ריפרש
הרשתות החברתיות ממשיכות לבעור / עם נועם שוורץ
28:55
יותר מחודשיים עברו מאז שפרצה המלחמה עם חמאס, ונדמה שהאש מסרבת לשכוך - ולא רק בשדה הקרב. הרשתות החברתיות עדיין מוצפות בפייק ניוז, ביטויי שטנה, דיסאינפורמציה וסרטוני זוועה והפלטפורמות מתקשות להנמיך את גובה הלהבות.
1 צפייה בגלריה
כאוס ברשתות החברתיות
כאוס ברשתות החברתיות
הרשתות החברתיות ממשיכות לבעור
(עיבוד תמונה. צילום: Thaspol Sangsee / Shutterstock.com, MAHMUD HAMS / AFP)
המצב כל כך חמור, שמנכ"ל טיקטוק שו זי צ'ו נפגש בשבועות האחרונים בכמה הזדמנויות עם מנהיגים ואנשי עסקים יהודים בניסיון לשכנע אותם שהרשת החברתית הסינית לא מקדמת תוכן אנטי-ישראלי ואנטישמי על חשבון תוכן פרו-ישראלי. זה לא ממש עזר לו כשתחקיר של רשת פוקס ביזנס חשף שעובדים יהודים בטיקטוק סובלים מהטרדות והתנכלויות ואילו עובדים אחרים צהלו בעקבות הטבח ב-7 באוקטובר והתגאו בכך שהם מציפים את הפלטפורמה בתוכן אנטי-ישראלי.

הפרקים הקודמים של ריפרש:

גם מטא, הבעלים של פייסבוק ואינסטגרם, הראתה שהיא מתקשה לקבל את ההחלטות הנכונות בנוגע לתכנים שמתפרסמים סביב המלחמה. בשבוע שעבר הודיעה המועצה המפקחת על מטא, גוף שפועל באופן עצמאי אך ממומן על ידי החברה, שתבדוק בהליך מזורז את ההחלטה להסיר שני סרטונים מהמלחמה - אחד מתעד קורבנות פלסטינים של פיצוץ ליד בית החולים שיפא בעזה, והשני מתעד את חטיפתם של נועה ארגמני ואבינתן אור לעזה. במועצה הסבירו ש"המקרים מעלים שאלות חשובות הקשורות לסכסוך ומייצגים סוגיות רחבות יותר".
על X של אילון מאסק אין צורך להרחיב יותר מדי. הפלטפורמה דוגלת במינימום צנזורה אך בפועל מאפשרת מקסימום שנאה כשהיא נותנת במה לאנטישמים שונאי ישראל כמו ג'קסון הינקל להפיץ שקרים נוראיים ואפילו להרוויח מזה כסף בזכות הווי הכחול שלהם.

תופעה שלא ראינו אף פעם

נועם שוורץנועם שוורץצילום: אדוארדו פלדמן
"אנחנו נמצאים בעיצומו של קרב חסר תקדים בהיסטוריה של האינטרנט", אומר נועם שוורץ, מנכ"ל ומייסד-שותף של חברת אקטיבפנס שמסייעת לרשתות חברתיות לנטר תוכן זדוני, "ראינו מאבקים בזירת האונליין בכל מיני הזדמנויות בשנים האחרונות, הגדול מביניהם היה במערכה בין אוקראינה ורוסיה. היו הרבה דברים סביב הבחירות בארה"ב ובחירות במקומות אחרים, אבל הדבר הזה שאנחנו נמצאים בעיצומו, תוך כדי שננסה לנתק את עצמנו כאינדיבידואלים מאוד-מאוד מעורבים, הוא באמת תופעה שלא ראינו אף פעם. "הסכסוך מושך כל כך הרבה תשומת לב מכל כך הרבה מדינות וכל כך הרבה גופים וכל כך הרבה מוסדות, שבעצם זירת המאבק הדיגיטלי נמצאת במקום שאף אחד לא חשב שהיא תגיע אליו. רק השיחות על כמובן המאבק בשטח והשיח בין האזרחים, אבל השיח סביב המכללות בארצות הברית, האנטישמיות בליגת הקיסוס, כל מה שקשור למוסדות צדקה במרכאות שמגייסים כסף, כל מה שקשור לשיח ברחוב, ברחוב האמריקאי, ברחוב האירופאי, ברחוב המזרח-תיכוני, כמות השיח, כמות השנאה, כמות הדיסאינפורמציה, כמות ההסתה, היא חסרת תקדים. וכל יום יש טרנד חדש. כל יום יש מנצח, מפסיד, טוויסט, ספין, קמפיינים שאף אחד לא ציפה להם. באמת משהו שלא ראינו אף פעם". האזינו לפרק המלא בנגן שבתחילת הכתבה