אחרי שחדרו לשוק הסמארטפונים, המסכים המתקפלים הגיעו בשנים האחרונות גם לשוק המחשבים הניידים. את הביצוע הראשון לכך ראינו בשנת 2019, אז השיקה חברת לנובו את המחשב הראשון שלה עם מסך מתקפל, ה-X1 Fold, שלא התאים בשום צורה לנוף הגאדג'טים של אותם הימים.
5 צפייה בגלריה
Zenbook 17 Fold OLED
Zenbook 17 Fold OLED
Zenbook 17 Fold OLED
(צילום: רועי האן)
כעת, אחרי שלנובו כבר הספיקה להשיק את הדור השני של המחשב, נכנסת למשוואה מתחרה נוספת - אסוס הטייוואנית. הגרסה שלה למחשב בעל מסך מתקפל זכתה לשם Zenbook 17 Fold OLED, והחברה הציגה אותה לראשונה במהלך כנס CES האחרון שהתקיים בינואר 2022. בהמשך הציגה החברה את המחשב בשנית על בימת תערוכת IFA (שם אני זכיתי לראות אותו בפעם הראשונה). לישראל הגיע המחשב רשמית במהלך חודש אוקטובר.
5 צפייה בגלריה
Zenbook 17 Fold OLED
Zenbook 17 Fold OLED
דרישת שלום מברלין
(צילום: רועי האן)

עוד סקירות:

הקסם שבקיפול

ה-Zenbook 17 Fold OLED נראה ומרגיש כמו מחשב נייד ברמת הגימור הגבוהה ביותר: הוא עשוי כולו משלדת אלומיניום חזקה ועמידה, לה הוסיפה החברה יריעת עור איכותית שמגנה על ציר הקיפול של המחשב ומסוגלת להיפתח לכדי מעמד. מעבר לכך, המחשב מגיע עם תיק נשיאה ייעודי שיגן עליו במידת הצורך. על המחשב עצמו נמצא כפתור הדלקה וכיבוי לצד כפתורי שליטה בווליום, זאת לצד זוגי מחברי USB-C מסוג Thunderbolt 4 שישמשו אותנו לטובת טעינת המחשב. כמו כן, ניתן לחבר באמצעותם מסך חיצוני שירחיב את שטח העבודה שלנו.
5 צפייה בגלריה
בטוחים שזה אותו מחשב?
בטוחים שזה אותו מחשב?
בטוחים שזה אותו מחשב?
(צילום: רועי האן)
זה זמן טוב למנות כבר עכשיו את אחד החסרונות הגדולים של המחשב הזה והוא המחסור בחיבורים: מעבר למחברי הטעינה ושקע קומבו 3.5 מילימטר לחיבור של אוזניות ומיקרופון, אין כאן שום חיבור נוסף. הפיתרון לזה כמובן הוא שימוש בכרטיס הרחבה חיצוני שיעניק לנו עוד חיבורים, אבל זה כמובן יצריך מאיתנו להסתובב עם הכרטיס הזה בכל רגע נתון (לא משהו זר במיוחד למשתמשי מק או מחשבים דקים אחרים שיש היום בשוק, אבל עדיין).
עוד דבר שמאוד מורגש בזמן השימוש במחשב הזה הוא כמובן העובי והמשקל שלו. אין לי מושג למה אסוס (וגם לנובו לצורך העניין) מגדירות את הספק טאבלט ספק מחשב הזה כ"נייד", אבל ה-Fold 17 הוא לצערי אחד מהמחשבים הניידים הכי לא ניידים שיצא לי להיתקל בהם במהלך השנים האחרונות. נתחיל מהעובי - זה מחשב עבה בהחלט, במיוחד כאשר הוא מקופל. המשקל שלו גבוה בהתאם, כקילו וחצי ללא המקלדת. עם המקלדת - 1.8 קילוגרם.
5 צפייה בגלריה
מחשב נייד עבה וכבד במיוחד
מחשב נייד עבה וכבד במיוחד
נייד, עבה, וכבד במיוחד
(צילום: רועי האן)
אם כבר הזכרתי את המקלדת, ראוי לציין שאסוס כוללת אותה בקופסה, ושמדובר במקלדת מגנטית אלחוטית לחלוטין המתחברת למחשב באמצעות בלוטות' ונטענת באמצעות כבל USB-C. ניתן להשתמש במקלדת גם בזמן שהמחשב מקופל (אז היא יכולה להתמגנט לאחד החצאים של המסך ובעצם להפוך אותו למחשב נייד רגיל), וגם בזמן שהמסך פתוח לחלוטין.
אם נשים את המשקל והעובי בצד, יישאר לנו לדבר בעיקר על דבר מרכזי אחד - המסך. אסוס כללה כאן מסך OLED מתקפל הנפתח לגודל מקסימלי של כ-17.3 אינץ', המציע רזולוציה של 2,560 על 1,920 פיקסלים. כאשר נקפל את המחשב לחצי נקבל מסך בגודל 13 אינץ' המציע רזולוציית FHD. בשני המקרים המסך מציע תמיכה בקצב רענון של עד 60 הרץ, בהירות מקסימלית של עד 500 ניט, זמן תגובה של 0.2 אלפיות השנייה ותמיכה בכיסוי של 100% מסולם הצבעים DCI-P3. בחלקו העליון של המחשב נמצאת מצלמת רשת ברזולוציית 5 מגה-פיקסל, הכוללת חיישן אינפרא-אדום המאפשר לה לתמוך ב-Windows Hello.
5 צפייה בגלריה
מסך מרהיב בגודל של עד 17.3 אינץ'
מסך מרהיב בגודל של עד 17.3 אינץ'
מסך מרהיב בגודל של עד 17.3 אינץ'
(צילום: רועי האן)
על האיכות של פאנלי ה-OLED של אסוס אין ממש צורך להרחיב, וגם כאן איכות הצפייה ודיוק הצבעים מרשימים מאוד. כמו כן, בזמן שהמסך אינו מקופל הגודל שלו מאוד מרשים ביחס למחשב שניתן לקחת ברמת העיקרון לכל מקום, וקו הקיפול שאנחנו כבר די רגילים למצוא בסמארטפונים מתקפלים למשל, לא נראה ולא מורגש כלל גם בזמן שמעבירים עליו את האצבע - מרשים בהחלט.
ראוי לציין גם את יתר המפרט של המחשב: מתחת למכסה המנוע נקבל מעבד דור 12 של חברת אינטל מדגם i7-1250U, זאת לצד שבב גרפי של אינטל מסוג Iris Xe. המחשב מגיע בנוסף עם 16 גיגה-בייט של זיכרון עבודה (RAM), שאותו ניתן להרחיב בכ-16 גיגה-בייט נוספים. כמו כן, נקבל כטרה-בייט של נפח אחסון מסוג M.2 SSD המגיע בתקן PCIe 4.0 שמבטיח מהירויות קריאה וכתיבה גבוהות במיוחד.
עם מסך כזה גדול היה לי מאוד חשוב לבדוק את חיי הסוללה של המחשב, וכאן לשמחתי אסוס עשתה עבודה טובה. מבדיקות שערכתי בשבועות האחרונים הצלחתי לעבוד עם המחשב קרוב ל-10 שעות לפני הצורך טעינה - זאת גם בזמן שהמסך פתוח ומציג את התמונה ברזולוציה הגבוהה ביותר.

הגודל לא תמיד קובע

עם מפרט די מרשים ומסך נהדר, קשה להגיד שה-Zenbook 17 Fold הוא לא מחשב טוב, אבל זה כמובן לא אומר שמדובר באופציה שבהכרח תתאים לכם. עבורי ובמשך השבועות האחרונים שבהם יצא לי להשתמש במחשב הזה באופן קבוע, רוב הזמן הרגשתי שאני סוחב משקולת מיותרת בתיק ולא מחשב נייד שבאמת מצדיק את הגודל, העובי והמשקל שלו. אין ספק שהמסך המתקפל הוא פיצ'ר מגניב במיוחד, שעשוי בהחלט להיות שימושי (בעיקר אם אתם צורכים המון תוכן ורוצים לקבל אותו על מסך גדול ככל שניתן), אך במבחן התוצאה רוב הזמן לא מצאתי את עצמי משתמש במחשב כשהוא פתוח לחלוטין, אלא כלפטופ עבה וכבד במיוחד בגודל 13 אינץ'.
חייבים להתייחס גם למחיר, שעומד בישראל על לא פחות מ-15.5 אלף שקלים. אין ספק שהמחיר הגבוה נובע בעיקר מהעובדה שמדובר במוצר נישתי וכן מהעלויות הגבוהות של המסך המתקפל, אבל בסופו של הוא לא ממש מצדיק את התמורה שתקבלו. מישהו צריך להגיד לענקיות הטכנולוגיה שמסכים מתקפלים זה נחמד, אבל זה ממש לא העתיד, לפחות לא בלפטופים.