האם צפויה לנו שוב הפתעת ריבית מחר (יום שני)? בפעם ה-11 מאז תחילת העלאות הריבית הבסיסית במשק על ידי בנק ישראל, יפורסם שיעור הריבית לששת השבועות הבאים, וגורמים רבים בשוק משוכנעים שהפעם הריבית לא תעלה עוד אחרי 10 העלאות רצופות.
הבעיה עם התחזית הזאת היא שהחזאים כבר טעו לא מעט פעמים ביחס להחלטות הצפויות של הנגיד, פרופסור אמיר ירון, וחמשת חברי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל - ותמיד הבנק הפתיע בהחלטה, לחומרה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: Gettyimages)
זה התחיל בעצם השאלה האם הריבית תעלה באפריל אשתקד, ואחר כך היא תמיד עלתה מעבר לתחזיות. לא ברבע אחוז כי אם ב-0.4%, ופעמים אחדות לא בחצי אחוז כי אם בשלושת רבעי האחוז. המשמעות: בנק ישראל היה חרד יותר מכל מהתפרצות אינפלציוניות ואכן במשך חודשים ארוכים, עד לאחרונה, ישראל "פיגרה" בשיעורי האינפלציה אחרי רוב מדינות העולם המפותחות. בארה"ב נשקה האינפלציה לשיעור של 9% בשיאה ובאירופה היא חצתה לראשונה מזה 40 שנה את רף 10%. בישראל, די מפתיע בשל התדמית שהאינפלציה כאן "משתוללת", המחירים עלו בשיא התהליך "רק" ב-5.4%.
אולם, בעוד שהשבחים מגיעים לבנק ישראל בבלימת ההתייקרויות, נקודת התורפה כאן היא בת שנים רבות: יוקר המחיה בישראל כבר חוגג יותר משני עשורים ולכן הרף שממנו החלו עליות המחירים בשנה האחרונה היה גבוה במיוחד. בשבוע שעבר התקיימה ישיבה ראשונה של הוועדה המוניטארית של בנק ישראל והוצגו בה נתוני המשק, ובעיקר שערי הדולר והאירו העולים מול השקל, שעשויים להכריע את הכף לחומרה גם הפעם, מחשש להתייקרויות רבות בעת הקרובה.

סיבות לכאן ולכאן

כאמור, רגע לפני עוד שתי ישיבות של הוועדה המוניטארית היום (ראשון) וביום שני, רוב הערכות הבנקים ובתי ההשקעות הן שלראשונה מזה שנה ורבע ו-10 העלאות ריבית רצופות - הריבית הבסיסית במשק הפעם לא תשתנה ותישאר ברמה של 4.75% וריבית הפריים תישאר 6.25%.
ההחלטה הסופית של הוועדה המוניטארית - שבעיקר נוטלי המשכנתאות מתוחים לקראתה אחרי הכבדת עול החזרי ההלוואות בשנה ורבע האחרונות - תושפע ממספר גורמים:
  • להפסקת העלאות הריבית בארה"ב, לפחות לפי שעה, תהיה השפעה רבה על קבלת החלטה דומה בישראל. הן בארה"ב והן בישראל נבלמה עליית המחירים, אולם בעוד שבארה"ב מדובר כבר בירידה חדה באינפלציה, הרי שבישראל האינפלציה רק נבלה ועדיין יורדת באיטיות רבה.
  • חשש מגלישה מהאטה שכבר קיימת במשקים למיתון של ממש. בעיקר התריעו מכך לאחרונה בארצות אירופה. העלאות נוספות בריבית עלולות לגרום להתפתחות שלילית מסוג זה.
  • החרפת המתיחות הביטחונית עם הפלסטינים וחשש מהחרפה מחודשת גם סביב עזה ובגבול לבנון, אחרי שבוע ביטחוני סוער והמשך המתיחות בסופו.
  • המשך החקיקה של הרפורמה המשפטית דווקא ביום שני הקרוב, מועד פרסום החלטת הריבית, כאשר בנק ישראל חושש מאוד שהרפורמה תזיק לכלכלה.
  • עליית שערי המטבעות הזרים, מה שיכול שוב לחולל אינפלציה, כאשר בצנרת יש כבר התייקרויות שעליהן הכריזו חברות ויבואנים לקראת החודשים יולי ואוגוסט. אך מנגד יוזל מחיר החשמל בחודש הקרוב והממשלה ממשיכה בינתיים לסבסד את מחיר הדלק ולמנוע את התייקרותו.


על מה חושב הנגיד?

כל הסיבות הללו יקזזו אמנם אלה את אלה בהחלטות הוועדה המוניטארית של בנק ישראל בעניין גובה הריבית במשק, אולם אם לא יהיה זינוק חד בשערי הדולר והאירו עד יום שני, ולא יתרחשו חלילה פיגועים שיחייבו שוב פעילות נרחבת של צה"ל בשטחים, שאולי תביא שוב לתגובה של ירי רקטות מרצועת עזה, ההערכות הן ששיעור הריבית ביום שני לא יעלה לראשונה מאז אפריל 2022, כאשר שיעור הריבית הבסיסית בישראל היה בשפל של כל הזמנים, רק 0.1%, וריבית הפריים הייתה רק 1.6%, מרכיב עיקרי בריבית החשובה, בעיקר לנוטלי המשכנתאות כיום.
חשוב לציין כי ההודעה על החלטת הריבית תלווה הפעם גם במסיבת עיתונאים עם הנגיד, פרופ' אמיר ירון, שבה בהחלט ייתכן שיתייחס גם לניסיונות האחרונים לפגוע בעצמאות בנק ישראל בצורת הצעות חוק שהוציאו את הנגיד המנומס בימים כתיקונם משלוותו והביאו אותו לשיגור המכתב הזועם לראש הממשלה בנימין נתניהו. בנוסף נזכיר כי כפי שפרסמנו כאן לא מזמן, ההערכה היא שהנגיד יחליט או יוחלט בשבילו שאינו ממשיך בתפקיד לאחר סיום כהונתו בנובמבר, וגם עובדה זאת מרחפת מעל ההחלטה וההודעה.
2 צפייה בגלריה
 נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
 נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: שלו שלום)
"את מחשבות הנגיד והוועדה המוניטארית קשה לנתח הפעם", אמר לנו אנליסט שסירב לתת תחזית ליום שני. "בעבר כבר כשלתי ועדיף שאמתין הפעם להחלטה", הוא הביע את חששו מאפשרות של הפתעה.
בכל מקרה הצצה בנתוני האינפלציה בחודשים יוני ויולי 2022, שעלו במצטבר ב-1.5%, מבהירים שאם לא יהיו הפתעות יוצאות דופן, בקיץ הזה האינפלציה השנתית תרד בקרוב אל מתחת ל-4%, כאשר לפי התחזיות מדדי יוני ויולי 2023 יעלו ביחד ב-0.5%-0.6%. המשמעות היא שהאינפלציה השנתית בסוף יולי תהיה נמוכה באחוז לערך מהאינפלציה השנתית כיום, בשורה טובה למדי למרות שפע ההתייקרויות שצפויות בחודשים הללו. אבל, גם זאת רק תחזית... ועל תחזיות כבר אמרנו כאן שהן לעתים מחמיצות את המציאות.
פורסם לראשונה: 08:06, 07.07.23