לפני מספר שבועות השיקה סונוס את אחד השדרוגים המהותיים ביותר לליין הרמקולים החכמים שלה. סדרת Era החדשה, שכוללת בינתיים שני רמקולים, היא הרבה מעבר לשדרוג קוסמטי או עדכון מינורי. למרות שאפשר לראות את הדמיון בין ה-Sonos One ל-Era 100 ובין ה-Sonos Five ל-Era 300, שני הרמקולים החדשים באו לא סתם לשפר - הם באו לשנות דברים.
3 צפייה בגלריה
Era 300
Era 300
תומך בדולבי אטמוס. Era 300
(צילום: סונוס)

עוד סקירות שיעניינו אתכם:

ונתחיל בשינוי הכי מבורך: סונוס כבר לא מתעקשת על WiFi כצורת החיבור האלחוטית היחידה לרמקולים הביתיים שלה. אנשי החברה אמנם ישמחו להגיד לכם שזו צורת החיבור האיכותית יותר, ושעדיף לכם להשתמש בה אם אתם רוצים להוציא מהרמקולים מהמיטב, אבל שני הרמקולים החדשים כוללים גם חיבור בלוטות'. ולא פחות חשוב מכך, הם כוללים גם אפשרות לחבר מקור צליל דרך חיבור 3.5 מ״מ, אך בשביל זה תצטרכו לרכוש מתאם.
שנית, שני הרמקולים מסוגלים לעשות בכוחות עצמם התאמת צליל לממדי החדר. האפשרות הזו, שנקראת TruePlay, הייתה שמורה עד כה רק לבעלי מכשירי אפל, שהתבקשו להסתובב ברחבי החדר בזמן שהרמקול משמיע צלילי איכון, כדי לאפשר לו למפות את החלל תוך שימוש במיקרופון של האייפון או האייפד. זה לא נתמך מעולם באנדרואיד, לטענת סונוס, כי איכות המיקרופונים במכשירי אנדרואיד לא אחידה כמו זו שבמכשירים של אפל, וגם בתוך אותו הדגם של טלפון סלולרי יכולים להיות מיקרופונים שונים עם רגישות שונה.
אז עכשיו, הרמקולים מאכנים את עצמם, תוך שימוש במיקרופונים המובנים שלהם. אם יש לכם אייפון או אייפד עדיין תוכלו להשתמש בגרסה הישנה של Trueplay, שאמורה להניב תוצאות יותר טובות, אבל גם ההתאמה ש-Era100 עשה בעצמו הייתה טובה מספיק בעיניי. הרגשתי שינוי אחרי שעשיתי טרופליי מבוסס-רמקול, אבל כש"שדרגתי" אותו לכזה שמבוסס על האייפון שלי לא הרגשתי בהבדל.
שינוי נוסף, פחות כיפי, הוא בכך שגוגל אסיסטנט, העוזר הקולי של גוגל, לא נתמך יותר ברמקולים של סונוס. הסיבה לכך, לטענת החברה, היא שגוגל שינתה את הדרישות להוספת העוזר הקולי לרמקולי צד שלישי. שינתה איך? בסונוס לא אומרים, וגם בגוגל לא אומרים. כן יש לרמקולים תמיכה באלכסה של אמזון ובעוזר הקולי של סונוס עצמה.

Era 100

השיפור הגדול של Era 100 בהשוואה לקודמו, Sonos One, מגיע בתחום הסטריאו. נכון, זה רמקול אחד, אבל הוא כולל הפעם שני טוויטרים שמכוונים לכיוונים שונים, שמטרתם לעשות הפרדת סטריאו, יחד עם וופר שמייצר באסים מרשימים מאוד יחסית לגודל של הרמקול.
האם זה עובד? כן, בערך. אין פה באמת תחושה אמיתית של סאונד שמגיע משני כיוונים שונים, אבל מרגישים שיש הפרדת ערוצים. ב-Ready for the Floor של Hot Chip, סונוס וואן לא יכל בכלל להתיימר להציג את המשחק עם הערוצים בתחילת השיר. ה-Era 100, לעומת זאת, כן מצליח להבהיר לפחות שיש שם משהו סטריאופוני. גם ב-Money for Nothing של Dire Straits, בנקודה שבה התופים נכנסים, ה-Era 100 כן מציג תנועה מערוץ ימין לשמאל, אפילו שזה רמקול אחד. למעשה, בכל שיר ששמעתי ב-Sonos One ואז ב-Era 100, הרמקול החדש נשמע טוב יותר. הבאסים חזקים יותר, הגיטרות נשמעות טוב יותר, ההפרדה בין הקולות לכלים ברורה יותר.
3 צפייה בגלריה
Era 100
Era 100
באסים מרשימים ביחס לגודל. Era 100
(צילום: סונוס)
שיפור נוסף שאני מאוד מעריך הוא באמצעי השליטה ברמקול. אמנם עדיין מדובר בכפתורי מגע, אבל הדרך לשלוט בעוצמת הצליל היא לא סתם להחזיק את האצבע על הכפתור. בחלקו העליון של הרמקול יש סוג של שוחה עדינה, והעברת האצבע בתוכה מעלה ומורידה את עוצמת הסאונד.
למעשה, החסרון היחיד של ה-Era 100 לעומת קודמו בעיניי הוא ש-Sonos One כלל שקע רשת מובנה, ואילו כאן תצטרכו לקנות מתאם כדי לחבר אותו לרשת חוטית. זה די מינורי, אלא אם כבר חיווטתם את הבית לצורך חיבור רמקולים חכמים בצורה חוטית.
בכל שאר המובנים מדובר ברמקול חכם ביתי פנטסטי. באג, היבואנית של סונוס, מוכרת אותו ב-999 שקלים כשה-One נמכר ב-799 שקלים, ובעיניי השיפור בצליל יחד עם קישוריות בלוטות' מצדיקים לגמרי את המחיר הגבוה יותר.

Era 300

מבחינת סונוס, הדבר הכי חשוב שאתם צריכים לדעת על Era 300 הוא התמיכה של הרמקול הזה באודיו מרחבי. הוא אמנם יוכל להתמודד בסדר גמור עם תוכן שמוגש לו בסטריאו, או אפילו במונו, אבל עיקר גדולתו של הרמקול הזה מתבטאת כשהתוכן שהוא מקבל הוא רב-ערוצי, בפורמט Dolby Atmos. מכאן נגזרת הצורה הקצת-מוזרה שלו, שמאפשרת לכוון את הצליל לא רק שמאלה וימינה מכם אלא גם למעלה, וכן לשקף אותו מקירות החדר.
"אבל רגע", אתם עשויים לומר לעצמכם, "יש בכלל מוזיקה בדולבי אטמוס?". התשובה היא שכן, יש, ואפילו לא מעט. אבל לא בשירות המוזיקה הפופולרי בעולם, ספוטיפיי, אלא רק אצל כמה ממתחריו. סונוס, למשל, תומכת באטמוס באפל מיוזיק שזמין בישראל, ואמזון מיוזיק אנלימיטד שאינו זמין כאן באופן רשמי.
מינוי לאפל מיוזיק הוא רק ההתחלה של מסע חיפושים אחר צליל מרחבי. אי אפשר לחפש על פי תמיכה באטמוס למעט חיפוש פלייליסטים עם Spatial Audio בשם. וקשה לנחש מראש לאילו שירים או אלבומים תהיה גרסת אטמוס. ממש לא כל אלבום מודרני עובר מיקס מרחבי, ומצד שני, יש לא מעט אלבומים קלאסיים שזכו בשנים האחרונות לגרסאות אטמוס משלהם.
3 צפייה בגלריה
Era 300
Era 300
Era 300. עושה את העבודה גם כרמקול סטריאו
(צילום: סונוס)
וגם כאן התלאות לא נגמרות, כי האמת המרה היא שכיום, לא מעט מהמיקסים האלה פשוט לא משהו. Buddy Holly של Weezer, למשל, נשמע חלול לגמרי, כאילו הצליל מתנגן בחלל גדול וריק מדי. המיקס ב-Dangerous Woman של אריאנה גרנדה עשה משהו רע לקול של הזמרת במקום להדגיש אותו דווקא באמצעות הפרדה טובה יותר בין הקול שלה לכלי הנגינה וזמרי הליווי.
אבל אז נתקלים במשהו כמו המיקס של Daddy's Home, אלבומה של St. Vincent, ומבינים שזה לא באמת הכל גימיק. זה מיקס מרחבי מהמם ו-Era 300 מצליח למלא את החדר כמו אף רמקול בודד אחר ששמעתי. אני מרגיש את ההפרדה בין קולה של סנט וינסנט לבין הכלים, אבל גם את האיזון ביניהם. הסאונד מגיע לא רק מקדימה אלא עוטף אותי.
הנקודה שבה אני רוצה לקום ולחבק את ה-Era 300 מגיעה בהאזנה אחרת. המפיק המוזיקלי ג'יילס מרטין, בנו של ג'ורג' מרטין שהפיק את אלבומי הביטלס, יצר בשנים האחרונות גרסאות מיוחדות לכמה מהאלבומים שאביו הפיק. הגרסאות האלה כוללות מיקסים מרחביים מצויינים, שנשמעים נהדר על הרמקול.
חשוב לי לומר שבעיניי, אודיו מרחבי הוא לא גימיק, וגם לא סתם ניסיון של התעשיה לדחוף לכם טכנולוגיה חדשה. יש לו ערך עבור המאזינים. אבל זה ייקח זמן. כנראה לא מעט זמן, אפילו. ספוטיפיי, כמו שהזכרתי קודם, כל כך לא לחוצה מכל הסיפור שהיא לא ממהרת לתמוך באודיו מרחבי בכלל. אבל ל-Era 300 ודומיו יש פוטנציאל להלחיץ אותה, במיוחד אם בהמשך השנה נראה רמקולים עם תמיכה באטמוס גם מחברות נוספות.
ובינתיים, Era 300 עושה את העבודה גם כרמקול סטריאו (או אפילו מונו). הוא מצליח בלי בעיה למלא בצליל סלון של דירה, מגיע לווליום גבוה בלי עיוותי קול, וכמו שאר הרמקולים של החברה יודע להתמודד היטב עם כל ז׳אנר מוזיקה שתזרקו לכיוונו - כולל יכולת לייצר באסים מרשימים ממש.
כהערת צד, אגיד שזוג רמקולי Era 300 יכול להתחבר הן לצורך השמעת סאונד והן כדי לתפקד כערוצים אחוריים במערך קולנוע ביתי יחד עם אחד ממקרני הקול של סונוס. עוד לא הייתה לי הזדמנות לבדוק את הביצועים של הרמקול במערך כזה. מחיר: 1,749 שקלים