אחרי הפוגה של 7 שנים, סוני חוזרת בסערה לשוק המציאות המדומה. היא עושה את זה עם הקסדה החדשה שלה, PSVR2, שממשיכה את דרכה של קסדת PSVR המקורית משנת 2016 תוך שהיא מבטיחה לשחקנים חוויית משחק משופרת ביחס לקסדות אחרות בשוק, מנועי רטט מתקדמים שיעצימו את חוויית המשחק ואפילו יכולת מעניינת למדי של מעקב אחרי האישונים.
7 צפייה בגלריה
PSVR2
PSVR2
PSVR2
(צילום: רועי האן)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

על הנייר, וזה עוד לפני שדיברנו על המפרט הפנימי של כל הדבר הזה, PSVR2 אכן נראית כמו קסדת מציאות מדומה שללא ספק תציב רף חדש בשוק. בפועל, לעומת זאת, מדובר בביצוע הרבה פחות מרגש ופורץ דרך מזה שסוני הייתה רוצה שהוא יהיה, בעיקר בגלל חיסרון גדול אחד: תג המחיר העצום שהיא דורשת שלא כולל את הפלייסטיישן 5 שתצטרכו לרכוש על מנת להפעיל אותה.

מפרט מהעתיד?

נתחיל כאמור עם המפרט היבש שבהחלט עושה את העבודה שלו ומצליח לרגש: PSVR2 מציעה לנו מסך OLED מובנה המציע רזולוצייה מרשימה למדי של 2,000 על 2,040 פיקסלים לכל עין, נתון שלבדו מצליח להשאיר אבק להרבה מאוד קסדות מציאות מדומה אחרות שניתן לרכוש היום. רק לשם ההשוואה - קסדת המציאות המדומה הפופולרית ביותר בעולם נכון לרגע זה, קווסט 2 האלחוטית של חברת מטא, מציעה מסך LCD סטנדרטי המספק רזולוצייה של 1,832 על 1,920 פיקסלים לכל עין. בשני המקרים נקבל תמיכה בקצב רענון מהיר של 120 הרץ - חשוב ומבורך מאוד עבור הגיימרים שבינינו. אחד היתרונות של PSVR2 הוא זווית הצפייה הרחבה שלה, עד 110 מעלות (קווסט 2 מציעה זווית צפייה של עד 90 מעלות בלבד). עם המשחקים הנכונים מדובר בפיצ'ר שיכול לשפר מאוד את חוויית המשחק.
7 צפייה בגלריה
PSVR2: מציאות מדומה סוני סטייל
PSVR2: מציאות מדומה סוני סטייל
PSVR2: מציאות מדומה סוני סטייל
(צילום: רועי האן)
בתוך הקופסה של הקסדה נקבל לצד הקסדה עצמה גם את בקרי ה-Sense החדשים. גם כאן, על פי סוני, מדובר בקפיצה מדרגה משמעותית ביחס למתחרות אחרות, הודות למנגנון זיהוי האצבעות של הבקרים המסוגל לזהות את המיקום של האצבעות שלנו ולהמיר אותו לסביבת המשחק הדיגיטלית (לא משהו חדש בשוק למען האמת). בנוסף נקבל גם מנגנוני רטט מתקדמים (שכבר הצליחו להוכיח את עצמם עם בקר המשחק של הפלייסטיישן 5) שיתרמו גם הם לחוויית משחק מתקדמת ולתחושה המזכירה את המציאות. מעבר לכך, גם הטריגרים האדפטיביים של סוני נמצאים כאן ובדומה לחוויית המשחק שמציע הבקר של הפלייסטיישן 5, גם כאן נקבל טריגרים בעלי רמות לחיצה משתנות באמצעותם נוכל להרגיש באופן מציאותי יותר לחיצה על הדק של רובה, טיפוס על הרים או מתיחה של קשת, למשל.
7 צפייה בגלריה
בקר Sense מתקדם למדי
בקר Sense מתקדם למדי
בקר Sense מתקדם למדי
(צילום: רועי האן)
בפועל הבקרים של PSVR2 אכן מרגישים נהדר (שוב, זה לגמרי יקום וייפול על המשחק שבו אתם משחקים ואם הוא תומך בפיצ'רים הרבים שיש לבקרים להציע). יחד עם זאת, בעיניי איכות החומרים שלהם מעט נמוכה משציפיתי ביחס לקסדה עצמה - הם מרגישים קצת יותר מדי פלסטיקיים בהשוואה לבקר הרגיל של הפלייסטיישן 5 לדוגמה, ואם תרשו לי להיות עוד קצת קטנוני, גם הצורה שלהם קצת מוזרה ביחס לבקרים אחרים שיצא לי להחזיק, אבל אפשר להתרגל אליהם די מהר. כמו כן, מנגנון זיהוי האצבעות לא תמיד עובד - לעיתים הצלחתי לעשות "לייק" ואגרוף, אבל לא מעבר. גם זה קשור כמובן בעיקר למשחק שבו אתם משחקים והאם הוא תומך בפיצ'ר הזה או לא, ולאו דווקא ליכולות הזיהוי של הבקר עצמו. מעבר לכך גם חיי הסוללה של הבקרים עצמם אכזבו אותי במעט - כל אחד מהבקרים מחזיק כמה שעות בודדות לפני צורך טעינה כך שאם תכננתם על סשנים ארוכים של מציאות מדומה, הבקרים האלה לא דווקא יביאו אתכם לשם (עכשיו אני מבין למה סוני מוכרת לצד הקסדה עמדת טעינה כפולה).
עוד דבר מעניין שנמצא בקופסה של הקסדה הן אוזניות In-Ear פשוטות להפליא אותן נצטרך לחבר לקסדה - כן, אין לקסדה רמקולים מובנים, ובכנות זה קצת מוזר. יחד עם זאת ראוי לציין שאם האוזניות האלה פחות מתאימות לכם, אפשר ברמת לחבר לפלייסטיישן אוזניות חיצוניות ולהגדיר שהסאונד של הקסדה יעבור אליהן - רק קחו בחשבון שאתם צריכים אוזניות שמסוגלות להתלבש ולהימתח גם מעבר למנגנון החבישה של הקסדה.
7 צפייה בגלריה
לא לשכוח את הפרטים הקטנים
לא לשכוח את הפרטים הקטנים
לא לשכוח את הפרטים הקטנים
(צילום: רועי האן)
אם כל זה לא הצליח להרטיט את לבכם, ראוי לציין שגם הקסדה עצמה כוללת מספר מנועי רטט - כאן סוני מבטיחה לנו שנוכל להרגיש בזכות הרטט את "דופק הלב" של הדמות שלנו - לא פחות. בהתחלה חשבתי שמדובר בגימיק גמור, אבל אני חייב להודות שהופתעתי לטובה מהיכולת של הרטט האלה - הם באמת מסוגלים להוסיף עוד אלמנט של מציאותיות לחוויית המשחק, כל עוד המשחק שאתם משחקים בו עושה שימוש נכון בפיצ'ר הזה.
7 צפייה בגלריה
עדשות גדולות מהממוצע
עדשות גדולות מהממוצע
עדשות גדולות ומרשימות
(צילום: רועי האן)
בעוד ואיכות החומרים של הבקרים עצמם לא מדהימה, בכל הקשור לקסדה עצמה סוני עשתה עבודה נהדרת: חיפוי הפלסטיק, קשתות הראש ותריסי סינון האור של הקסדה מרגישים איכותיים למדי, ואהבתי במיוחד את מנגנון ההתאמה של הקסדה לראש שמאפשר לנו בתוך כמה צעדים פשוטים למקם את הקסדה באופן מאובטח ונוח שמאפשר לנו לקבל איכות צפייה טובה ולא מטושטשת (המשקל של הקסדה, אגב, הוא 560 גרם).

חוויית שימוש

סוני הלכה על צעד די בטוח עם ממשק המשתמש של PSVR2 בכך שהיא פשוט שילבה אותו עם הממשק הקיים של הפלייסטיישן 5, וטוב שכך. ברגע שנחבר את הקסדה ונדליק אותה, לחיצה על אחד מכפתורי הבית שעל הבקרים יפתח לנו את התפריט המהיר של הממשק - חלונית חדשה ממנה נוכל לשלוט באופן מלא על כל האלמנטים של הקסדה. תפריט ההגדרות של הקסדה פשוט להבנה ונוח לתפעול, וזה בהחלט נחמד מאוד שאפשר להגיע אליו בתוך פחות משלוש לחיצות, בכל זמן ובכל רגע שנרצה.
ראוי לציין לטובה גם את האנימציות ואת ההסברים המעולים שסוני מציגה לנו לאורך כל הליך ההפעלה הראשוני של הקסדה וגם אחריו (מסך הגדרת סביבת המשחק למשל כולל אנימציות ממש מדליקות), ובסופו של דבר מדובר בתהליך התקנה הרבה יותר קליל וידידותי משאתם חושבים, שיאפשר לכם להתחיל ולהשתמש בקסדה בתוך פחות מרבע שעה.
אחד מהדברים שנגדיר בזמן ההפעלה הראשונית של הקסדה הוא פיצ'ר מעקב האישונים - אחת מהתכונות המדוברות ביותר של PSVR2 וזו שמאוד חיכיתי לנסות באופן אישי. התמיכה במעקב אחר האישונים אמורה לאפשר לנו לנווט ולתפעל בצורה מציאותית יותר את הקסדה ואת הסביבות הדיגיטליות שהיא מציגה היות והיא יודעת להגיד לנו בכל רגע נתון לאן אנחנו מסתכלים במדויק גם מבלי שנזיז את כל הראש. כמו כן הטכנולוגיה אמורה לאפשר לקסדה לעבוד בצורה יעילה יותר ולחסוך משאבי חישוב היות והיא תוכל לעבד את התמונה באיכות משתנה ובהתאם לכיוון שאנחנו מסתכלים עליו.
7 צפייה בגלריה
מעקב אחרי האישונים
מעקב אחרי האישונים
מעקב אחרי האישונים
(צילום מסך)
אז מה המצב בפועל? האמת שמעקב האישונים לא העיף אותי מהכיסא כמו שהייתי רוצה, בעיקר לאור העובדה שנכון לרגע זה לא מצאתי שימוש משמעותי בפיצ'ר הזה שבאמת מצדיק את קיומו - יצא לי לשחק במשחק שמציע תמיכה במעקב אחרי אישונים, אך לצערי השימוש בו היה דל למדי והוגבל בעקיר לניווט של תפריטים מאוד בסיסיים - לא קיבלתי כאן שימוש ממשי בפיצ'ר ברמת המשחקיות עצמה. כמו כן גם מחוץ למשחק לא מצאתי שימוש משמעותי בפיצ'ר הזה - לא ברור לי למשל למה סוני לא מאפשרת לנו לנווט עם האישונים בתפריט הראשי של הפלייסטיישן. יחד עם זאת אני מודע לעובדה שמדובר במוצר בתחילת דרכו, כך שאישית אני אופטימי שבעתיד נקבל מסוני משחקים/אפליקציות שיעשו שימוש בפיצ'ר הזה כמו שצריך.
אם כבר דיברנו על המשחקים, ראוי לציין שנכון לרגע זה סוני מציעה כמות חביבה למדי של משחקים שיהיה אפשר לשחק בהם כבר ביום ההשקה של הקסדה. אחד מאותם משחקים חדשים הוא Horizon Call of the Mountain, משחק אקסלוסיבי של סוני ומי שהיא מגדירה כמשחק הדגל של PSVR2.
7 צפייה בגלריה
Horizon Call of the Mountain
Horizon Call of the Mountain
Horizon Call of the Mountain
(צילום: Sony, Firesprite Ltd)
בפועל המשחק מתפקד בעיניי בעיקר כדמו מרשים ויפהפה למדי של יכולות הקסדה והבקרים - כך או כך, זה עדיין ללא צל של ספק ממשחקי המציאות המדומה המרשימים ביותר ששיחקתי בהם כזה נוגע לגרפיקה ואנימציה, וגם למשחקיות עצמה בחלקים מאוד מסוימים. יחד עם זאת קשה לי להגיד בלב שלם שמדובר במשחק ששווה את המחיר שסוני דורשת בעבורו (60 דולר), בעיקר בגלל שכבר יצא לי לחוות משחקי מציאות מדומה שאולי נראו קצת פחות טוב אבל סיפקו לי חוויית משחק מרשימה בהרבה מזו שקיבלנו כאן ועלו הרבה פחות. הזמן שייקח לכם לסיים את המשחק אגב לא ארוך בכלל - שש עד שמונה שעות.

מציאות מדומה בתקציב גבוה

ואם כבר במחיר עסקינן, הגענו לחלק הכי מבאס בסקירה הזו.
PSVR2 היא אכן קסדת מציאות מדומה מרשימה למדי, ואפילו שהיא לאו דווקא מהווה פריצת דרך טכנולוגית בתחום (יש פה המון פוטנציאל אבל זה ייקח זמן עד שהוא יוכיח את עצמו), עדיין מדובר ללא צל של ספק באחת בקסדות המציאות המדומה המרשימות ביותר שניתן להשיג היום - גם אם זה אומר שבשביל להשתמש בה נצטרך להיות מחוברים לקונסולה עם כבל.
אבל גם לצד כל זה קשה להתעלם מעובדה שהמחיר שסוני דורשת כאן מאוד, אבל מאוד גבוה - כל זה בזמן שהביקוש והלהט סביב מציאות מדומה רק הולך ודועך. בישראל ניתן למצוא את הקסדה ללא משחק תמורת 2,699 שקלים, מחיר שמטפס לכדי 2,899 שקלים לטובת חבילה הכוללת את הקסדה לצד המשחק Horizon Call of the Mountain. מעבר לכך ניתן כאמור לרכוש עמדת טעינה כפולה לשלטים שעולה 219 שקלים. את כל הכסף הזה תוציאו רק על הקסדה עצמה, משחק ועמדת טעינה אופציונלית רק כדי להבין שלצד כל זה צריך גם פלייסטיישן 5 - קונסולה ביתית יקרה לא פחות שעולה גם היא החל מ-2,500 שקלים. בקיצור - תענוג ממש לא זול. הקסדה ועמדת הטעינה הכפולה לבקרים עתידה להגיע למדפים בישראל בשבוע הבא.

השורה התחתונה

אז האם כל העניין הזה שווה את המחיר? ברמת העיקרון, זה מאוד תלוי באיזה סוג של משתמשים אתם - עבור גיימרים שמחפשים את האיכות הטובה ביותר ועל הדרך כבר מחזיקים בפלייסטיישן 5 (לא הייתי קונה אחד רק בשביל הקסדה הזו), מדובר ללא ספק באופציה מעולה ואיכותית שסוני ככל הנראה רק תמשיך לטפח עם הזמן (היא כבר הבטיחה לנו שיש למעלה מ-100 משחקים שונים בפיתוח). מנגד, ועבור משתמשים קצת יותר בסיסיים שמחפשים חוויית מציאות מדומה טובה בלי הלוגו של סוני עליה - קסדות כמו הקווסט 2 הינן אופציה רלוונטית בהרבה אם תשאלו אותי, בעיקר בגלל היכולת שלה להיות אלחוטית לחלוטין וכן תג המחיר הנמוך משמעותית מזה של PSVR2 שהופך את הקפיצה למציאות המדומה לקלילה יותר ומזמינה יותר.
יחידה לסקירה סופקה על ידי ישפאר וסוני אירופה