הציר המרכזי של חווארה, שבאחד המוסכים לצידו נרצחו בפיגוע שלשום שי-סיילאס ניגרקר (60) ובנו אביעד ניר (29) ז"ל, הוא מוקד מרכזי לישראלים רבים שעושים בו קניות וטיפולים למכוניתם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
"זה חלק מהאווירה בחווארה", הסביר אתמול מועין דמידי, ראש מועצת חווארה. "מדי יום מגיעים לכאן יהודים כדי לקנות בחנויות ולבצע טיפולים במוסכים במחירים נוחים".
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
שי-סיילאס ניגרקר ובנו אביעד ניר ז"ל, לצד כוחות צה"ל בחווארה
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP, מתוך עמוד הפייסבוק של שי סיילאס ניגרקר)
רינה סטמקר, בת זוגו של שי ניגרקר ז"ל, סיפרה אתמול שהוא נהג להגיע לחווארה על בסיס קבוע. "כולם חברים שלו שם", אמרה. ואכן, בעלי מוסכים בחווארה סיפרו אתמול שלרבים מהם יש לקוחות יהודים שנוהגים להגיע אליהם על בסיס קבוע כבר יותר מעשור. "הם נהנים פה ממחירים שבתחומי הקו הירוק הם יכולים רק לחלום עליהם", אמר בעל מוסך בעיירה. "מדובר ברבע מהמחיר. הלקוחות שלי מגיעים לכאן ליום שלם, אני לוקח את המכונית לטיפול הכנה לטסט שלוקח זמן, ובינתיים הם מבלים: אוכלים חומוס ושווארמה, מקנחים בכנאפה, ואם נשאר זמן גם עושים סיבוב קניות לבית ואפילו מסתפרים".
ואכן, מבדיקת ynet עולה כי לעיתים קרובות פערי המחירים בין חווארה ואזורים דומים מעבר לקו הירוק לעומת מרכז הארץ - הם עצומים. כך למשל, על החלפת ארבעה צמיגים למכונית בחווארה תשלמו סביב 600 שקל, בעוד במרכז הארץ המחירים נעים לרוב בין 1,400 ל-2,400 שקל (תלוי בסוג הצמיג). על מילוי גז למזגן במכונית תשלמו בחווארה 150 עד 170 שקל, לעומת כ-225 שקל במרכז הארץ, על ריפוד למכונית תשלמו 150-100 שקל לעומת 600-300 שקל במרכז הארץ ועל שטיפת רכב פנימית וחיצונית תשלמו בחווארה 20 שקל, בעוד במרכז הארץ המחירים נעים לרוב סביב 85 עד 120 שקל, בהתאם לגודל הרכב.
הפערים הגדולים אינם נשארים רק בתחום הרכב. למשל, תספורת גבר בחווארה תעלה לכם כ-25 שקל ותספורת לילד כ-15 שקל, בעוד במרכז הארץ תשלמו בין 30 ל-70 שקל לילד וכ-50 עד 100 שקל לתספורת של גבר בוגר. על בקבוק שתייה קטן תשלמו במרכז הארץ לרוב 12-10 שקל (לרוב 500-330 מ"ל), בעוד בחווארה תוכלו למצוא בקבוקים קטנים של 200-120 מ"ל בשני שקלים בלבד. גם מנת שווארמה בלאפה תעלה לכם פחות מחצי מעבר לקו - 22-17 שקל בחווארה לעומת 60-47 שקל במרכז הארץ. על תבנית ביצים גדולה (30 ביצים) תשלמו במרכז הארץ 45 שקל, לעומת 20 שקל בלבד בחווארה, ועל 1 ק"ג בשר כתף עגל תשלמו בחווארה 45 שקל, לעומת כ-90 שקל במרכז הארץ - פי שניים.
בעלי העסקים בחווארה העריכו אתמול שבעוד יום-יומיים הישראלים יחזרו לקנות כאילו כלום לא קרה, שכן לדבריהם נוצרו ביניהם קשרים חבריים. חווארה אינה היחידה - ישראלים רבים נכנסים על בסיס קבוע לקניות ולטיפולים ברכביהם בכפרים דוגמת לובן, דיר-קדיס, רנתיס, חיזמא, פונדוק ואחרים, שנמצאים בשטחי B או C, והכניסה אליהם מותרת על פי חוק, אלא שהיא עלולה להסתיים בפיגוע קטלני.
"אנחנו משקיעים המון בהסברה בעניין הזה, אבל אנשים לא מבינים עד הסוף את הסכנה", אמר גורם ביטחוני בכיר. "צריך להבין שזו סכנת חיים של ממש. 100 שקל יותר או פחות לא שווים את זה. אנחנו יודעים שיש פיתוי כלכלי. אנשים קונים פירות, ירקות, פחיות שתייה ומה לא, במחירים טובים. הם נכנסים ויוצאים ואומרים לעצמם 'לא קרה לי כלום'. אבל זה לא ככה. גם אם אתה הולך לבעל עסק שאתה מכיר, המחבל יכול להגיע בכלל מבחוץ ולפגע".