במערכת הביטחון עדיין מנהלים מצוד אחר מספר מחבלים שרצחו באחרונה ארבעה ישראלים. ברקע הצהרתו היום (שני) של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבה אמר כי "השגנו את כולם" - עדיין נמשך המצוד אחר רוצחיו של מאיר תמרי, שנרצח בפיגוע ירי בכניסה לחרמש בסוף מאי, ובמקביל גם המצוד אחר המחבל שרצח את שי סיילאס ניגרקר ובנו אביעד ניר בפיגוע הירי בחווארה בשבת, וגם אחר המחבל שירה למוות בבת שבע נגרי הבוקר בהר חברון.
במערכת הביטחון מגדירים את הפיגועים כ"מעגל הטרור" ואת לכידת המפגעים לפני ואחריהם כ"מעגל הסיכול". ככל שמעגל הסיכול גדול יותר כך נוצרת הרתעה, הם מאמינים. אלא שכרגע ישנם כאמור לפחות שלושה (ההערכה שיש יותר, אב"ק) מחבלים שנמלטו מזירות הפיגועים. צה"ל ופיקוד המרכז משקיעים מאמצים רבים בניסיונות לסכל את המחבלים עוד לפני ביצוע הפיגוע, כפי שראינו במספר מקרים, כולל בסיכולים מהאוויר. לאחר פיגוע שהתרחש, הם מעוניינים במענה ראוי בטווח זמן מיידי, מה שלא קרה באירועים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
רה"מ הצהיר כי "השגנו את כולם", אך ישנם מחבלים שטרם נתפסו. נתניהו וגלנט בזירת הפיגוע, היום
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בדרום הר חברון, הבוקר
(צילום: לירן תמרי)
לאחר פיגועי הירי בחווארה, בהם גם הפיגוע שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב בפברואר, בחטיבה המרחבית שומרון העמיקו את תפיסת ההגנה. הם הציבו חיילים כמעט בכל מסדרון חווארה על מנת לתת מענה ולמנוע ממחבלים להימלט. זה עזר בכמה מקרים שבהם נתפסו מחבלים מהר, אך עדיין הדבר לא הרמטי.
המצוד אחר המחבלים מתמקד בעיקר במישור המודיעיני תוך המתנה לתזמון המתאים לרגע ביצוע המעצר או הסיכול של המחבלים. בעזרת שימוש באמצעים השונים, צה"ל ושב"כ מצליחים ברוב המקרים די מהר לעלות על קצת חוט באשר לזהות המפגעים, אך מכאן ועד לסיכולים הדרך ארוכה.
בינתיים המחבלים ממשיכים לבצע פיגועי ירי קטלניים ולא נראה שיש הרתעה. הם נמלטים ללב הערים הפלסטיניות מתוך מחשבה שמדובר בערי מקלט ושם הם יהיו מוגנים. העובדה שיש רצף של פיגועים שבהם המחבלים לא נתפסו מעוררת השראה בקרב מחבלים נוספים לצאת ולפגע. למרות המגעים שישראל מנהל מול הרשות הפלסטינית, ראינו בהרבה מקומות כי הפלסטינים מסייעים למחבלים הנמלטים. הדבר קורה בעיקר באזור צפון השומרון, שכם וג'נין, אבל גם במקומות אחרים.
מבחינת פיקוד המרכז ואוגדת איו"ש המטרה היא שהמחבל לא ייצא מזירת הפיגוע - חי או מת - ולכן ההיערכות במקומות מסוימים וגם ההנחיות הן להיות חדים ולפעול בצורה מהירה. כשמחבל נמלט מהזירה, הדבר גורר כוחות למרדף ועלול להיווצר מעגל טרור שמתדלק את עצמו כל הזמן.

3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי מגיע לזירת הפיגויע בדרום הר חברון
הרמטכ"ל הרצי הלוי מגיע לזירת הפיגויע בדרום הר חברון
במערכת הביטחון חוששים שהפיגועים יזלגו לאזורים נוספים ביו"ש. הרמטכ"ל הלוי בזירת הפיגוע, היום
(צילום: דובר צה"ל)
אך החשש לא נותר רק בגזרת צפון השומרון. אם עד עכשיו רוב הפיגועים היו באזור זה, הבוקר התרחש הפיגוע בגזרת יהודה. במערכת הביטחון קיים חשש גדול ולפיו הטרור לא יתוחם רק לאזור אחד, אלא ילך ויתפשט למרחבים אחרים.
רה"מ נתניהו אמר בהצהרה שנשא לצד שר הביטחון יואב גלנט בזירת הפיגוע בדרום הר חברון כי "אנו פועלים מסביב לשעון כדי להשיג את המרצחים ואת אלה שמנסים לרצוח את אזרחי ישראל". הוא הצהיר כאמור כי "השגנו את כולם", והתעלם מהמחבל שרצח את מאיר תמרי בחרמש. ראש הממשלה הוסיף: "נשיג גם את המחבלים שביצעו את הפיגוע היום, אבל צריך להבין שחלק מגל הטרור הזה בא מהכוונה חיצונית".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הגיע גם הוא לזירת הפיגוע מוקדם יותר, וערך במקום תחקיר ראשוני והערכת מצב, יחד עם ראש השב"כ רונן בר, מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס ומפקד אוגדת יהודה ושומרון תת-אלוף אבי בלוט. אלוף פוקס הודה בזירה כי "אנחנו בגל טרור שלא ידענו זמן רב".
לדבריו, "צה"ל וכוחות הביטחון פועלים מדי יום לסיכול של טרור, בכפרים, בקסבאות ובמחנות הפליטים", המשיך פוקס. "רוב הפעמים אנחנו מצליחים, היום והשבוע אנחנו בזמן קשה, ולא הצלחנו. אנחנו נרדוף את האויבים מחווארה, חברון ומכל מקום, ונבוא איתם בחשבון".