בתוך פחות משלוש שנים הפך פורטנייט מלהיט גיימינג רגעי עבור ילדים לתופעה של ממש: משחק הבאטל רויאל - קרב מרובה משתתפים, של מפתחת המשחקים Epic Games, משך תשומת לב עולמית בזכות היכולת שלו לרתק מיליוני ילדים ובני נוער למסכים לשעות ארוכות, ולהותיר את ההורים שלהם מתוסכלים מדאגה ועוקבים בחשש אחרי רכישות בלתי צפויות בכרטיסי האשראי.
3 צפייה בגלריה
העתיד לפי פורטנייט
העתיד לפי פורטנייט
העתיד לפי פורטנייט
(אילוסטרציה: Shutterstock)
גיימי gamey
גם אם לא שיחקתם בו מעולם, פורטנייט הפך במהרה ללהיט שקשה להתעלם ממנו: "ריקוד הפורטנייט" כבש את הרשתות החברתיות - עד כדי כך שכוכב "הנסיך המדליק מבל אייר", אלפונסו ריביירו (קרלטון) החליט לתבוע את המפתחים על גניבת זכויות יוצרים של צעדי הריקוד המזוהים עמו; תחרויות פורטנייט סידרו לשחקנים בגיל העשרה סכומי זכייה בשווי מיליוני דולרים; אירועים וכנסים סביב פורטנייט נערכו בכל פינה בגלובוס - וגם בישראל; קורסים באקדמיה שמוקדשים למשחק; ומנגד - הלכו וגברו הדיווחים על ילדים צעירים שמתמכרים למשחק "כמו להירואין" ואף נכנסים לגמילה.
בתגובה לטענות על מסוכנות והתמכרות, הדגישו אוהדי המשחק את המימד החברתי של פורטנייט, וטענו כי מדובר במרחב מקוון - שבו ילדים ובני נוער (ומותר להודות בזה, גם שחקנים מבוגרים יותר) פוגשים את חבריהם לשעות של בילוי משותף. בכך, פורטנייט הצליחה לערער את התדמית הבודדה-משהו של גיימרים מושבעים שמסתגרים בחדר מול המסך. עכשיו, Epic Games לוקחת את המימד החברתי הזה כמה צעדים קדימה - ומציירת את גבולות הגזרה מחדש.
3 צפייה בגלריה
פורטנייט
פורטנייט
עכשיו גם באנדרואיד. פורטנייט
(צילום: shutterstock)
בשבוע שעבר הושק מצב משחק חדש ויצירתי תחת הכותרת "פארטי רויאל". המצב הזה מצטרף למצבים המוכרים הקודמים של המשחק: "הצילו את העולם", הכולל עד ארבעה שחקנים שפועלים יחד במשימות שונות; "באטל רויאל" - שהפך את פורטנייט להצלחה מסחררת ובו עד 100 שחקנים שנלחמים זה בזה; ומצב "קריאייטיב" - משחק בסגנון ארגז חול, דומה במידה רבה ל"מיינקראפט" הפופולרי, ומאפשר לשחקנים ליצור בעצמם בתוך גבולות העולם של פורטנייט.
אלא שבמצב "פארטי רויאל" החדש - אין כלי נשק. הלחימה יורדת מהפרק ומפנה את מקומה לטובת בילוי חברתי של ממש. מדובר במפה מצומצמת יותר, שמהווה מרחב וירטואלי לצריכת תוכן משותפת. היו לכך תקדימים: פורטנייט הצטיינה עד כה ביצירת "אירועים" גלובליים שמשכו מיליוני שחקנים בזמן אמת לתוך חווייה אחת משותפת.
הזכור שבהם היה אירוע נעילת הפרק הראשון של פורטנייט באוקטובר האחרון (המשחק מחולק לעונות ולפרקים), שכלל יצירת "חור שחור" שבלע את המשחק כולו והותיר מיליוני שחקנים מבולבלים למשך יומיים שלמים, עד להשקת הפרק השני. אבל היו כמובן גם אירועים פחות אפוקליפטיים ויותר מהנים: ב-2018 נערך שיגור של טיל שיצר קרע בשמי המשחק. אז, האירוע היה חד-פעמי, ורק שחקנים שהיו מחוברים למשחק זכו לראות אותו, אלא שרבים התרעמו על כך שבזמן שהם עצרו כדי לחזות בשיגור, חבריהם למשחק בחרו לנצל את ההזדמנות ולהרוג את האווטארים שלהם - ולכן הם החמיצו את המחזה.
3 צפייה בגלריה
מה קרה לפורטנייט?
מה קרה לפורטנייט?
"חור שחור" שבולע את המשחק. פורטנייט
(צילום מסך)
בשנה שעברה נערכה בפורטנייט הופעה חיה של דיג'יי מרשמלו, אותה חוו יותר מ-10 מיליון שחקנים בתוך המשחק, כשמיליונים נוספים נהנו ממנה בסטרימינג ובדיעבד. אז זה היה אירוע הפורטנייט הגדול ביותר, אבל המספרים האלה כבר נשברו: בחודש שעבר נערכה סדרת מופעים של טראוויס סקוט, שהביאה יותר מ-12 מיליון שחקנים בו-זמנית, ובסוף השבוע שעבר נערכה הופעה חיה של הדיג'יי והמפיק המוזיקלי דיפלו - שחנך את מצב הפארטי רויאל החדש באופן רשמי.
האירועים המוזיקליים מצטרפים לחוויות ושיתופי פעולה נוספים. בדצמבר האחרון הציג ג'יי ג'יי אברהמס קטע מהסרט האחרון בסדרת "מלחמת הכוכבים" בתוך המשחק, כשחרבות האור המפורסמות קיבלו גם מקום של כבוד בתוך המשחק, ושחקנים יכלו להצביע לגבי הצבע האהוב עליהם. בחודש שעבר הושק בפורטנייט הרימייק של פלטפורמת הסטרימינג החדשה קוויבי לסדרה "פאנקד". הפרקים הוצגו בכל שעה באולם הדרייב-אין הווירטואלי לגמרי על האי של פורטנייט.
עכשיו, כשיש מצב משחק ייעודי עבור חוויות - מופעי מוזיקה, אירועי הקרנה ומי יודע מה עוד - לא מן הנמנע שנראה הרבה יותר תוכן מהסוג הזה משתלב אל תוך היקום האלטרנטיבי של פורטנייט. באופן הזה, Epic Games מצליחה לממש את ההבטחה הראשונית שלה לגבי פורטנייט - יצירת מרחב אלטרנטיבי ומקוון לבילוי משותף, שאלמנט הלחימה בו מנוטרל לחלוטין.
המספרים אגב, אמורים רק לגדול: מאז הושק המשחק נודעה מפתחת פורטנייט בזכות ההתעקשות שלה שלא להביא אותו אל מדף חנות האפליקציות של גוגל - לאחר שהתרעמה על עמלת 30 האחוזים שגוגל גובה ממפתחים. כשחלק מסוד ההצלחה המסחררת של פורטנייט קשור ישירות בעובדה שמדובר במשחק שזמין בכל פלטפורמה אפשרית - ההיעדרות ממכשירי אנדרואיד - הרוב המוחלט של סמארטפונים בעולם, הייתה הרבה יותר ממורגשת.
אלא שגם הסכסוך הזה נפתר, כשבחודש שעבר נודע כי Epic Games התקפלה והסכימה לאשר לגוגל לגבות את העמלה. פורטנייט הוא אומנם משחק שזמין להורדה בחינם, אולם הוא גדוש באפשרויות רכישה פנימיות, והאצבע על כפתור הרכישה קלה במיוחד. הזמינות באמצעות גוגל פליי, בשילוב מצב פארטי רויאל החדש ושלל האאירועים הדיגיטליים שהוא אמור להביא איתו, ובתוספת משבר הקורונה העולמי שהשאיר חצי עולם מרותק לבתים ולמסכים - הם שילוב הנסיבות המדוייק ביותר עבור גל חדש של שחקני פורטנייט שצפוי לשטוף את האי.
פורסם לראשונה: 08:36, 06.05.20