4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
ראש המוסד היוצא יוסי כהן, מחליפו דוד ברנע וביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש המוסד הבא דוד ברנע יצטרך למצוא שיטות ואמצעים חדשים להתמודד עם סוגיית הגרעין והטילים האיראניים. יוסי כהן היה באמת פורץ דרך, אבל הוא בנה את הפעילות האיסופית והמשבשת באיראן על תשתית יכולות שהניחו קודמיו - מאיר דגן ותמיר פרדו. יוסי כהן שיפר מאוד את היכולות האלה ובעיקר היה נועז בהפעלת המוסד, הן בהיבט המודיעין והן בהיבט ההתקפי. היו לכהן הישגים מדהימים ולברנע היה חלק בהם. אבל האיראנים למדו בינתיים - בעיקר אחרי הפיצוצים שהיו במפעל הצנטריפוגות בנתנז שהם מייחסים למוסד - חלק משיטות הפעולה, ונוקטים כעת אמצעי זהירות יעילים מבעבר.


4 צפייה בגלריה
מתקן ההעשרה בנתנז
מתקן ההעשרה בנתנז
מתקן ההעשרה בנתנז
(צילום: EPA)
אולם הבעיה העיקרית היא שפרויקט הגרעין ופרויקט הטילים (שיישאו את הפצצה ליעדיה) ממשיכים להתקדם בקצב שהאיראנים רוצים בו ומכתיבים אותו. כתוצאה מכך איראן כבר קרובה מאוד (פחות משנה) להיות "מדינה סף גרעינית", ובמרחק שמוערך בשנה וחצי מיכולת גרעינית ראשונית (מתקן נפץ יעיל). הבעיה הזו עוד תחריף מנקודת ראות ישראלית כשארה"ב ואיראן יחזרו להסכם הגרעין (JCPOA) מ-2015, וסביר להניח שהאמריקנים יגבילו את פעולות החבלה הקינטית (פיצוץ מתקנים וחיסול מדענים) שלפי פרסומים זרים המוסד ביצע ואולי רוצה לבצע בעתיד, באיראן.
4 צפייה בגלריה
דוד (דדי) ברנע ראש המוסד הבא
דוד (דדי) ברנע ראש המוסד הבא
דוד (דדי) ברנע, ראש המוסד הבא

4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
ממשל ביידן לא שש לשתף פעולה עם נתניהו
(צילום: AP, הדס פרוש)
בכירי ממשל ביידן לא ירצו שפעילותה של ישראל תייצר מתיחות באזור המפרץ ותחייב אותם להתערב בשעה שהם מתמודדים עם בעיות פנים, סין ורוסיה. הם גם לא רוצים שהיחידות המיוחדות שהקים "כוח קודס" של משמרות המהפכה לאחרונה מקרב המיליציות העיראקיות, יפגעו בחיילים האמריקנים שעדיין נמצאים בעיראק.
לכן ברנע יצטרך כמשימה ראשונה לבנות אמון ולפתח ולהדק את הקשרים עם קהיליית המודיעין האמריקנית ועם בכירי ממשל ביידן. יחד איתם - לגבש אסטרטגיה ושיטות פעולה שיהיו מוסכמות על וושינגטון וירושלים. זאת בשל העובדה שישראל תזדקק לסיוע הצבאי והמדיני האמריקני אם איראן תתקרב ליכולת גרעינית ויהיה צורך לפעול ביחד או לחוד (עם תמיכה אמריקנית).
זו המשימה החשובה ביותר של ברנע. היא לא תהיה קלה אם נתניהו ימנה את כהן כשליחו המיוחד לענייני איראן. ממשל ביידן אינו שש לשתף פעולה עם נתניהו, וכהן, מוכשר ככל שהוא, מזוהה מאוד עם נתניהו. אם נתניהו יהיה ראש ממשלה כהן יהיה גם מעין "ראש מוסד-על" שברנע יצטרך להתחשב בדעתו, ואולי יחשוש לפתח יוזמות משלו. בנוסף, ראש המוסד החדש יצטרך להגביר מאוד את איסוף המודיעין כדי למנוע התעצמות של חמאס ושל הג'יהאד האיסלאמי אחרי מבצע "שומר החומות". המוסד בהחלט שותף פעיל, אך נושא זה לא היה בראש מעייניו.