראשונה: 09:22, 06.07.23