החשש מהורדת דירוג לישראל עולה מדרגה? אחרי שאנליסט של פיץ' הסביר בריאיון לבלומברג כי הסיבה לדוח החיובי יחסית שפורסם הייתה בעיקר מפני שהכלכלנים בפיץ' אינם מאמינים שהחקיקה תימשך, משלחת כלכלנים של חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס צפויה להגיע לארץ עוד לפני ראש השנה וחבריה ייפגשו עם כל בכירי המשק, וגם עם פוליטיקאים, ובאוצר הפעם חוששים עוד יותר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', וראש הממשלה, בנימין נתניהו
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
ברקע דברים אלו, שוחחנו היום (ג') ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, עם חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, שטען כי "בסופו של דבר חברות הדירוג מסתכלות על פרמיית הסיכון של ישראל וקובעות את הדירוג. עוד לפני שיורידו את הדירוג, מה שמדאיג הוא שבפועל פרמיית הסיכון של ישראל כבר עלתה, ויש פה הצטברות של הרבה מאוד אינדיקטורים שליליים שצריכים להדליק פה נורת אזהרה לפני הורדה בדירוג בפועל. אני לא מזלזל באמירה של הורדת דירוג בפועל, אבל צריך להבין שכל הסימנים המקדימים למהלך כזה כבר כאן, וצריך להבין את האירוע הזה".
עוד הסביר הרצוג כי "האתגר מול סוכנות הדירוג הוא כפול, כי כלכלה בנויה על אמון וציפיות. בסיבוב הקודם החברות קיבלו איזושהי אמירה מצד ראש הממשלה ושר האוצר שלא יתקדמו בחקיקה בצורה חד צדדית. ולכן מעבר לאם החקיקה תתקדם עכשיו או לא, יש פה אירוע של משבר אמון בין החברות לממשלת ישראל, והמשמעות כשלעצמה היא כבר פגיעה.
"בהחלט יש פה מקום לדאגה, כי החברות האלה הזהירו אותנו. אגב גם משרד האוצר, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, הזהירה על ההשפעות הכלכליות של המשך הליכי חקיקה חד-צדדיים. אם אני מסתכל על הזווית הכלכלית - ברור שקברניטי המשק צריכים להבין את האזהרות ולקחת בחשבון את האמירות של חברות הדירוג האלה".
מה יקרה בתרחישים האפשריים אם בגץ יפסול את החוק לביטול עילת הסבירות? איך זה ישפיע על חברות הדירוג? "אם הממשלה תציית לבגץ ולמעשה החוק יתבטל - זה דוווקא יראה לחברות שגם בסיטואציה הנוכחית יש מערכת של איזונים ובלמים והיא עובדת - זה גורם מפחית סיכון וכזה שמייצר אמינות ושליטה.
"במצב ההפוך שבו אנחנו מגיעים למשבר חוקתי - זה מצב שיכול להיות מאוד מדאיג מההיבטים הכלכליים, ויכול גם לגרום לאובדן אמון של חברות ולהורדת הדירוג. צריך להבין שכל האירוע הזה של האיזונים והבלמים והחקיקה המשפטית יש לזה משמעות לא רק משפטית - אלא כלכלית אמיתית. כשגוף זר בא ומשקיע בישראל, משקיע כספים ובונה מפעלים, הוא צריך לדעת שהמדינה תנקוט במדיניות כלכלית סבירה, ואם לא אז שיהיה לו בעצם את ההגנה של בית המשפט שיגן על האינטרסים הכלכליים שלו. ברגע שהוא מקבל את המסר שאין את המנגנון הזה של הגנה - המשמעות הכלכלית היא אדירה".
הורדת דירוג עלולה להפיל את השקל עוד יותר? "בחודשים האחרונים השקל הוא הברומטר שמודד את כלכלת ישראל. שנים רבות ראינו התחזקות של השקל ביחס לדולר, שזה בעצם היה ביטוי לחוזקה של הכלכלה הישראלית. עברנו את משבר הקורונה בפגיעה הרבה פחות חמורה ממדינות המערב - השקל התחזק. במסגרת המלחמה באוקראינה ישראל נפגעה הרבה פחות ממדינות אירופה - השקל התחזק. מה שאנחנו רואים מאז תחילת האירועים של החקיקה המשפטית, זה היחלשות הולכת וחוזרת של השקל, וזו בעצם היחלשות הכלכלה הישראלית. זו ההשפעה הראשונית והמיידית של הציפיות והאמון של המשקיעים בשקל ובכלכלה הישראלית. הורדת דירוג יהיה צעד שיקטין עוד יותר את האמון בכלכלת ישראל ובשקל ויכולות להיות לה השפעות בהחלט חזקות".

הבלאגן של שטראוס נמשך

רשות התחרות הודיעה היום לחברת שטראוס, למנכ"ל החברה לשעבר, גיורא בר-דעה ולסמנכ"ל הכספים בה, אריאל שטרית, על כוונתה להגיש נגשם כתב אישום נגדם בכפוף לשימוע על פרשת תיאום המחירים, בה נחקרו ספקים ויצרני מזון רבים.
על פי כתב החשדות של רשות התחרות, שטראוס השתמשה בדו"ח הרבעון הראשון של 2021 ובמסרים נוספים שהוציאה כבלון ניסוי שמטרתו איתות לספקי המזון הגדולים, ובפרט למתחרותיה, על רצונה להגיע להסדר של העלאת מחירים.
3 צפייה בגלריה
עפרה שטראוס
עפרה שטראוס
עפרה שטראוס
(צילום: שאול גולן)
כתבתנו נווית זומר התראיינה ל"כסף חדש" בנושא והסבירה כי "ההודעה על פתיחת החקירה לפני שנתיים די הפתיעה. מבין הספקים, שטראוס הייתה הראשונה שכתבה את זה בדוחות, ונציין שזה לא דבר נדיר שלא הופיע בדוחות בעבר. רשות התחרות עשתה פה איזושהי פרשנות ואפשר להגיד שהיא הלכה על הדרך המחמירה". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה השנייה בנגן שבפתח הכתבה.

מה חדש בדיגיטל?

לקראת סוף הפרק אירחנו את יובל מן, עורך ערוץ הדיגיטל של ynet, כדי לדבר על שני אירועים משמעותיים שקרו ברשת ביומיים האחרונים: הראשון הוא הכוונה של אילון מאסק לבטל את אפשרות חסימת המשתמשים ב-X (לשעבר טוויטר), והשני הוא ההתרעה של מערך הסייבר הישראלי על כך שמידע רגיש דלף מאתרי היכרויות. מה המשמעות למשתמשים וכיצד ניתן למנוע מפרטים אישיים להיחשף לכל? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה השלישית בנגן שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק והלוגו החדש
אילון מאסק והלוגו החדש
אילון מאסק והלוגו החדש של X (טוויטר)
(עיבוד תמונה. צילום: X, Gonzalo Fuentes / Reuters)
אם פספסתם: אתמול ב"כסף חדש" קיימנו ריאיון מיוחד עם יזהר שי, יזם הייטק, משקיע הון סיכון ולשעבר חבר כנסת ושר המדע והטכנולוגיה, ושוחחנו בין היתר על ההשפעה של המעצר האלים של יזם ההייטק, זיו מלצר, בידי שוטר סמוי בסוף השבוע האחרון, על האנשים בעמק הסיליקון ועל התפישה שלהם את ישראל. "את המעצר האלים המיותר הזה יראו באופן מאוד מאוד חודר ופרסונלי", אמר שי. רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא >>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות.