המסכים המתקפלים לא ממש מצליחים להשתלט על העולם ולבבות הלקוחות. את הרעיון שצריך מסך מתקפל הגו יצרניות הסמארטפונים ובראשן LG וסמסונג עוד לפני עשור. שתי אלה הן גם מיצרניות המסכים הגדולות בעולם והרעיון היה שמסך מתקפל יאפשר כל מיני שימושים מעניינים, החל מטלוויזיה מתקפלת (ש-LG כבר הציגה בעבר), תיק עם מסך גמיש וכלה בסמארטפון שנכנס לכל כיס אבל מצויד במסך גדול יותר (כמו סמארטפוני הפולד והפליפ של סמסונג). באמצע צפו גם מסכים לשלטי חוצות או כאלה שיחליפו ספרים מנייר, מיותר לציין ששום רעיון מאלה עדיין לא הפך להצלחה מסחרית. אפילו הסמארטפונים עם המסך המתקפל מהווים עדיין, כמעט חמש שנים אחרי השקתם, רק כאחוז ממכירות הטלפונים בעולם.
5 צפייה בגלריה
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
(צילום: לנובו)
לתוך העולם הזה, בהיותה יצרנית המחשבים הגדולה בעולם, החליטה לנובו לפני כשלוש שנים להציג את הפולד X1, הגרסה שלה למחשב עם מסך מתקפל. על פניו מדובר במוצר שמאוד הגיוני לשדך לו מסך שניתן לקפל. לפטופים גדולים סובלים מעודף משקל, קשה להתנייד איתם בקלות, ויש הרבה מאוד משתמשים - סטודנטים, אנשי מכירות, אנשי עסקים וטכנאי שטח - שהיו שמחים לנייד שאפשר להסתובב איתו ובעת הצורך להגדיל לו את המסך. את הדור הראשון של המחשב שלה, לנובו קצת פספסה. הוא סבל מבעיות תוכנה, שכן ווינדוס עדיין לא ממש ידעה להתמודד ביעילות עם מסך שמתקפל פתאום, אבל למרות זאת, הסקירה שלנו העלתה שמדובר במחשב עם הרבה מאוד פוטנציאל אבל שהמחיר הגבוה שלו לא יאפשר לרבים ליהנות ממנו.
ריפרש
אל תספידו את המטאברס עדיין / עם גלעד טלמון
48:56
לפני כמעט שנה, לנובו הודיעה על הדור השני של ה-X1 פולד. למעשה היא לא ממש מיתגה אותו כדור שני, אלא כדור ראשון לסדרה חדשה שאמורה לפתור חלק גדול מהבעיות שהיו בדור הקודם, איכות השימוש, התמודדות עם מצבי מסך שונים, התאמת התוכנה ושימושיות כללית. לישראל המחשב הזה הגיע רק לפני כחודשיים וחצי וזכינו להיות מהראשונים שקיבלו אותו לסקירה מלאה. אז מה השינויים שלנובו ביצעה והאם מדובר במחשב ששווה לבדוק אם מחפשים לפטופ שיכול להיכנס לתיק ועדיין להציע מסך גדול יותר מרוב המחשבים הניידים כיום בשוק? כפי שתוכלו לקרוא מיד התשובות עדיין לא חד-משמעיות, אבל יש בהחלט שיפור עצום ביכולות שלו.

עיצוב, מבנה ושימושיות: עמיד כמו טנק, גמיש כמו ג'יפ אבל גם כבד

ה-X1 הוא למעשה סוג של שעטנז בין טאבלט למחשב. זה לא מחשב 2 ב-1 או טאבלט שאפשר לחבר לו מקלדת. זה ממש מסך שניתן להצמיד לו את המקלדת האלחוטית בכל מיני תצורות. ישנן שש תצורות שונות: מסך פרוס לרווחה עם רגלית תומכת שמחזיקה אותו מאחור, המקלדת נפרדת ולמעשה הוא מזכיר מאוד מחשב נייח שולחני; מצב לפטופ, המקלדת מונחת על חלקו התחתון של המסך והחלק העליון משמש לתצוגה; המסך מקופל קמעא ופרוס לאורך ומונח על משטח כשהמקלדת צמודה בשוליים או בנפרד; המסך פרוס לאורך ופתוח לרווחה כמו טאבלט עם הרגלית שתומכת מאחור; תצורת ספר פתוח, ששימושית בעיקר למי שמחזיק אותו ביד; תצורת טאבלט קלאסי, מסך פתוח לרווחה עם סטיילוס ושימוש במסך המגע.
5 צפייה בגלריה
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
(צילום: לנובו)
מדובר בהרבה מאוד אפשרויות שימוש לעומת לפטופים רגילים שמציעים שתיים כאלה במקרה הטוב. המסך הגדול של הפולד X1 מאפשר לו להתמודד היטב עם משימות ששימוש בלפטופ, אפילו כזה בעל מסך בן 16 אינץ' יהיו מעט גדולות עליו. האפשרויות להתאים את המצבים השונים לשלל מיקומים, החל משולחן עבודה וכלה בבית קפה, ספסל בפארק, נסיעה באוטובוס, ברכבת או באוטו, או חדר ישיבות באמת מרשימות, אפשר להשתמש בו שהוא חצי מקופל, פרוס לרווחה, עם מקלדת או בלי. בקיצור, השמיים הם הגבול. בעוד שבעבר התוכנה לא ממש ידעה להתמודד באופן יעיל עם השינויים בממשק, כאן רואים שלנובו עבדה קשה כדי שווינדוס 11 תרגיש כמעט כמו מערכת הפעלה של סמאטרפון מתקפל. הממשק יודע להתהפך ולהסתובב בלי שהאפליקציות נתקעות או מאבדות את התצוגה שלהן. רואים שבמיקרוסופט סייעו בהטמעה של היכולות האלה.
המבנה של המסך מאפשר לקפל אותו בכל זווית אפשרית מתצורה סגורה לחלוטין וללא מרווחים - עוד שיפור ביחס לדור הקודם - ועד לפריסה מלאה. גם כשהמסך מקופל בחציו וגם כשהוא פרוס לגמרי לא תמצאו את השקע קיפול המעצבן שקיים במסכים של הסמארטפונים המתקפלים. הציר של הפולד החדש הוא מלאכת מחשבת של שימושיות. הוא לא דורש הרבה מאוד כוח כדי לפתוח את המסך ולשנות את הזוויות, אבל הוא גם יודע לשמור על המצב בלי שתזוזה פתאומית תשנה את התצורה. המסך הוא למעשה החלק העיקרי כאן, לנובו הצליחה לדחוס לתוך המסגרת מסך בן 16.3 אינץ', מה שאומר שכאשר הוא מקופל לחצי בתצורת לפטופ גודלו יורד ל-12 אינץ', עדיין מספיק כדי לעבוד באופן נוח על מסמכים או לגלוש באינטרנט.
5 צפייה בגלריה
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
(צילום: לנובו)
השקעים מוקמו בצידי החלקים העליונים של המסך, כפתור ההפעלה בצידו התחתון של הצד הימני וכפתור בקרת עוצמת הקול בצד התחתון, המצלמה מוקמה בחלקו העליון של המסך כשהוא בתצורה אנכית. וזה הגיוני למעט במצבים שבהם תרצו להשתמש במסך פרוס לרוחב בתצורת מחשב נייח שאז היא מופיעה בצד השמאלי. בכל מקרה, מדובר כמובן בסוג של פשרה שכן בכל מיקום אחר היא היתה הופכת ללא שימושית. מה שנחמד ב-X1 זה שלא צריך לפחד יותר מדי על פגיעה בו, לפחות לא בצד של הגוף. לנובו טוענת לתקן עמידות צבאי MIL-SPEC 810H.
הגוף עצמו בנוי מאלומיניום כדי לשמור על משקל נמוך (יחסית) אך הוא עדיין שוקל כמעט 1.3 ק''ג, בתוספת המקלדת והרגלית מדובר על כמעט 2 ק''ג. החלק החיצוני מחופה בסוג של אריג פלסטי שמעניק לו תחושה נוחה מאוד - ובעיקר הוא מונע מהמחשב להחליק מהידיים. גם המסך מרגיש מאוד עמיד ולא ממש רגיש לשריטות או לציפורניים. כך שזה טוב. בסך הכל לנובו ניסתה למקסם ככל האפשר את העמידות של הגוף לעבודה בכל תצורה אפשרית. הדבר היחיד שאני יכול לומר לרעתו זה שהמקלדת מרגישה קצת פושטית ביחס לשאר, אבל אני לא יודע לומר אם היא תהיה נקודת החולשה כאן.

חומרה: המסך מרהיב, מעבד מהיר והוא אפילו לא מתחמם מדי

המסך הוא גולת הכותרת כאן, מדובר בפאנל OLED בעל תצוגה יוצאת מן הכלל. נדיר למצוא מסכים כאלה גם במחשבים מאוד יקרים. כבכל פאנל OLED הצבעים כאן יחסית מודגשים, אבל הוא מאוד מדויק ומספק 100% מסכמת הצבעים DCI-P3, כלומר מדובר במסך מעולה ליוצרי תוכן, אדריכלים, צלמים או אפילו עורכי וידאו. הבהירות שלו גבוהה מאוד, 400 ניט בתצוגת SDR ועד 600 ניט בתצוגת HDR, יותר מרוב המסכים בשוק כיום, כך שהנראות שלו בחוץ מעולה. הוא מצופה בחומר נוגד שמנוניות כדי למנוע מריחות של טביעות אצבעות.
5 צפייה בגלריה
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
(צילום: לנובו)
זוויות התצוגה שלו מוגבלות כדי לשמור על פרטיות אבל קל מאוד להשתמש בו בפריסה מלאה. מה שכן, פורמט התצוגה הוא 4:3 כמו טלוויזיה משנות השמונים, הסיבה לכך פשוטה, פאנל 16:10 היה מונע פריסה מלאה של המקלדת ודורש לשמור אותה יותר קטנה. אבל זה לא מפריע, למעשה זה דווקא נוח מאוד לקריאה של אתרי אינטרנט או לעבודה בתצורת ספר שכן אז מקבלים פריסה נוחה בשני צידי המסך המקופל למחצה, כלומר אפשר למשל לגלוש באתר בצד אחד ולרשום הערות בצד הנגדי.
המחשב מגיע עם שתי גרסאות מעבדים, i5 או i7, שניהם דור 12 בלבד. אבל זה לא מפתיע בהתחשב בכך שהמחשב הוצג עוד בסוף 2022. בכל מקרה מדובר במעבדים חזקים שיספיקו לכל משימה שוטפת שתידרשו מהם. מרחב האחסון מציע שתי תצורות: 512 גיגה-בייט או 1 טרה-בייט וניתן לשלב בו עד 32 גיגה-בייט של זיכרון פעולה. הסוללה כאן מחולקת לשתיים בגלל התצורה, אבל בשילוב מנפקת עוצמה של 64 וואט לשעה, ומסוגלת לעבוד תיאורטית במשך 11 שעות. במציאות הוצאתי ממנה בין חמש לשמונה שעות בהתאם למשימות שביצעתי. טעינה של חצי שעה תספק לכם כארבע שעות פעולה. טעינה מלאה תארך כשעה וחצי עד שעתיים. יש כאן שני שקעי USB-C בפורמט ת'אנדרבולט 4 ועוד שקע USB-C בתקן 3.2 דור 2 שמיועד לחיבור המטען. אגב, ניתן לחבר לו כל מטען בעל עוצמת טעינה של מעל 65 וואט.

תוכנה וממשק: כמעט מחברת מולטימדיה אלקטרונית

הממשק הוא האתגר הגדול במחשבים מתקפלים. מיקרוסופט ולנובו הצליחו לספק כאן יכולות מאוד מרשימות. ווינדוס 11 עובד בתצורה הזו באופן כמעט מושלם. זה מאוד קרוב למה שתוכלו למצוא בגרסאות אנדרואיד לסמארטפונים מתקפלים. התצוגה מסתובבת בהתאם לכיוון השימוש בהרף עין, ורוב האפליקציות שומרות על התצוגה בצורה טובה. כמובן שיש כאלה שיתקשו יותר, אבל זה מאוד נדיר. כל האפליקציות הרגילות עובדות מצוין.
5 צפייה בגלריה
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
מחשב מתקפל לנובו X1 פולד 2023
(צילום: לנובו)
הקלט יכול להתבצע במספר צורות: מגע באצבעות כמו בטאבלט, סטיילוס, מקלדת בלוטות' עם טראקפד מובנה וכמובן עם הפטמה האדומה הידועה של לנובו שנקראת טראקפוינט ושמאפשרת לשלוט בסמן של העכבר כמו דרך בקר משחקים. בכל מצב הממשק מאוד נוח ולא תסבלו מבעיות. היתרון של הסטיילוס כאן הוא שתצורת ספר הופכת את הפולד X1 לסוג של מחברת אלקטרונית משוכללת. זה באמת השילוב המושלם בין מה שניתן לקבל בסמארטפון, בטאבלט ובמחשב.
מבחינת השימושיות שלו עם זאת יש בעיה אחת. המשקל. טאבלט ששוקל 1.3 ק''ג לא מאוד נוח להחזיק ביד לזמן ממושך. אז נכון שזה נראה מעולה בתמונות, אבל בחיים האמיתיים הידיים מתעייפות די מהר וקשה לומר שזה מאוד נוח. בנוסף, המחשב אמנם לא מתחמם מאוד, למעט בפעולות אינטנסיביות כמו עריכת תמונות או פתיחה של הרבה מאוד טאבים בדפדפן אבל כשהוא כן זה לא מאוד נעים להסתובב איתו ביד. מבחינת מולטימדיה, המסך המרהיב ושלישיית הרמקולים (ששניים מתוכם עובדים בכל עת) מספקים צליל היקפי באיכות מעולה. כמו כן, יש כאן ארבעה מיקרופונים כדי ששיחות בזום יעברו חלק.

סיכום ואלטרנטיבות: כמעט ייחודי אבל יקר מאוד

המחיר של הלנובו X1 פולד דור 2 מתחיל ב-18,500 שקל לתצורת הבסיס עם i5 וכונן של 512 גיגה-בייט, ומטפס ל-22,000 שקל עבור הגרסה הבכירה שאותה סקרנו. במחיר הזה אתם לא מקבלים שום תוספות וכל אקסטרה עדיין יעלה לכם עוד קצת. אבל זה כנראה מה שצריך לשלם על מחשב ייחודי מהסוג שלו. עם זאת, מחשבים עם מסך מתקפל הם עדיין קוריוז ונישה שמעט יצרניות ניסו לאתגר. אסוס היא היחידה שמנסה להציע אלטרנטיבה בישראל בדמות ה-Zenbook 17 Fold שעולה גם הוא הרבה מאוד כסף - כ-16,000 שקל - אבל סובל ממשקל עוד יותר גבוה גם אם המסך מעט גדול יותר. קשה להצביע על יתרון שיצדיק עלות מטורפת כזו עבור מחשב שבסופו של דבר מציע שימושיות שתמצאו גם בטאבלט או בסמארטפון מתקפל. אבל אני בטוח שיהיו כאלה שישמחו לשים עליו את ידיהם ולו רק כסמל סטטוס בישיבות דירקטוריון או בפגישות עם סטארטאפיסטים. אני יכול בהחלט לדמיין סטודנטים מהעשירון העליון או מהנדסים שרוצים כלי עבודה נייד בשטח. המחשב בעל המסך המתקפל מוגבל אך ורק בגלל המחיר שלו - שכן מבחינת תצורה אני בטוח שאם היה נמכר במחירים נמוכים (הרבה) יותר, הוא היה מוצא את הקהל שלו. בינתיים הוא נהדר כמדגים טכנולוגיות ואם העתיד ייראה כמוהו יש בהחלט למה לצפות.