יום לאחר שגני הילדים נפתחו ברחבי הארץ, במסגרת השלב הראשון ביציאה מהסגר השני, מתח יו"ר ועדת החינוך רם שפע ביקורת על שר החינוך יואב גלנט, שלדבריו "נכנס לשנת חורף ונעלם". בריאיון לאולפן ynet תקף את מוסדות הלימוד שפעלו אתמול למרות האיסור, וקיווה שמזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד - שהכריזה אתמול על סכסוך עבודה - לא תממש את האיום. "במתווה נכון, בשבועות הקרובים יהיה אפשר לפתוח את כיתות א'-ב' ואף יותר", הוא טען. צפו בריאיון המלא.
"פתיחת מוסדות חינוך בניגוד לתקנות היא לא לגיטימית, זה מצב בלתי אפשרי", אמר שפע בהתייחסו לכך שמאות תלמודי תורה פעלו אתמול ברחבי הארץ, "זו מציאות שאנחנו צריכים לאכוף, וגם לבדוק את האפשרות שלפיה לא יועברו תקציבים למי שמפר את החוק מהמדינה. עם זאת, צריך לציין שיש הרבה שפועלים על פי חוק בחברה החרדית".
- איפה שר החינוך יואב גלנט משתלב באמירות הללו? "צריך להגיד את האמת, והאמת היא קשה. אני אומר את זה מתוך חברותי בקואליציה - שר החינוך נכנס לשנת חורף. הוא נעלם. אני לא יודע איפה הוא, ההורים לא יודעים איפה הוא, ואני לא מוכן יותר לחכות ולשבת בצד. בוועדת החינוך אנחנו שואלים את אנשי משרד החינוך שאלות קשות, ולא מקבלים תשובות. מישהו יודע אם יש מתווה שדנים בו לחזרת כיתות א'-י"ב לבתי הספר? אין מתווה".

2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"לא מקבלים תשובות ממשרד החינוך". שפע בביקורת על גלנט
(צילום: דנה קופל )
שפע ציין כי בכוונתו לגבש בימים הקרובים תוכנית חירום לחינוך בשגרת קורונה. "זה הדבר היחיד שיכול לתת לנו אופק, שנציל איתו את השנה. אני לא מוכן שאזרח בישראל יתרגל למציאות שבה אנחנו מקבלים 11 שנות לימוד לכשני מיליון תלמידים", הוא אמר.
יו"ר ועדת החינוך הוסיף לתקוף את גלנט: "התקופה הכי קריטית שלנו, תקופת חירום חינוכית, אנחנו לא שומעים את שר החינוך מציג אופק, מה יהיה כשנחזור ללימודים".
שפע מתח ביקורת גם על המדיניות: "מסתכלים פה על חינוך כאילו שהוא פרדיגמה אחת - או שכולם חוזרים או שנשארים בבית, אבל זה לא המצב. ייתכן שילד בכיתה י' הולך לבית הספר ולומד תחילה עם הכיתה שלו, ואחרי זה הולך לשיעור מדעים, ואחרי זה לכיתה שלו, ואחרי זה פוגש מאה תלמידים. אם נחשוב מחוץ לקופסה, נוכל לגרום לכך שתהיה הדבקה פחות גדולה. אולי כך, כשהתלמידים יחזרו נהיה במצב בריאותי פחות קשה".
2 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האזורי לעבודה
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האזורי לעבודה
על בן דויד: "מבין אותה אבל מקווה שהיא לא תשבית את הלימודים"
(צילום: מוטי קמחי)
- שר החינוך צריך לשאת באחריות על ההתפרצות לאחר פתיחת השנה? "שר החינוך חייב לקחת אחריות כל הזמן למצוא עוד ועוד אלטרנטיבות כדי להחזיר את המערכת. אני לא חושב שצריך לפתוח את כל מערכת החינוך מחר בבוקר, ממש לא, אבל אני חושב שיש מספיק חלופות. אפשר להחזיר את התלמידים לפי שעות למשל. שכיתות י' יגיעו לשלוש שעות בבוקר, וכיתות י"א לאחר מכן".
על פתיחת גני הילדים אתמול אמר שפע: "ביום שישי האחרון גננות התקשרו אליי בצהריים, הורים רצו לדעת אם ואיך ייפתח הגן שלהם. אני מבין שגלנט עבר חוויה לא פשוטה בתחילת השנה, אבל יש לו אחריות להציג עוד תוכניות".
- מה דעתך על האיום של יפה בן דויד, של הסתדרות המורים? "אני חושב שהיא צודקת בטענה שמשרד החינוך לא מדבר איתה, אבל אני לא מוכן לקבל את זה ששום דבר לא היה ברור. הרי ידענו שהגנים יחזרו לפעילות ביום ראשון או שני".
נזכיר כי אתמול הכריזה הסתדרות המורים על סכסוך עבודה בגני הילדים ובמסגרות החינוך המיוחד, בעקבות "התעלמות משרד הבריאות ומשרד החינוך מבריאותם של עובדי ההוראה, וחזרה לעבודה סדירה בגנים ללא מיגון מתאים וללא קפסולות", לטענתם, כאשר המזכ"לית בן דויד קראה להידברות מיידית עם משרד החינוך בנושא.
"אני מאוד מקווה שהיא לא תשבית את הלימודים", קיווה שפע, "צריך לנהוג באחריות. אני מסכים שצריך לשמור על הגננות, רבות מחברותיי הן גננות, אבל צריך לשמור עליהן בדרך של הידברות עם שר החינוך".
מתי ניתן יהיה לפתוח את כיתות א'-ב'? "אני חושב שאם יהיה מתווה מסודר ומתוכנן מראש, אפשר יהיה לפתוח בשבועות הקרובים את הכיתות הללו וכיתות נוספות. צריך לעשות את זה בזהירות, משיקולים בריאותיים. אני לא רץ לפתוח, אני רק אומר שבתוך האיזונים בין המצב הכלכלי לבין המצב החברתי-נפשי של הילדים שנמצאים בו, אנחנו צריכים לראות איך אנחנו מחזירים אותם באופן בטוח, בצורה שונה לחלוטין מהפעם הקודמת ותוך שמירה על צוותי ההוראה".