4 צפייה בגלריה
בצלא סמוטריץ' תמיר פדרו איתמר בן גביר בנימין נתניהו בית הדין בהאג
בצלא סמוטריץ' תמיר פדרו איתמר בן גביר בנימין נתניהו בית הדין בהאג
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP Photo/Ariel Schalit, Iakovos Hatzistavrou/Pool via REUTERS, shutterstock)
חשש בישראל, בצל אמירת ראש המוסד לשעבר לפיה ישראל מנהלת מדיניות אפרטהייד ביהודה ושומרון - והלם במערכת המדינית: בכירים בישראל ומשפטנים שמתמחים במשפט בינלאומי הביעו אמש (רביעי) חשש כי בשל התבטאויות מהסוג הזה של בכירים לשעבר במערכת הביטחון, לצד התבטאויות של שרים בתקופה האחרונה - ישראל מתקרבת במהירות להליכים פליליים בערכאות משפטיות בינלאומיות.
כבר כעת, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג אמור לפרסם חוות דעת על חוקיות הכיבוש, ולהשיב לשאלה אם הוא זמני או שהוא ממושך. בנוסף, בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג אמור לחקור אם ישראל מבצעת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. כשדמות בכירה כל כך כמו תמיר פרדו מזכירה את המונח אפרטהייד בהקשר השליטה הישראלית ביהודה ושומרון, זה נופל כפרי בשל לאלו שמנסים להוכיח את הטענה הזו משפטית.
4 צפייה בגלריה
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג אמור לפרסם חוות דעת על חוקיות הכיבוש. מעלה אדומים, ארכיון
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג אמור לפרסם חוות דעת על חוקיות הכיבוש. מעלה אדומים, ארכיון
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג אמור לפרסם חוות דעת על חוקיות הכיבוש. מעלה אדומים, ארכיון
(צילום: AP)
גורם מדיני בכיר תקף את התבטאותו של פרדו, ואמר כי "מדובר בהתבטאות מוגזמת שנותנת רוח גבית לאויבי ישראל". לדברי הבכיר, "השימוש במילה אפרטהייד על ידי מי שהיה בכיר ביותר במערכת הביטחון הישראלית גורם לנו נזק מיותר, ועוד נשלם על כך מחירים בערכאות משפטיות בינלאומיות. מדובר באמירה מיותרת לגמרי וחבל שנאמרה".
לצד פרדו, נדמה שגם שרי הממשלה הנוכחית לא תורמים לקייס המשפטי של ישראל. הראשון היה שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שדיבר על מחיקת הכפר הפלסטיני חווארה. על אף שסמוטריץ' חזר בו, עדיין מדובר באמירה מפלילה מבחינת ישראל. לצד זאת, שר האוצר משמש כשר במשרד הביטחון עם סמכויות על המנהל האזרחי. תחת סמוטריץ', פעולות של המנהל האזרחי בשטחי C נתפסות על ידי הקהילה הבינלאומית כסיפוח דה-פקטו וטרפוד פתרון שתי המדינות.
גם אמירתו של יו"ר עוצמה יהודית והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי "הזכות שלי, של אשתי ושל הילדים שלי להסתובב ביהודה ושומרון יותר חשובה מזכות התנועה של הערבים. זכות החיים שלי קודמת לזכות התנועה" - רק מחזקת את התזה על כך שישראל מנהלת מדיניות אפרטהייד בשטחים.
4 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג. "התבטאויות שעשויות להתפרש כגיבוי למדיניות של דיכוי ועליונות גזענית מקצרת ומזרזת את הדרך"
(צילום: shutterstock)
עו"ד ניק קאופמן, שעבד כסנגור בהאג, אמר כי "ככל ששרים בממשלת ישראל מתבטאים בתקשורת בדרך שיכולה להתפרש כמתן גיבוי למדיניות ממסדית הכוללת מעשים בלתי אנושיים במסגרת משטר של דיכוי ושל עליונות גזעית, הדרך להליכים פליליים בהאג נגד בכירים ישראלים קצרה ומהירה יותר".
לדברי קאופמן, "הניסיון שלי בהאג מלמד אותי שלא פעם מתקשה התביעה למצוא ראיות להוכחת המדיניות הממסדית - שהיא היסוד המיוחד הנדרש להוכחת פשע נגד האנושות". עם זאת, הוא ציין כי "ביטויים בעייתיים כמו של בן גביר נותנים לתביעה את היסוד הזה על מגש של כסף".
בכל מקרה, קביעה של בית הדין לצדק בהאג כי ישראל מנהלת כיבוש ארוך-טווח ביהודה ושומרון עלולה לסבך מאוד את המצב מבחינת המשפטית. במקרה של כיבוש ארוך-טווח, ניתן להתייחס אליו כאל סיפוח דה-פקטו, עם כל המשמעויות של זה מבחינת המשפט הבינלאומי הפלילי. למשל, במקרה כזה ניתן לנקוט נגד ישראל בסנקציות, ואף להביא את ישראל לבידוד מדיני.

בריאיון לסוכנות הידיעות AP, אמר אתמול ראש המוסד לשעבר פרדו כי "בשטח שבו שני עמים נשפטים תחת שתי מערכות משפט - יש מדינת אפרטהייד". עוד אמר פרדו כי כראש המוסד תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא הזהיר כמה פעמים כי עליו להחליט מהם גבולותיה של ישראל - או להסתכן בהשמדת מדינת היהודים. לדבריו, "ישראל צריכה להחליט מה היא רוצה. מדינה ללא גבול היא מדינה ללא גבולות". פרדו טען כי עמדותיו לגבי המצב בגדה הן "לא קיצוניות - אלא עובדה".
פרדו, שכיהן כראש המוסד בין השנים 2011 ל-2016, סירב לענות על השאלה האם הוא החזיק בעמדות אלו גם בזמן שהיה תפקיד. עם זאת, הוא ציין כי גם אז האמין שהנושא הפלסטיני הוא אחד מהסוגיות הדוחקות ביותר במדינה - אפילו יותר מתוכנית הגרעין האיראנית.
ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התייחס לדברי ראש המוסד שאותו מינה, אך במפלגתו אמרו כי "אנו מגנים בחריפות את ההתבטאות המבישה והשקרית של תמיר פרדו. אף מדינה בעולם אינה פועלת נגד הטרור ברמת המוסריות הגבוהה שבה פועלת ישראל. צה"ל פועל במוסריות כדי להגן על אזרחי ישראל תוך מניעת פגיעה בחפים מפשע. בבתי חולים בישראל מטפלים ביהודים וערבים, ישראלים ופלסטינים כאחד. ערבים ויהודים לומדים ועובדים יחד בישראל. במקום להגן על מדינת ישראל וצה"ל, פרדו מוציא את דיבתה של ישראל רעה".
4 צפייה בגלריה
נתניהו ופרדו. רה"מ מינה אותו, אך היום אמרו בליכוד על ראש המוסד לשעבר: "מוציא את דיבתה של ישראל רעה"
נתניהו ופרדו. רה"מ מינה אותו, אך היום אמרו בליכוד על ראש המוסד לשעבר: "מוציא את דיבתה של ישראל רעה"
נתניהו ופרדו. רה"מ מינה אותו, אך היום אמרו בליכוד על ראש המוסד לשעבר: "מוציא את דיבתה של ישראל רעה"
(צילום: קובי גדעון,לע"מ)
לא רק ראש המוסד לשעבר טען שישראל היא מדינת אפרטהייד, אלא גם השליח המיוחד של האו"ם לבחינת זכויות האדם של הפלסטינים, מייקל לינק. השליח המיוחד הגיש בשבוע שעבר לאו"ם ממצאי מחקר שנערך על המצב באזורים הפלסטיניים ביהודה ושומרון לקראת הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג על חוקיות הכיבוש הישראלי, וקבע שישראל "מפרה את המשפט הבינלאומי, תוך סיפוח שטח כבוש, פגיעה בזכויות אזרח והנהגת שיטות אפרטהייד".
הדו"ח בן 107 העמודים, שנערך בשיתוף האוניברסיטה הלאומית של אירלנד בגולוויי, קובע כי "מכיוון שהכיבוש אינו חוקי, ההשלכות צריכות להיות נסיגה מוחלטת, מיידית ובלתי מותנית של כוחות הצבא של ישראל, נסיגת מתנחלים קולוניאליים, ביטול כל החוקים המפלים ופירוק המנהל האזרחי". לינק, פרופסור קנדי למשפטים שמסיים בימים אלה את תפקידו לאחר שבע שנים, קורא לדו"ח הזה "אחד המקיפים ביותר על כיבוש, דה-קולוניזציה והגדרה עצמית שפורסם אי פעם על ידי האו"ם".
פורסם לראשונה: 22:54, 06.09.23