האם חלק מרכיבי האייפון מיוצרים על-ידי עובדים בכפייה? זאת הטענה העולה מדיווח שהתפרסם היום (ג') בוושינגטון פוסט בעקבות חקירה של ארגון בשם Tech Transparency Project (הפרויקט לשקיפות בטכנולוגיה). באפל מכחישים את הטענות שעלו בכתבה נגד הספקית Lens Technology.
2 צפייה בגלריה
סדרת אייפון 12
סדרת אייפון 12
סדרת אייפון 12 בחנות של אפל. למצולמת אין קשר לכתבה
(צילום: אפל)
מהדיווח בוושינגטון פוסט עולה כי המשטר בבייג'ינג העביר למחוז שינג'יאנג שבצפון-מערב סין יותר ממיליון מוסלמים המשתייכים למיעוט האויגורי, שם הוא מאלץ אותם לבחור בין עבודה בכפייה במפעלים שונים לבין העברה לאחד ממתקני הכליאה במחוז, שהושוו בעבר למחנות ריכוז. אלפים מהאויגורים בשינג'יאנג מועסקים על-ידי חברת Lens Technology, העוסקת בתחום העדשות ונחשבת לאחת הספקיות הוותיקות של אפל. בנוסף, היא מספקת שירותים גם לאמזון ולטסלה. החברה נמצאת בבעלות זו קוונפי שהוכתרה ב-2018 לתואר "האישה העשירה בעולם שעשתה את הונה בזכות עצמה".
דובר מטעם אפל הכחיש את הטענות ואמר כי ענקית הטכנולוגיה וידאה ש-Lens Technology אינה מעסיקה עובדים בכפייה. לדבריו, לאפל יש "אפס סבלנות" לתופעה והיא עורכת בדיקות פתע אצל הספקיות שלה כדי לוודא שהעובדים זוכים לתנאים נאותים.
2 צפייה בגלריה
מטה חברת פגטרון בטייוואן
מטה חברת פגטרון בטייוואן
מטה חברת פגטרון. הועברה לתקופת מבחן
(צילום: EPA)
למרות הדברים, לא מדובר בספקית הראשונה של אפל שמואשמת בהעסקת עובדים בכפייה. בתחילת החודש דווח כי אפל מתכוונת לנתק את קשריה עם O-Film, ספקית של רכיבי צילום שנמצאת גם היא במחוז שינג'יאנג, בעקבות טענות דומות. ארגוני זכויות אדם טוענים כי חברות נוספות בשרשרת האספקה של יצרנית האייפון מעורבים בהעסקת עובדים בכפייה, בהן חברה שמייצרת חולצות לעובדים.
אפל אינה מייצרת את מכשיריה בעצמה והיא מסתמכת על שרשרת אספקה שבסיסה במזרח הרחוק ובעיקר בסין. כבר שנים ארוכות שהיא מתמודדת עם טענות על תנאי עבודה קשים במפעלי האייפון, אבל בחודשים האחרונים נראה כי היא מאבדת את השליטה על הספקיות שלה: לאחרונה היא הודיעה כי מעבירה ל"תקופת מבחן" את היחסים עם וויסטרון ופגטרון, שתיים מהחברות שמייצרות עבורה את האייפון, בעקבות העסקת סטודנטים בניגוד לחוק, הלנת שכר והפרות נוספות. בנוסף, דווח על יחסים מתוחים במיוחד בינה לבין אחת הספקיות הגדולות ביותר שלה - פוקסקון.