חוזרים (עדיין עם כמה הגבלות) לשגרה: התקנות במסגרת הפעימה השלישית של ההקלות במשק, שאותן אישרה אמש הממשלה, נכנסו לתוקף היום. בין היתר חזרו יותר תלמידים לבתי הספר, נפתו חדרי האוכל במלונות, וגם אולמות האירועים ואירועי התרבות חזרו לפעול, תחת מגבלות.
לאחר חודשים רבים שבהם לא הגיעו לבתי הספר בשל מגבלות הקורונה, תלמידי כיתות ז'-י', שהיו האחרונים שהמשיכו ללמוד באופן מקוון, חזרו הבוקר לכיתות בחלק מהימים ובחלק מהיישובים. התלמידים חזרו גם ביישובים הירוקים והצהובים וגם ביישובים כתומים ששיעור המתחסנים בהם בקרב בני 50 ומעלה עומד על יותר מ-70%, ושציון הרמזור שלהם עומד על פחות מ-7.
בתי המלון נפתחו כבר בפעימה השנייה של ההקלות, לפני כשבועיים, במסגרת חובת הצגת תו ירוק. כעת שרי הממשלה אישרו את פתיחת חדרי האוכל במלונות, שמתנהלים במגבלת תפוסה של 50% מימי שגרה. בחדרי האוכל מותרת שהייה של עד 300 בני אדם בו זמנית.
גם האולמות וגני האירועים חזרו היום לפעילות, כאשר הכניסה מותרת רק לנושאי תו ירוק. קיום האירועים מתאפשר בתפוסה של עד 50%, ומספר המשתתפים באירוע לא יעלה על 300 איש. 5% מהמשתתפים בכל אירוע יוכלו להשתתף בהצגת בדיקת קורונה שלילית שנערכה עד 48 שעות לפני כן. בעל האולם יחויב לקבוע מנגנון שיוודא שאין חריגה מ-5%.
אבל לא כולם פותחים, למרות ההקלות. למרות שהמדינה מאפשרת פתיחה של בתי קולנוע, ברשתות בתי הקולנוע לא ינערו את האבק מהמקרנים ולא פותחים כרגע את האולמות. בעוד שסינמטק תל אביב הודיע חגיגית שיקרין סרטים השבוע, ברשתות בתי הקולנוע, האולמות עדיין שוממים. "בלי פופקורן לא נחזור", אמר לנו גורם באחת מרשתות הקולנוע, "מזה אנחנו מרוויחים כסף, מהמזנון". גורם אחר בענף הדגיש: "לקולנוע יש מודל עסקי ברור: הכרטיס נמכר בזול יחסית ואנחנו מרוויחים מהפופקורן, ממזון ושתייה".
חשש מסגר רביעי ומווריאנטים: הפרויקטור פרופ' נחמן אש הזהיר בריאיון לאולפן ynet כי למרות הפעימה השלישית של ההקלות - עלולה להגיע התפרצות נוספת, והדגיש כי עדיין לא נמצא פתרון טוב לנתב"ג. אש ציין כי פתיחת בתי הספר נעשתה "בלב שלם", וטוען כי לא רואים עלייה משמעותית בתחלואה אצל ילדים לאחרונה. על מבצע החיסונים: "נצטרך לחסן לפחות עוד שני מיליון בשביל חסינות עדר".
ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הציגה את "מפת המוטציות" העדכנית. בחוות דעתה ציינה כי "לאחר שישה שבועות של סגר, מתוכם חודש בסגר מהודק, חלה ירידה איטית בתחלואה, שכעת נעצרה. שתי סיבות נראות על פניו לתגובה הבלתי מספקת לצעדי הסגר: היענות חלקית של הציבור להגבלות הסגר והתפשטות הווריאנט הבריטי בישראל, בעל שיעור הדבקה גבוה באופן משמעותי מנגיף הקורונה שהיה מוכר לנו בישראל עד כה, ועם ראיות מאנגליה על קטלניות יתר". בנוסף היא דיברה על המוטציה הדרום-אפריקנית, המוטציות האמריקניות, מוטציות נוספות מיבשת אפריקה וגם מוטציה מברזיל.
הקטל בדרכים: רוכבת קורקינט חשמלי כבת 30 נהרגה מפגיעת משאית ברחוב המסגר בתל אביב. צוות של מגן דוד אדום קבע את מותה של האישה. נהג המשאית, תושב טירה, עוכב לחקירה. בוחני התנועה של המשטרה חוקרים את נסיבות התאונה. לפי עמותת אור ירוק, מתחילת השנה נהרגו ארבעה רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים בתאונות דרכים, שניים מהם ביומיים האחרונים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנה החולפת נהרגו 24 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים בתאונות דרכים - שניים יותר מאשר ב-2019.
3 צפייה בגלריה
רוכבת קורקינט חשמלי כבת 30 נהרגה בתאונה עם משאית ברחוב המסגר בתל אביב
רוכבת קורקינט חשמלי כבת 30 נהרגה בתאונה עם משאית ברחוב המסגר בתל אביב
זירת התאונה בתל אביב
(צילום: יעקב רפאלי, תיעוד מבצעי מד"א)
מוקדם יותר נהרג רוכב אופנוע כבן 30 בתאונה במעורבות משאית בצומת הרחובות ז'בוטינסקי ורבין בפתח תקווה. צוות של מגן דוד אדום פינה את רוכב האופנוע במצב אנוש לבית החולים בילינסון הסמוך, אך שם נקבע מותו.
מחר תתקיים ועידת "הנשים של המדינה" של "ידיעות אחרונות" ו-ynet, בהשתתפות ירדה ארזי, יפה בן דויד, ח"כ עודד פורר, טל אוחנה, לאה לב ועוד. בנוסף אל על תפעיל טיסת פיילוט, כחלק ממתווה החזרה לשיגרת טיסות, תוך שמירה מרבית על בריאות הנוסעים.
מחר תורגש התקררות קלה, אך ביום שלישי הטמפרטורות יתחילו לעלות - וביום רביעי יתפתחו תנאי שרב קל. ביום חמישי בבוקר, לעומת זאת, הטמפרטורות ירדו בחדות. מזג האוויר יהיה מעונן חלקית עם סיכוי לגשם מקומי בעיקר בצפון ובחוף. ביום שישי תורגש ירידה נוספת בטמפרטורות, שתהיה חדה במיוחד לעומת הטמפרטורות שיימדדו ביום רביעי.
מדאיג ולא מפתיע. הריאיון שנתן ראש הממשלה לרשת פוקס האמריקנית, שבו הכריז שהקורונה מאחורינו, גורם לתרעומת. זה מדאיג במיוחד אם זה מה שינחה את ממשלתנו מעכשיו. אמנם, ברוב מדינות העולם הגל הנוכחי של התחלואה מקורונה משתטח ויורד, אבל הנגיף לא נעלם.
הוא משכפל את עצמו ותוך כדי כך נוצרים וריאנטים חדשים, שהשפעתם טרם ידועה. גם אמונה עיוורת בכך שהחיסון יהיה יעיל נגד כל הווריאנטים העתידיים, היא בגדר נבואה שאף גורם מקצועי לא תומך בה. נכון להיום, ישנם נתונים שמצביעים על יעילות גבוהה מאוד של החיסון של פייזר נגד הזן המקורי והווריאנט הבריטי, ויעילות פחותה נגד הווריאנטים הדרום אפריקני והברזילאי. דוגמה אחרת היא החיסון של אסטרה-זנקה, שהתברר כפחות יעיל נגד הווריאנט הדרום אפריקני. לפעול על פי קונספציה שגויה שהקורונה מאחורינו, שעל פיה ניתן להשאיר מאחורינו אמצעי זהירות, לפתוח "הכול", להזניח את מערכת הבריאות וכיוצא בכך, יעלה בבריאות של אנשים רבים. הלקח המרכזי מהמגפה הוא, שמשבר במערכת הבריאות גורם למשבר כלכלי וחברתי.
מדוע אמירת ראש הממשלה וגישה זו אינן מפתיעות? כי זו לא הקונספציה השגויה הראשונה בניהול המשבר הנוכחי. נזכיר כמה מהן:
1. אין צורך בהרבה בדיקות קורונה (בתחילת המגפה)
2. אין אפשרות לטיפול דיפרנציאלי בישראל (לקראת הסגר השני)
3. הנגיף לא יגיע דרך נתב"ג לאחר ביטול חלק מהטיסות
4. חיסונים יפתרו את כל הבעיות באופן מיידי
מצד שני, יש לחזור ולתת קרדיט לראש הממשלה, שכאיש נבון הוא ממשיך להזמין חיסונים וכבר הודיע שיהיו לנו 36 מיליון חיסונים. אם מדובר בחיסון שדורש שתי זריקות, המשמעות היא שיש לנו חיסונים ל-18 מיליון איש או שראש הממשלה מתכנן 4 זריקות כמעט לכל תושב במדינה, כולל תינוקות.
איך להבין את הסתירה בין ההכרזה על סוף הקורונה, פתיחת המשק (כשמקדם ההדבקה עלה ליותר מ-1) וכו', לבין הזמנת חיסונים? ההסבר פשוט - הבחירות המתקרבות. חוששני, שהחישוב הפוליטי הוא, שייקח כשבועיים להדבקה בנגיף (הגל הרביעי) להתפשט, דהיינו, להגיע לשיאה רק לאחר הבחירות.
ישראל הפכה בסוף השבוע למדינה ה-26 בעולם והראשונה שבה פחות מ-10 מיליון תושבים, שבהן אובחנו יותר מ-800 אלף תושבים כחיוביים לקורונה מאז פרוץ המגפה.
ישראל נמצאת בקבוצה של חמש מדינות, שמתקרבות מאוד למיליון נדבקים. מדובר בקנדה, צ'ילה, רומניה ופורטוגל.
נכון לעכשיו ישראל מדורגת במקום העשירי בעולם ביחס מאומתים למיליון תושבים בשבעת הימים האחרונים. מקדימות את ישראל רק: צ'כיה, אסטוניה, מונטנגרו, סן מרינו, מלטה, איי סיישל, סרביה, הונגריה וירדן.
יהודה, "האח הגדול". למה? בגלל הפרטים החדשים על סילוקו מבית "האח הגדול" של יהודה יצחקוב, שהתגלו בפרק ששודר אתמול. יצחקוב יצא מהבית בגלל איומים על רמי ורד, ואלימות בהתבטאויות כמו "אני אגרור את הראש שלו על המדרכה", אחרי שוורד דרש ממנו שיהיה בשקט בחדר השינה. בשיחה בחדר "האח הגדול" אמר יצחקוב דברים אלימים נוספים, כמו "לא משנה כמה זמן יעבור... אני אזיין אותו על המילים האלה, ולא מעניין אותי".
שירה איסקוב, מי שהפכה לגיבורה לאומית לא מהסיבות הנכונות מספרת בריאיון מיוחד ל"לאשה" על החזרה לדירה בתל אביב, ההצעות להיכנס לפוליטיקה, ושיקום הבן שלה: "רק לפני שבועיים הוא חזר לדבר ולצחוק"
3 צפייה בגלריה
שירה איסקוב
שירה איסקוב
שירה איסקוב
(צילום: עדי אורני)
לפני שידור הריאיון שהולך לזעזע את העולם - ואת בריטניה בפרט - חבריה של מייגן מרקל מתייצבים לצידה. בנוסף הסכום שקיבלה אופרה ווינפרי נחשף, ואילו מומחים למלוכה מבהירים כי הנסיך הארי יתחרט על מעשיו - בדיוק כמו אימו. בארמון מתכוננים ליום שאחרי. "זה בסך הכל מופע צדדי, גם זה יעבור". ספינה באוויר? תמונה של ספינה מרחפת פורסמה ברשתות החברתיות. אז איך זה קרה? מומחה ממכון דוידסון הסביר בריאיון באולפן ynet שזו אשליה אופטית.
וגם: הכותרת - פודקאסט האקטואליה של ynet. והפעם: לפני שנה, סדרת ציוצים של יאיר נתניהו הפכה את דנה כשדי בעל כורחה לכוכבת רשת - ולא במובן הטוב. בשיחה מיוחדת עם ״הכותרת״ היא מספרת על השנה הקשה שעברה, על ההטרדות והאיומים שספגה - ועל תחושת האחריות ששלחה אותה למערכה המשפטית מול בנו של ראש הממשלה. האזינו