ענקית הטכנולוגיה סמסונג חשפה היום (רביעי) בסיאול את הדור החמישי של הטלפונים המתקפלים שלה - גלקסי Z פולד 5, שמתקפל כמו ספר, וגלקסי Z פליפ 5 עם תצורת הצדפה. לצידם הציגה סמסונג את הדור השישי של השעונים החכמים שלה ואת סדרת הטאבלטים טאב S9. את אירוע ההשקה ערכה החברה באופן חריג בנמל הבית שלה, בירת דרום קוריאה, והיא יצאה מגדרה כדי להציג את החיבור בין התרבות המקומית לפיתוחים הטכנולוגיים שלה ולעולם החדשנות.
(צפו באירוע ההשקה של סמסונג)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

המכשירים החדשים מגיעים ללא בשורות מהפכניות ביחס לדורות הקודמים, שגם הם היו לא יותר משיפור ממושך של סדרת המתקפלים המקורית שהושקה לראשונה לפני ארבע שנים. פליפ 5, עם זאת, קיבל שדרוג שקשה לפספס: המסך החיצוני שלו הוגדל מ-1.9 ל-3.4 אינץ', וכעת הוא מספיק גדול כדי לאפשר הפעלה של אפליקציות מותאמות (בינתיים לא יותר מעשר, וכנראה יותר מזה בעתיד).
6 צפייה בגלריה
גלקסי Z פליפ 5 וגלקסי Z פולד 5
גלקסי Z פליפ 5 וגלקסי Z פולד 5
בלי שינויים דרמטיים. גלקסי Z פליפ 5 וגלקסי Z פולד 5
(צילום: רפאל קאהאן)
שני המכשירים מצוידים במעבדים האחרונים של קוואלקום - הסנאפדרגון 8 דור 2 למכשירי גלקסי. כמו במכשירי הגלקסי S, מדובר במעבדים שזכו לשיפור קל במהירות הפעולה שלהם ביחס למעבדים הרגילים שאפשר למצוא כיום ברוב מכשירי האנדרואיד המובילים בעולם. מהניסיון שלנו עם מכשירי הגלקסי S23, מדובר במעבדים יעילים מאוד בצריכת החשמל שלהם, מה שאולי מסביר מדוע סמסונג חסכה מעצמה את המאמץ לשדרג את קיבולת הסוללות בשני הדגמים. אלה עדיין מתהדרות בקיבולת של 4,400 מיליאמפר-שעה לפולד 5 ו-3,700 מיליאמפר-שעה לפליפ 5. עוד שינוי משותף מגיע באחסון שעובר מתקן UFS 3.1 לתקן UFS 4, כלומר הוא אמור להיות מהיר יותר בהעברה של תמונות או בשליפה של קבצים והרצה של אפליקציות שמותקנות במכשיר. גם הזכוכית המשוריינת נותרה כשהייתה - גורילה גלאס ויקטוס פלוס.
6 צפייה בגלריה
גלקסי Z פליפ 5
גלקסי Z פליפ 5
גלקסי Z פליפ 5. המסך החיצוני גדל משמעותית
(צילום: רפאל קאהאן)

גלקסי Z פליפ 5: הרמת מסך

גלקסי Z פליפ 5, כאמור, זכה השנה לשינוי העיקרי בזכות הגדלת המסך החיצוני. מעבר לכך, הוא לא מאוד שונה מהדגם של שנה שעברה למעט שיפורים בעיצוב. המשקל נותר כ-187 גרם לפי נתוני היצרנית, ובנוסף הוא זכה לדיאטה קלה בזכות המעבר לסגירה הרמטית, שמגלחת לו כמה עשיריות מילימטר במצב סגור ל-15.1 מ''מ. כשהוא פתוח עוביו נותר 6.9 מ"מ, אבל זה נחשב דקיק למדי אז נסלח לו הפעם. המצלמה נותרה אותה אחת מהדור הקודם עם שני חיישני 12 מגה-פיקסל אחוריים, והמצלמה הראשית מצוידת בייצוב תמונה אופטי. גם מצלמת הסלפי נשארה כשהייתה עם 10 מגה-פיקסל. השינוי העיקרי במצלמה מגיע דווקא מהמעבד החדש שיודע לעבד את התמונה ביעילות גדולה יותר, אבל זה משהו שגם המתחרים יֵדעו להציע - יהיה מעניין לראות את ההבדלים. מהירות הטעינה לא השתנתה ונותרה עדיין בעוצמה של 25 וואט. תקן הבלוטות' עודכן ל-5.3, מה שאומר שיש כאן תמיכה בחיבור של מספר התקנים חיצוניים במקביל ושיפור ביציבות ובטווח. בקיצור, למעט שיפורי תוכנה בזכות תצורת המסך החדשה והשדרוג במעבדים, קשה לומר שבעין בלתי מזוינת מדובר במכשיר ששונה מהותית מהדור הקודם. איך אמרו חכמים? אבולוציה קלה ולא רבולוציה. זיכרון הפעולה נותר 8 גיגה-בייט והאחסון עבר ל-256 ו-512 גיגה בייט, בהתאם למחיר.
6 צפייה בגלריה
גלקסי Z פולד 5
גלקסי Z פולד 5
גלקסי Z פולד 5. שתי אפליקציות במקביל
(צילום: רפאל קאהאן)

גלקסי Z פולד 5: אין חדש תחת השמש

גלקסי Z פולד 5 זכה לעוד פחות עדכונים מבחינת החומרה: המסכים נותרו דומים לפולד 4, כלומר מסך פנימי בן 7.6 אינץ' ומסך חיצוני בן 6.2 אינץ'. ההבדל העיקרי הוא שכמו הפליפ, גם הפולד זכה לדיאטה עם סילוק המרווח בין המסכים. כעת הוא דק יותר, עם 13.4 מ"מ במצב סגור ו-6.1 מ"מ במצב פתוח. מנגד הוא גם קל יותר עם 253 גרם, כלומר 10 גרם פחות מהדגם הקודם. סמסונג גם צמצמו מעט את שולי המסך, אבל מדובר בשינויים קטנים מאוד שלא באמת אפשר לראות במבט חטוף. גם כאן מערך הצילום הוא אותו אחד שאפשר למצוא בדור הקודם, וכאמור עם הפליפ בחברה מקווים שהשדרוגים של קוואלקום במעבד ובתוכנה שלה יספקו את השיפור המבוקש. אנחנו נבדוק ונדווח. בכל מקרה, הנתונים היבשים הם: חיישן ראשי בן 50 מגה-פיקסל עם ייצוב תמונה אופטי (OIS), חיישן זום בן 10 מגה-פיקסל עם הגדלה של עד פי שלושה, חיישן זווית רחבה בן 12 מגה-פיקסל, מצלמת סלפי בת 10 מגה-פיקסל במסך החיצוני ומצלמת 4 מגה-פיקסל מתחת למסך הפנימי. אלו נתונים קצת מאכזבים, אבל נראה שהירידה במשקל לא אפשרה יותר מדי משחק. בכל מקרה, ניתן לומר שעל פניו שיפורים מהותיים אין כאן. זיכרון הפעולה עדיין מציע 12 גיגה-בייט, והאחסון: 256 גיגה בייט, 512 גיגה בייט ו-1 טרה-בייט בהתאמה למחיר.

המחירים עלו

אם הפולד מיועד יותר לחובבי חדשנות ולכאלה שימצאו שימוש למסך גדול בן 7.6 אינץ' כשהוא פתוח, הפליפ הוא זה שמשמש כחוד החנית בהחדרת הקטגוריה לציבור הרחב. סמסונג, אגב, מכוונת לשוק הנשי עם דימויים מעולמות האופנה, התכשיטים והיוקרה. הפליפ מוצע בצבעים כגון מנטה (ירקרק פסטל), לבנדר (סגול), קרם או צהוב. בפרסומות של המכשיר מופיעות נשים צעירות ונמרצות שמקפלות ומחליקות אותו ישירות לכיס הג'ינס שלהן. לא הכי פוליטיקלי קורקט, אבל מצד שני מוצר טכנולוגי מתקדם (ומוצלח) שמשווק ישירות לנשים זה לא משהו שרואים כל יום.
6 צפייה בגלריה
אירוע ההשקה של הסמארטפונים המתקפל של סמסונג
אירוע ההשקה של הסמארטפונים המתקפל של סמסונג
אירוע ההשקה של הסמארטפונים המתקפלים של סמסונג
(צילום: Jung Yeon-je / AFP)
מבחינת מפרטים, כאמור, אין שינוי ניכר בהשוואה לדור הקודם. למעשה, אפילו עובדים של סמסונג טענו באוזני מדליפים מטוויטר כי מדובר בלא יותר מאשר עדכון קל ולא בדגמים חדשים לחלוטין. מה שכן השתנה, שלא במפתיע, הוא המחיר: סמסונג תמכור את הפולד היקר בגרסתו המתקדמת ביותר עם 1 טרה-בייט אחסון בכ-8,150 שקלים, לעומת כ-7,700 שקלים בשנה שעברה. סביר להניח ששערי המטבעות והאינפלציה שיחקו כאן תפקיד, אבל עדיין קשה לבלוע תג מחיר של מחשב נייד פרימיום עבור טלפון מתקפל - משוכלל ככל שיהיה.
זאת הבעיה כאן. זה לא שהמכשירים של סמסונג לא מוצלחים. אם הם טובים לפחות כמו הדור הקודם, אין ספק שהם בחוד החנית בכל הקשור לטכנולוגיית המסכים המתקפלים. אבל הפולד, עם כל הטקס בישבן שלו, הוא מוצר שרובנו לא יתעניינו בו בגלל שהוא לא באמת רלוונטי עבור רוב המשתמשים. מנגד, הפליפ הוא הדגם שללא ספק יעורר את העניין של הציבור. למרות הניסיון של סמסונג לשווק אותו כסמארטפון "נשי", מדובר במכשיר שעל פניו נראה בוגר ומתאים לפלחים רבים בקרב רוכשי הסמארטפונים. גם הוא התייקר - גרסת ה-256 גיגה בייט, שבשנה שעברה עלתה 3,850 שקלים, תעלה השנה 4,000 שקלים - אבל הוא לא עולה יותר מאייפון 14 פרו בתצורה מקבילה, והוא הרבה יותר מגניב ממנו.
סמסונג מבינה היטב שאם יש דגם שיכניס את המסכים המתקפלים לכל בית, זה הפליפ ולא הפולד. את האחרון היא כבר סיימה לשפר. הוא עמיד במים, ומנגנון הקיפול שלו אמור לשרוד 200 אלף פתיחות וסגירות לפי הניסויים שלה; המסך מתקפל ללא רווח, והוא דק מאי פעם. אומנם המסך החיצוני בן ה-6.2 אינץ' עדיין צר מהרגיל, אבל זה כנראה המחיר שצריך לשלם על שימושיות יומיומית לטלפון בגודל הזה. הפליפ, לעומת זאת, מקבל את הבמה והזרקור מופנה אליו. הוא מציע יכולות של סמארטפון רגיל בחצי מהגודל. בנוסף, סמסונג הוסיפה לו יכולות מעניינות שעושות שימוש ביכולת לקפל אותו לתצורת אוהל או L. המצלמה למשל יכולה לשמש לצילומי סלפי, והמסך החיצוני מתפקד כתצוגה מקדימה. אפשר לענות להודעות וואטסאפ כשהוא סגור או להפעיל יוטיוב. טוב, התכונה האחרונה אולי לא שימושית מאוד למסך בן 3.4 אינץ', אבל היכולת להריץ את ספוטיפיי ואת אפליקציות היומן או מזג האוויר דווקא כן נוחה מאוד.
ועדיין: גם אם המכשירים החדשים הם עדכונים שימושיים, בעיקר הפליפ כאמור, אין מנוס מלהסתכל על מה שלא השתנה. הסוללה עדיין באותו הגודל. המעבדים אומנם חדשים: הסנאפדרגון 8 דור 2 לגלקסי, אותם אלה שמפעילים את גלקסי S23 לסוגיו, מספקים שיפור גדול בצריכת החשמל, מה שמייתר את הגדלת הקיבולת של הסוללות. אבל זה עדיין קצת מעצבן. גם המצלמות לא השתנו - אלה אותם חיישנים שהיו בדור הרביעי, והשינויים ביכולות הצילום הם בעיקר ברמת התוכנה. כלומר, אתם לא מקבלים מכשירים שונים מהותית מהדגמים של השנה שעברה. ואולי יש בזה גם אמירה - אם משהו לא שבור, אולי לא צריך לתקן, רק לשפר בעדינות. מהבחינה הזו סמסונג לא שונה מאוד מאפל, שגם היא לא ממהרת להעמיס חידושים והמצאות בכל דור חדש של אייפונים. בכל מקרה, צריך גם לזכור שסמארטפון הוא לא רק אוסף של רכיבים אלא גם מוצר שמיועד לספק חוויית שימוש - וכדי להבין עד כמה זו השתנתה או אולי נשארה דומה נצטרך להמתין לבדיקה המעמיקה שלנו.
ההזמנה המוקדמת של המכשירים החדשים בישראל יוצאת לדרך היום, והם יגיעו לרוכשים הראשונים ב-11 באוגוסט. למדפים הם יגיעו שישה ימים לאחר מכן, ב-17 באוגוסט. יתרון אחד של מי שירכשו מוקדם יותר את הפולד 5: דגם ה-512 גיגה בייט יימכר במחיר של ה-256 גיגה בייט, כ-6,800 שקל במקום 7,250 שקל, ודגם ה-512 גיגה בייט יימכר במחיר של ה-1 טרה בייט, כלומר 7,250 שקל במקום 8,150 שקל. ההטבות האלה תקפות רק לפולד ולא לפליפ, שמחירו ההתחלתי יהיה כאמור כ-4,000 שקל לגרסת ה-256 גיגה בייט וכ-4,500 שקל לגרסת ה-512 גיגה בייט.
6 צפייה בגלריה
גלקסי ווטש 6
גלקסי ווטש 6
ויש גם שעון חדש. גלקסי ווטש 6
(צילום: רפאל קאהאן)
מהיבואנית הרשמית סאני נמסרו המחירים הבאים למכירה המוקדמת: 6,799 שקלים לגרסת ה-256 גיגה בייט של גלקסי Z פולד 5, 7,249 שקלים לגרסת ה-512 גיגה בייט ו-8,149 שקלים לגרסת הטרה בייט. הרוכשים יקבלו במתנה הכפלת נפח זיכרון וכיסוי מקורי של סמסונג עם עט מובנה. גרסת ה-256 גיגה בייט של הגלקסי Z פליפ 5 תעלה 3,999 שקלים, ועל גרסת 512 גיגה בייט תשלמו 4,499 שקלים. הרוכשים יקבלו במתנה הכפלת נפח זיכרון, כיסוי מקורי של סמסונג ושלוש יחידות של כרטיסי עיצוב מתחלף.

ההיסטוריה של הטלפונים המתקפלים

המכשירים הראשונים עם מסכים מתקפלים הוצגו כבר לפני עשור כאבות-טיפוס על ידי סמסונג ויריבתה LG. האחרונה נטשה את תחום הסמארטפונים חודשים ספורים לפני שהייתה אמורה להציג מכשיר בעל מסך נגלל, בתצורה שונה מזו שבה סמסונג בחרה. בסמסונג הימרו על פתרון פשוט: סמארטפון שמתקפל לחצי טאבלט - הפולד הראשון. מול סמסונג גם מוטורולה הציגה טלפון מתקפל - הרייזר, ששאב השראה ממכשירי הצדפה האיקוניים מלפני 20 שנה. סמסונג בחרה להראות למוטורולה שגם היא יכולה, והציגה את הגרסה הראשונה של הפליפ בתצורה דומה כשנה לאחר מכן.
6 צפייה בגלריה
פיקסל פולד
פיקסל פולד
פיקסל פולד, הסמארטפון המתקפל של גוגל
(צילום: Josh Edelson / AFP)
המכשירים המתקפלים של סמסונג ומוטורולה מציגים שיפורים הדרגתיים בכל דור, אבל מאז הצטרפו גם יצרניות סיניות לחגיגה. וואווי, Oppo, וואן פלוס, שיאומי ואחרות הציגו גם הן מכשירים מתקפלים, אך לרוב רק בסין עצמה ולא בשאר העולם, מה שהשאיר ליצרנית הקוריאנית את החופש להשתלט על השוק העולמי של הסמארטפונים המתקפלים. סמסונג לוקחת את הזמן שלה ולא מנסה לרוץ מהר מדי. כממציאת הפורמט היא עוסקת באופן נמרץ בשיפורים שלו - אך יש לומר שמאז הדור השלישי שהוצג לפני כשנתיים קשה יותר לראות את השיפורים האלה.
על הספסלים שתי ענקיות טכנולוגיה נוספות מחממות את המנועים: גוגל הציגה כבר את הגרסה שלה לטלפון מתקפל בסדרת הפיקסל, שנקרא בשם המקורי מאוד פיקסל פולד. הוא נראה דומה מאוד לפולד של סמסונג, ויש אף שמועות שזה לא יצא ככה במקרה, אלא מפני שסמסונג סייעה מאוד לענקית האינטרנט בתמורה להטבות אחרות. בנוסף, גם אפל מפתחת לפי דיווחים שונים גרסה של האייפון עם מסך מתקפל. אבל אפל עדיין לא שם. החברה מחכה שהטכנולוגיה תבשיל ושהקהל יתרגל לפורמט. בינתיים היא מפתחת גרסה של מערכת ההפעלה iOS למסכים מתקפלים, ועובדת במרץ על פיתוח תצורה מתאימה למסכים ולחומרה שלה. מהבחינה הזו, כניסה של אפל לנישה הזו מאיימת על סמסונג הרבה יותר מאשר הפיקסל פולד של גוגל.
אבל סמסונג עובדת ביסודיות. החברה פיתחה יותר מרק סמארטפונים. היא הייתה צריכה לפתח שיטות ייצור חדשות, אפליקציות ומערכת הפעלה מותאמות. בינתיים היא זו שמציגה את טכנולוגיית המסכים המתקפלים הבוגרת ביותר מבין כל המתחרות שלה. מכשירי הפולד והפליפ מהדור הקודם הצליחו לייצר מכירות של כמה מיליוני יחידות - ככל הנראה כ-10 מיליון - ועבור טלפונים שברוב המדינות עולים לפחות כמו מחשב נייד או אייפון פרו, מדובר בהישג לא מבוטל. סמסונג גם הצליחה להפוך אותם לאמינים לשימוש לטווח ארוך, משהו שהמתחרים בינתיים לא הצליחו לעשות.
הכותב היה אורח חברת סמסונג באירוע ההשקה בסיאול