החלב מטורקיה שאמורה לייבא רשת יוחננוף מתעכב. במשרד הבריאות יש שני מסלולים לייבוא מזון: מסלול תחת התקן האירופי, ומסלול "מזון רגיש", שהוא מחמיר יותר. מאחר שטורקיה אינה חברה באיחוד האירופי, היא נכללת במסלול המחמיר.
במסלול זה נדרשות, לדוגמה, בדיקות מוקדמות ומחמירות של דגימות לבדיקת איכות החלב על מנת לאשר יבוא מוקדם. לכן נדרש זמן לקבל את ההיתר, במידה שיינתן. "לכשיוגשו המסמכים הרלוונטיים על ידי היבואן לשירות המזון במשרד הבריאות, הם ייבדקו על מנת לוודא כי המוצרים אכן עומדים בחקיקה הרלוונטית, ככל שמדובר על מזון שאינו משווק באירופה, הוא יבחן על ידינו לצורך מתן אישור יבוא מוקדם כנדרש", נמסר מטעם משרד הבריאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
חלב טרה מעושר 3%
חלב טרה מעושר 3%
חלב
(צילום: מירב קריסטל)
כזכור, איתן יוחננוף הכריז באוגוסט כי בכוונתו לייבא חלב מטורקיה, והוא אמור להגיע לסניפי הרשת בימים הקרובים. יוחננוף הבהיר כי הסיבה העיקרית ליבוא מטורקיה אינו הרווחיות הכלכלית אלא "צעד הצהרתי. כרגע העניין הוא לא אם מדובר ברווח או לא, אלא שייבוא החלב יישאר איתנו. אם לא נתאמץ ונייבא שר האוצר יתייאש מהמהלך והצד השני יבין שהוא יכול להמשיך בגישה שלו".
גם יוחננוף, כמו רמי לוי, אינו מתכוון לייבא כמות גדולה בינתיים ואינו מצפה להרוויח על החלב המיובא, אלא לתמוך בשר האוצר סמוטריץ' להאריך את יבוא החלב לשנה, בנוסף לעמדת כוח שמעניק הייבוא לקמעונאים מול המחלבות הישראליות.
כזכור, הצו עליו חתם סמוטריץ' לביטול המכס על החלב, שהיווה חסם ליבואו לישראל, הוא לשלושה חודשים, ובעוד חמישה שבועות יפוג תוקפו. הצו התיר לייבא כל סוגי חלב לישראל, לא רק חלב רגיל הנמכר בארץ במחיר מפוקח.
יש לציין כי עד כה יבוא החלב שהתבצע לא היווה פתרון למחסור בחלב, הכמויות, גם אם יתווסף המשלוח של יוחננוף, מזעריות. יבואנים שאינם בעלי רשתות מזון שלהן פוזיציה מול המחלבות טוענים כי יבוא חלב במחיר מפוקח אינו רווחי במידה שתצדיק את הסיכון של יבוא מוצר טרי דרך הים בעל אורך חיי מדף קצרים, אך מעוניינים ביצוא של חלב מועשר לסוגיו, שאינו נמכר בארץ תחת פיקוח והרווחיות בו גדולה יותר.
מהצד השני של המתרס נמצאים הרפתנים שעלולים להיפגע קשות מיבוא חלב לישראל, והם נערכים לקרב מול האוצר שרוצה לפתוח את ההסכם שנחתם איתם לפני מספר חודשים ולשנות את תנאיו, שאינם כוללים יבוא חלב, למרות שהמדינה בהסכם התחייבה לכבדו בשלוש השנים הקרובות. בשבוע שעבר נערכה פגישה בין נציגי הרפתנים לאוצר, כאשר הרפתנים מאיימים לנקוט באמצעים. ביום שני אמורים הרפתנים להיפגש עם שר החקלאות בנושא, בתקווה שיתגייס למענם.